خبرگزاری کار ایران

آغاز طرح مطالعاتی شاخص‌های سلامت از امروز در سیستان‌وبلوچستان

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۸۷۲

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد: طرح مطالعاتی شاخص های سلامت با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه و مرکز آمار استان به منظور بررسی شاخص های چند گانه سلامت در استان آغاز شد

گزارش ایلنا، مهدی طباطبایی با اعلام این خبر گفت: در این طرح  حجم نمونه ای از مردم استان انتخاب و توسط تیم های اعزامی به مناطق مورد پرسشگری قرار می گیرند.

وی  هدف از اجرای این طرح را  سنجش میزان سلامت افراد  در مناطق مختلف عنوان کرد و ادامه داد: مطالعه شاخص های سلامت و جمعیت در جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری مرکز آمار ایران در سال¬های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۹ اجرا شده و در این مطالعه بسیاری از شاخص های رفاهی، اقتصادی-اجتماعی، باروری، پوشش خدمات سلامت کودکان و مادران، مرگ و میرکودکان، میزان دانش مردم در زمینه بیماری های مهم از جمله ایدز و  دیگر بیماریها تعیین گردید و به عنوان پایه ای برای برنامه ریزی های نظام سلامت در طی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد:با عنایت به تدوین برنامه توسعه فرهنگی و اقتصادی ۵ سال ششم، اجرای برنامه تحول نظام سلامت و توجه ویژه به طراحی مداخلاتی برای کاهش های بی عدالتی در سلامت، تهیه و محاسبه شاخص های مهم سلامت از اولویت های نظام سلامت کشور می باشد.

وی افزود: همچنین محاسبه شاخص های اهداف توسعه هزاره  (MDGs)که از تعهدات بین المللی کشورمان است تنها از طریق انجام مطالعات معتبر و نظام مند درخصوص شاخص های جمعیتی، بهداشتی و اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.

به گفته دکتر طباطبایی با گذشت حدود ۵ سال از مطالعه دوم (MIDHS89) ضرورت انجام دوره سوم مطالعه مشاهده می شود و با توجه به تغییر برخی سیاستهای کلان کشوری و طراحی مداخلاتی نظیر برنامه تحول نظام سلامت به نظر می رسد لزوم دستیابی به شاخص های جدید اجتناب ناپذیر است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: با  اجرای این مطالعه، تعیین شاخص های جمعیتی، رفاهی، اقتصادی-اجتماعی خانوارها، باروری، پوشش خدمات سلامت زنان، مادران و کودکان در سال ۱۳۹۴ تعیین خواهد شد.

وی افزود:در این دوره از مطالعه نیز مانند دوره های قبل، تولید شاخص ها در سطح استان های کشور مورد تاکید قرار می گیرد.

گفتنی است ،انجام پیمایش از مرحله طراحی تا اجرا و تدوین گزارش نهایی با همکاری و نظارت مرکز آمار ایران و با هماهنگی و تعامل با ادارات کل مربوطه در وزارت بهداشت خواهد بود  و در این طرح که به مدت 3 هفته ادامه خواهد داشت دو دانشگاه ایرانشهر وزابل نیز حضور دارند ودانشگاه علوم پزشکی زاهدان بعنوان ناظر دو دانشگاه خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز