خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران:

کاندیداهای مورد نظر اصول‌گرایان به صورت رسمی مشخص نشدند

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۲۷۶

عضو اصولگرای شورای شهر تهران در مورد کاندیداهای مورد نظر اصولگرایان برای هیات رئیسه سال سوم شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصول‌گرایان در این خصوص به جمع‌بندی رسیده‌اند اما هنوز رسمی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا تقی‌پور در خصوص موضوعات مطروحه در صدو هفتادو هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: مدیر عامل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران گزارشی از عملکرد خود در این جلسه ارائه داد.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به پیچیدگی مسائل که به صورت روزمره و راهبردی با آنها رو به رو هستیم هیچ تصمیم مهمی بدون بررسی و مطالعه کامل و درست نخواهد بود.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران از قدیمی‌ترین نهادهایی است که برای چنین تصمیم‌گیری‌های بنا شده است؛ افزود: هر چند در برخی مقاطع این مرکز از اهداف اصلی خود فاصله گرفته اما با همکاری شورا و مرکز مطالعات به انجام مطالعات کاربردی پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی این مرکز آن است که با رویکرد مطالعات کاربردی پروژه‌های مهم مدیریت شهری را برای حال و آینده مطالعه کند و بازوی علمی پژوهشی مدیریت شهری باشد.

 بر این اساس نگاهداری مدیرعامل این مرکز گزارش خود ارائه کرده که نشان‌دهنده تعامل بیشتر این مرکز طی دو سال گذشته با مدیریت شهری است که از این طریق توانسته حل مسائل را بیشتر دنبال کند.

تقی‌پور گفت: جمع‌بندی نهایی نظرات اعضای شورا در خصوص این گزارش این بود که به هیچ پروژه‌ای بدون داشتن کارفرمای صریح از شهرداری یا شورا پرداخته نشود یعنی از پرداختن به پروژه‌هایی که اعلام نیاز موکد ندارد پرهیز شود.

وی ادامه داد:  همچنین از انجام اقدامات تکراری یعنی کارهای که در حال انجام در مراکز دیگر است یا در گذشته انجام شده پرهیز شود. نتیجه دیگر آن بود که سامانه یکپارچه برای ثبت تحقیقات و در اختیار گذاشتن آنها برای استفاده سایر نهادها ایجاد شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: همچنین قرار شد این مرکز تعامل بیشتر با شورا داشته و نیز پیشنهادی ارائه شد که اعتباری تحقیقاتی در اختیار اعضای شورا و کمیسیون قرار بگیرد تا آنها بتوانند در خصوص موضوعات مربوط به کمیسیون‌ها و مسائلی که در آینده مطرح خواهند بود، به مرکز مطالعات تا سقف اعتبار سفارش کار بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه‌های فن بازار توسط مرکز مطالعات طی دو سال آینده اشاره کرد و گفت: نقش این فن بازارها در شناسایی نیازهای سازمان‌های مختلف و معرفی آنها به مراکز علمی تحقیقاتی و ارائه فناوری‌های انجام شده توسط موسسات دانش‌بنیان است که محصولات آنها به صورت قابل ارائه درآمده است.

وی با تاکید بر ضرورت وجود این نوع فناوری در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: از محورهای اقتصاد مقاومتی داشتن اقتصاد خود اتکا به لحاظ دانش است  که خوشبختانه سرعت رشد علمی کشور در طول 10، 12 سال گذشته 11 برابر دنیا بوده است و پیشرفت‌های علمی با هدایت درست می‌توانند مسائل اقتصادی، ملی و  اجتماعی را حل کنند بنابراین حلقه واسط میان علم و بازار فناوری است.

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: در ‌آخرین فن بازار تشکیل شده در مرداد ماه سال جاری مرکز مطالعات توانست به 220 شرکت دانش بنیان غرفه داده و همچنین 12 کلان‌شهر در این فن بازار حضور داشتند و تفاهم‌نامه‌های بسیار خوبی نیز میان صاحبان دانش و محصول و مدیریت شهری  و شهرداری‌ها منعقد شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه گفت: اعتراض فرمانداری در خصوص متن مصوبه اساسنامه شهر آفتاب از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت که پاسخ‌های داده شده، مورد نظر اعضای شورای شهر قرار گرفت و با نظر اعضا قرار شد به فرمانداری نیز ارسال شود. همچنین 8 مورد از اعتراض مالکین در خصوص آرای صادر شده از کمیسیون بدوی باغات مورد بررسی قرار گرفت.

وی در خصوص ملغی شدن تاسیس پژوهشکده شورای شهر گفت: تاسیس این پژوهشکده ملغی نیست و نظر برخی از  اعضا بر آن است که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران طرح‌های مورد نظر شورا را انجام دهد اگر مکانیزم‌های لازم برای آن تعریف شود.

تقی‌پور درباره انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر که قرار است روز سه‌شنبه انجام شود؛ بیان کرد: معمولا انتخابات هیات رئیسه به صورت سالانه انجام می‌شود و باید هر سال پیش از دوازدهم شهریور ماه انتخابات هیات رئیسه را برای سال بعد داشته باشیم لذا در روز دهم شهریور ماه این انتخابات را خواهیم داشت.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه من کاندیدای حضور در هیات رئیسه شورای شهر نیستم؛ گفت: اما اگر نظر جمع بر این قرار گیرد که مسولیتی را برعهده بگیرم شانه خالی نمی‌کنم. اما شخصا پیش‌قدم نمی‌شوم.

وی خاطرنشان کرد: اساسا از زمان شروع به کار دوره چهارم شورای شهر که مسئولیت سخنگویی برعهده من گذاشته شد تلاش کردم نگاه به شورا سیاسی نباشد زیرا شورا نهادی اجتماعی است

تقی‌پور در خصوص کاندیداهای مورد نظر اصول‌گرایان شورا اضافه کرد: من از چمران شنیده‌ام که کاندیدا است اما تا زمانی که جلسه انتخاب هیات رئیسه تشکیل نشده و تصمیم نهایی گرفته نشده نمی‌توانیم به صورت رسمی چیزی را اعلام کنیم. اصول‌گرایان به جمع‌بندی رسیدند اما هنوز رسمی نیست.

وی درباره ورود افراد غیرمسئول به شورا اظهار کرد: ورود به شورا روالی دارد و حراست و مدیریت جلسات این روال را دنبال می‌کند و من با این نوع اعلام که شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند؛ موافق نیستم و شایسته نیست چنین مباحثی مطرح شود. به عنوان مثال از افرادی نامبرده می‌شود که انتخابات شورا وابسته به آرای آ‌نهاست و من طرح این موضوع را دون از شهر شورا می‌دانم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستقلات و اینکه چرا تا به حال این موضوع از طرف کمیسیون برنامه و بودجه اعلام نشده است؛ عنوان کرد: نباید مباحث را پیش از بررسی کامل به رسانه‌ها بکشانیم . تحقیق و تفحص نیز روال خود را دارد و در صورتی که تعدادی از اعضای شورا نظری دارند؛ مطرح می‌شود و هر کدام از اعضای شورا می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود بخش عمده‌ای از املاک موجود فاقد سند رسمی هستند با بیان اینکه باید دید این املاک مربوط به چند سال گذشته هستند و از کجا پیدا شده‌اند؛ گفت: آیا این املاک بی‌صاحب بوده و در اختیار شهرداری قرار گرفتند و یا از طریق تهاتر در اختیار شهرداری قرار گرفته‌اند. لذا معتقدم این املاک دارای سند رسمی هستند. هر چند املاکی وجود دارند که فاقد سند هستند.

عضو شورای شهر تهران  با تاکید بر اینکه هنوز طرحی برای تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات به هیات رئیسه شورا وصول نشده است؛ ادامه داد: اگر در این خصوص درخواستی داده شده و مستندات آن نیز ارائه شود حتما مورد اقدام قرار می‌گیرند.

تقی پور در پاسخ به این سوال که چرا کمیسیون برنامه و بودجه درباره تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات سخنی نگفته است؛ تاکید کرد: در این خصوص روالی قانونی وجود دارد و اساس کار ما گزارش حسابرسان است.

وی درباره اینکه شهرداری موظف است تا سال 97 تعداد سازمان‌های تابعه خود را به 14 سازمان برساند؛ گفت: آنچه ملاک عمل ماست قوانین مصوب مجلس است.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره کمک‌های شورای شهر به اشخاص تحت پوشش نهادهای حمایتی گفت:‌ مشخص است که مدیریت شهری در سال‌های اخیر  بیش از گذشته تلاش کرده است که رویکرد اجتماعی خود را تقویت کند و از نهادی که صرفا در خصوص خدمات شهری فعالیت می‌کند جایگاه خود را به ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی ارتقا دهد.

تقی‌پور افزود: اما متاسفانه مرز  میان همکاری بین دولت‌های ملی و مدیریت‌های محلی مشخص نیست.

وی اظهار کرد: متاسفانه تعداد افرادی که باید تحت پوشش کمک‌های دولتی و حمایتی قرار بگیرند زیاد است و شاهدیم که افرادی وجود دارند که این کمک‌ها تکاپوی حداقل شرایط زندگی را برای آنها نمی‌دهد.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: شهرداری براساس مصوبات شورا برنامه‌هایی همچون ایجاد گرمخانه و ایجاد مراکز بازپروری و ترک اعتیاد را انجام داده است.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره اینکه آیا تا به حال تصمیمی در شهرداری براساس نظارت قانونی شورای شهر لغو شده است، به بحث واگذاری میدان تره‌بار قیطریه اشاره کرد و گفت:این میدان با تذکر شورای شهر حفظ شد و معترضین نیز با پاسخ‌های شهردار قانع شدند اما آنچه ضروری است آن است که ملاک قضاوت ما قانون باشد.

تقی‌پور تاکید کرد: ایجاد کمیسیون نظارت و حقوقی در شورای چهارم  گویای لزوم شدت نظارت در شوراست اما از نظر من هنوز نظارت‌ها کافی نیست و باید در متن مصوبات نیز ساز و کارهای نظارتی را پیش‌بینی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز