خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته امداد امام خمینی:

پسران ارشد زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۰۷۸

رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: براساس قانون پسر بزرگ زنان سرپرست خانوار که به سن مشمولی برسند، از سربازی معاف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز فتاح در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگارایلنا در خصوص معافیت سربازی فرزندان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد گفت: این موضوع در مجلس تصویب شده و هر سال در تبصره‌ بودجه تصریح می‌شود، لذا این موضوع تابع قانون است.

وی ادامه داد: براساس قانون پسر بزرگ خانواده‌های زن سرپرست خانوار که به سن مشمولی برسند می‌توانند از این تبصره قانون استفاده کنند و این قانون هم برای مددجویان کمیته امداد و هم مددجویان سازمان بهزیستی در حال اجرا است و به لحاظ تعداد، محدودیتی ندارد.

رئیس کمیته امداد همچنین در خصوص تفکیک وظایف کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: حقیقت آن است که این دو نهاد به یک جامعه مشترک خدمت ارائه می‌دهند و در گذشته موازی‌کاری و تداخل وجود داشته است و سعی بر آن بوده است که این مسئله کم شود.

وی افزود: راهکار اصلی آن است که قوانین مشخص شده و مجلس ماموریت این دو سازمان را از یکدیگر جدا کند. در همین راستا چند بار با رئیس سازمان بهزیستی صحبت کرده ام و نهایتاً تیم مشترکی تشکیل شد تا موارد موازی‌کاری را مشخص کنند. لذا در حال حاضر از نظر آماری و افراد تحت پوشش تداخل نداریم که بسیار مهم است.

فتاح با بیان اینکه این کمیته مشترک مطالعه کرده نقاط مشترک را مشخص می‌کند بیان کرد: در حال حاضر پرداختی‌ها را یکسان کرده‌ایم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور هر دو یک مبلغ را دریافت می‌کنند. همچنین روش‌های کاری را تطبیق دادیم و هر دو سازمان به صورت مددکار محور فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روابط هر دو نهاد بسیار صمیمی است گفت: وزیر رفاه از من خواست مسئولیت کمیته تدوین برنامه‌ها را در برنامه ششم عهده‌دار شوم اما من درخواست کردم که این مسئولیت به عهده بندپی رئیس سازمان بهزیستی باشد و در نهایت خروجی یک برنامه خواهد بود.

رئیس کمیته امداد افزود: مجلس برای تفکیک وظایف کمیته امداد و سازمان بهزیستی گام خودجوشی برداشت و یک فوریت این طرح را تصویب کرد و این امکان وجود دارد که تفکیک وظایف این دو نهاد در همین مجلس مشخص شود و اگر کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی مجلس از ما نظرخواهی کنند ما اعلام نظر خواهیم کرد و تصمیم نهایی با نمایندگان ملت خواهد بود.

وی در خصوص اینکه کمیته امداد درمانگاه موقت است گفت: واقعیت آن است که نظام و دولت باید برای مدیریت فقر و فقرا برنامه‌ای قانونمند، سیستمی و علمی متناسب با چتر تامین اجتماعی کشور در نظر بگیرد.

فتاح با تاکید بر اینکه در همه دنیا خصوصاً‌ در دولت‌های غربی چتر تامین اجتماعی به صورت فراگیر وجود دارد گفت: در این کشورها خانواده ناگهان دچار فقر نمی‌شوند و از تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در راس برنامه‌ها موضوع تامین اجتماعی قرار گرفته است و جلساتی در این خصوص با وزیر بهداشت و وزیر رفاه داشته‌ایم که در نهایت جمع‌بندی خوبی صورت گرفت و اگر به آن عمل شود تعداد افراد تحت پوشش ما کاهش می‌یابد زیرا اگر بیمه افراد درست شود بسیاری از افراد تحت پوشش به سمت تامین اجتماعی می روند.

رئیس کمیته امداد در خصوص خروج افراد از پوشش کمیته امداد بیان کرد: این افراد توانمند شده، از طریق حرفه‌آموزی و وام به آنها کمک می‌شود و از تحت پوشش ما خارج می‌شوند. همچنین در صورت فوت این افراد از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند. پسران بالای 18 سال و دختران در صورت ازدواج نیز از پوشش کمیته امداد خارج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تسریع ما اشتغال مددجویان است چنانکه سال گذشته بیش از صدهزار نفر را خودکفا و از تحت پوشش خارج کرده‌ایم. جهت‌گیری ما به سمت خودکفایی است لذا آموزش فنی و حرفه‌ای را گسترش خواهیم داد و خصوصاً به زنان سرپرست خانوار توجهی ویژه خواهیم داشت.

وی درباره فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد عنوان کرد: این نهاد دارای مجتمع اقتصادی است که وظیفه آن انجام کار اقتصادی براساس اساسنامه است که سود این فعالیت‌ها باید صرف کارهای حمایتی جامعه هدف شود.

فتاح ادامه داد: یکی از این اقدامات فعالیت مجتمع اقتصادی در خصوص املاک است زیرا مجتمع اقتصادی املاک زیادی دارد که از طرف مردم واگذار شده است. علاوه بر این کمیته امداد در امور کشاورزی، معدن، امور ساختمانی و عمرانی هم کم و بیش فعال بوده است اما در حال حاضر در امور بانکی، سرمایه، بورس و امور بازرگانی ورود پیدا نکرده و مجاز به این کار نیز نیست.

فتاح تصریح کرد: کمیته امداد سال گذشته از محل فعالیت‌های اقتصادی خود 85 میلیارد تومان درآمد داشت که صرف کارهای حمایتی شده است و امسال نیز قصد داریم این مبلغ را به 185 میلیارد تومان برسانیم.

رئیس کمیته امداد در پاسخ به این سوال که چرا مستمری مددجویان کمیته امداد افزایش نمی‌یابد گفت: در حال حاضر خانواده‌های تحت پوشش ما یارانه می‌گیرند و همچنین براساس قانون یک سوم تا پنجاه درصد حداقل حقوق اداره کار را دریافت می‌کنند و اگر یارانه دهک‌های بالای جامعه توسط دولت قطع شود، یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد قطع نمی‌شود چنانکه نظر نوبخت بر بود که این مقدار اضافه هم بشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر فرد تحت پوشش ما یک حامی دارد همچنین متوسط دریافتی هر یتیم 120 هزار تومان است. یعنی به تعداد کودکان فاقد پدر در هر خانواده 120 هزار تومان به آنها پرداخت می شود. همچنین سعی می‌کنیم افراد تحت پوشش ما صددرصد بیمه درمانی داشته باشند و سال گذشته نیز مبلغ 240 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی مددجویان خود پرداخت کرده‌ایم.

فتاح تاکید کرد: قصد داریم به سمت پوشش صددرصدی برویم یعنی خانواده تحت پوشش مبالغ دریافتی خود را خرج درمان نمی‌کند.

وی با بیان اینکه 330 هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند ادامه داد: همچنین 100 هزار دانشجو و طلبه تحت پوشش ما قرار دارند که عمده هزینه آنها را تامین می کنیم و طی جلساتی که با میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم قرار شده از دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد حمایت شود.

فتاح عنوان کرد: در خصوص هزینه مسکن مددجویان حداقل 6 میلیون تومان کمک بلاعوض و 15 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم. همچنین به تمام دختران و پسران تحت پوشش ما در صورت ازدواج جهیزیه خواهیم داد.

وی تصریح کرد:ما قبول داریم مستمری مددجویان کافی نیست اما دولت نیز در موضع عدالت باید به خانواده‌های تحت پوشش توجه بیشتری داشته باشد.

رئیس کمیته امداد در خصوص فروش ساختمان کمیته امداد واقع در سوهانک گفت: تصمیم ما برای انتقال ساختمان قطعی است و زمان و مکان آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای فروش این ساختمان هیچ تخفیفی نمی‌دهیم و آنچه از فروش ساختمان باقی خواهد ماند خرج محرومین می‌شود.

فتاح در خصوص توسعه صندوق‌های صدقه الکترونیکی با اشاره به دزدی از صندوق‌های صدقات در معابر اظهار کرد: این یک معضل و ناهنجاری تلخ اجتماعی است و ما با فرمانده ناجا و وزیر کشور صحبت کرده‌ایم.

فتاح افزود: در حال حاضر اقدامات فنی برای ارتقای سطح ایمنی صندوق‌های بزرگ در حال انجام است اما حقیقت آن است که سبک و سیاق فعلی صندوق‌ها درست نیست زیرا امروزه بسیاری از مردم پول نقد حمل نمی‌کنند و از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند بنابراین باید رویه صندوق‌ها را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 15 درصد صندوق‌های ما تغییر کرده و به سمتی پیش می‌رویم که هموطنان بتوانند با تلفن همراه، یا تلفن ثابت یا اینترنت کمک‌های خود را پرداخت کنند.

رئیس کمیته امداد در ادامه سخنان خود با مثبت ارزیابی کردن مدیریت قبلی این نهاد گفت: من وظیفه دارم ایراداتی که در گذشته وجود داشته، منصفانه شناسایی و رفع کنم و دلیل تغییر اساسنامه کمیته امداد نیز آن بوده است که زمانه تغییر کرده، جامعه تحت پوشش ما و نیازهای افراد نیز تغییر کرده است لذا ضروری بود ساختار و اساسنامه کمیته امداد تغییر می‌کرد.

فتاح در خصوص طرح 6 میلیون نفری پوشش نیازمندان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشتاقیم این طرح تصویب شود زیرا این کار به نفع محرومان است اما ضروری است مجلس و شورای نگهبان محل تامین بودجه را نیز برای دولت مشخص کنند، زیرا در غیر این صورت دولت با مشکل مواجه می شود. لذا در این خصوص دولت و مجلس باید نزدیک به هم عمل کنند.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز