خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم خبر داد:

۱۲۰۰ طرح تحقیقاتی مشترک با وزارت دفاع/۱۳ دانشگاه ایرانی در بین برترین‌ها قرار دارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها با وزرت دفاع ۱۲۰۰ طرح تحقیقاتی مشترک دارند.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی به مناسبت هفته دولت شب گذشته دربرنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما حاضر شد. وی گزارشی از وضعیت تولید علم در ایران ارایه کرد و به سئوالات مطرح شده پاسخ گفت.

فرهادی در پاسخ به این سئوال که می دانید دقیقا چند روز است که در دولت یازدهم وزیرعلوم هستید، گفت: از پنجم آذر سال گذشته، حدود  ۹ ماه می شود.

وی این مدت از وزارتش را خوب ارزیابی کرد و افزود: کار زیادی داریم که باید انجام شود، توسعه آموزش عالی خوب بوده، گستردگی از نظر کمی صورت گرفته و اکنون بحث کیفیت و ساماندهی آموزش عالی مطرح است.

وزیرعلوم افزود: همچنین ما به دنبال ارتقا دانشگاه‌ها در سطح بین المللی بوده و برنامه و طرح هایی نیز در این زمینه داریم. به همین صورت، پیگیر ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و ماموریت گرا که کارآفرین نیز باشند هستیم. بازبینی برنامه‌ها، ساماندهی آموزش عالی و توجه به پژوهش از دیگر برنامه های در دست اجرای وزارت علوم است.

وی در پاسخ به این پرسش که شما در شرایطی وزیر شدید که مجلس با توجه به حساسیت های وزارت علوم، شاخص هایی را مطرح کرده بود، آیا نکات مورد نظر مجلس اجرایی شد، افزود:  ما در رابطه با برنامه نظام علمی کشور، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، رسیدن به مرجعیت علمی درسال ۱۴۰۴ و برنامه رئیس جمهور برای دوره ریاست جمهوری خود در عرصه آموزش عالی و علم و فناوری برنامه وزارت علوم را تدوین و به مجلس ارایه کردیم.

سند آمایش آموزش عالی تا پایان تابستان تهیه می شود

وی افزود: ساماندهی آموزش عالی، تهیه نقشه جامع علمی کشور، آمایش آموزش عالی از برنامه های من هستند. تهیه سند آمایش آموزش عالی اساسی ترین برنامه من است که تا پایان تابستان امیدواریم تهیه و به شورا ارایه دهیم. همچنین توجه به تحقیقات و فناوری، آموزش های مهارتی و کاربردی را نیز به شدت دنبال می کنیم و نکات ویژه نمایندگان مجلس با بحث اعتدالی دنبال می شود.

فرهادی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید علمی کشور در شش سال اخیر، گفت: در سال ۲۰۱۰ رتبه علمی ایران در جهان ۲۲ بود که در سال ۲۰۱۵  به رتبه ۱۸ ارتقا پیدا کرد.

وی ادامه داد: ما در منطقه رتبه دوم، در کشورهای جهان اسلام رتبه دوم، کشورهای جنبش عدم تعهد رتبه دوم و در کشورهای عضو اپک رتبه اول علمی را داریم و درصد سهم ایران در تولید علم جهانی از ۰.۸ در سال ۲۰۱۰ به ۱.۶۳ درصد در ۲۰۱۵ رسیده است.

۱۳ دانشگاه ایرانی در بین برترینها

وزیر علوم تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌های ایران در یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا طی شش سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته است؛ به طوری که در سال ۲۰۱۲ دانشگاه‌های ما هیچ جایگاهی در یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا نداشتند ولی در سال ۲۰۱۵، ۱۳ دانشگاه ما جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا هستند.

وی درباره اینکه آیا طی دوسال گذشته با توجه به افزایش شاخص ها با تغییراتی در دانشگاه‌ها مواجه بوده ایم گفت: نتیجه فعالیت های علمی باید بگذرد تا خود را نشان دهد،  تحریم و محدودیت‌های تامین امکانات علمی، باعت رکود علمی و رشد آهسته آن شده که سعی شده در دوسال گذشته توجه بیشتری به این بخش شود.

وزیرعلوم درخصوص اینکه آیا همچنان کشور ما رتبه یک رشد علمی در جهان را دارا است؟ افزود: رشد علمی شاید به آن شکل نباشد، به عنوان مثال از نظر کمیت کشور ترکیه رشد علمی  بیشتری نسبت به ما دارد اما از نظر کیفیت رشد ما بیشتر است.

تجهیز ۵۰ آزمایشگاه مرکزی

وی درباره اینکه آیا رشد علم راضی کننده است، گت: اگر به حوزه علم و فناوری توجه بیشتری صورت گیرد و اعتبارت بیشتری به این بخش اختصاص دهند، سرعت رشد ما بیشتر می شود براساس بررسی که کرده‌ایم امسال باید ۵۰ آزمایشگاه مرکزی را تجهیز کنیم.

وی افزود: در سال ۹۲ شرکت های دانش بنیان مسقر در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری ۶۱ عدد بود که اکنون به ۵۸۶ شرکت دانش بنیان رسیده است همچنین، درسال ۹۲ شرکت هایی که خارج از پارک‌ها مستقر بودند  ۱۵۹ شرکت بود که در سال جاری به ۹۳۰ افزایش یافت.

فرهادی افزود: مراکز کارآفرینی و نوآوری سال ۹۲ از ۵۵ مرکز به ۱۱۲ مرکز افزایش یافته است. همچنین در ۴ دانشگاه دفتر انتقال فناوری تاسیس شده و ۲۲ هزار نفر اشتغال در دوسال اخیر در پارک های علم و فناوری  ایجاد شده است.

وی در پاسخ به اینکه طبق سند چشم انداز بیست ساله ایران در سال ۱۴۰۴ باید درجایگاه نخست علم و فناری کشورهای آسیای جنوب غربی قرار گیرد، با این روند که داریم تا ۱۰ سال آینده به این جایگاه آیا دست می یابیم یا نه گفت: اکنون زمان تدوین برنامه ششم توسعه است اگر توجه ویژه ای به اولویت‌های عرصه علم و فناوری صورت گیرد قطعا به این جایگاه دست می یابیم.

وزیر علوم همچنین افزود: بسیاری از مشکلات جامعه بعد از ماموریت گرا شدن دانشگاه ها به عنوان مساله به دانشگاه‌ها ارایه شده و در آنجا حل می شوند. به عنوان مثال می توان گفت دانشگاه ها در زمینه خشکسالی، انرژی های تجدید پذیر و ریزگردها برنامه دارند.

۱۲۰۰ طرح تحقیقاتی مشترک با وزارت دفاع

وزیرعلوم افزود: دانشگاه ها با وزرت دفاع ۱۲۰۰ طرح تحقیقاتی مشترک دارد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه افزایش یافته است.

فرهادی ادامه داد: بازنگری برخی از دروس نیز به دانشگاه های تیپ ارایه شده است همچین دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی هم در حال بازنگری برنامه های خود هستند که ۷۰ تا ۸۰ درصد این فارغ التحصیلان بعد از تحصیل شغل پیدا می کنند.

وی در ادامه به وضعیت آموزشی دانشجویان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم.  ۳۲ درصد دانشجویان متعلق به دانشگاه آزاد و ۶۸ درصد مربوط به وزارت علوم هستند.

وی ادامه داد: در این دوره بسیاری از رشته های دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بررسی شد، آنهایی که شاخص ها و امکانات را داشتند در شورای گشترش تایید شده و آنهایی که مشکل داشتند برگردانده شدند تا تکمیل شوند. عمده مشکل آنها کمبود هیات علمی و تجهیزات بوده است.

فرهادی در پاسخ به این سوال که گفته می شود دکتر فرهادی خود را با دانشگاه آزاد درگیر نمی کند، گفت: اولین اساسنامه دانشگاه آزاد، برای ساماندهی این دانشگاه را من به عنوان وزیر فرهنگ آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کردم و این دانشگاه در حال ساماندهی است.

وی گفت: ما دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی را هم نظارت می کنیم، توسعه ۱۲ موسسه متوقف شدند و به آنها دانشجو داده نشده است .به خیلی از دانشگاههای معمولی و روزانه نیز رشته داده نشده اند.

۷۰۰ هزار صندلی کارشناسی در کنکور امسال خالی ماند

وی افزود: هر شخصی در کنکور امسال انتخاب رشته می کرد می توانست وارد دانشگاه شود در کنکور امسال ۷۰۰ هزار صندلی کارشناسی دانشگاه‌ها خالی ماند پس خالی ماندن ظرفیت های دانشگاه آزاد، پیام نور و حتی دانشگاه های سراسری به دلیل کمبود متقاضی است.

وی درباره اینکه برخی دانشگاه ها با انگیزه مالی دانشجو جذب می کنند و دانشجو با سطح علمی پایین، مدرک با معدل بالا اخذ می کند افزود: این مساله خیلی بد است برهمین اساس ما به دنبال کیفی کردن آموزش هستیم، به ۱۲ دانشگاه مجوز پذیرش دانشجو ندادیم، و حتی جلوی یک دانشگاه به ظاهر خیلی پر سرو صدا و پر طمطراق گرفته شد.

کد خبر : ۲۹۹۴۱۰