خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

سرنوشت مبهم استخدام مربیان پیش‌دبستانی

با مصوبه چند روز اخیر مجلسی‌ها، دولت مکلف شد؛ مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی را به صورت حق‌التدریسی به کار گیرد؛ این در حالیست که وزیر آموزش و پرورش حق‌التدریسی مربیان پیش‌دبستانی را منوط به نظر شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با کسب مجوز از سازمان مدیریت امسال آزمون استخدامی را برای جذب 5 هزار نفر برگزار می‌کند و برخی از مربیان پیش‌دبستانی رشته‌هایشان مطابق با نیاز آموزش و پرورش نیست؛ بنابراین طبیعی است که نتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.

شاید باورش سخت باشد که برخی مربیان پیش‌دبستانی با حقوق ماهی 400 هزار تومان و بیمه نصف ماه روزگار می‌گذرانند و به امید استخدام، روزها را سپری می‌کنند. البته وعده استخدام در همه دولت‌ها تاکنون وجود داشته است که شاید رسانه‌ای‌ترین و پرچالش‌ترین آن را می‌توان وعده استخدام وزیر سابق آموزش و پرورش به مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی عنوان کرد. کمتر کسی است که اعتراض این گروه را در جلوی ساختمان مجلس، وزارت آموزش و پرورش، نهاد ریاست جمهوری ندیده یا نشنیده باشد. هر بار که تجمع می‌کنند؛ در بینشان هستند، کسانی که با بچه کوچک خود از دورترین نقطه کشور به تهران می‌آیند تا شاید با حضورشان اعتراضشان را ملموس تر نشان دهند.

مربیان قربانی سیاست‌های متفاوت دولت‌ها

بهلولی عضو کانون صنفی معلمان معتقد است؛ مربیان پیش دبستانی که در حال حاضر اعتراض دارند، در واقع قربانی سیاست‌های متفاوت دولت‌ها هستند. بهلولی می‌گوید: ما در ایران هنوز در حوزه پیش‌دبستانی به یک تصمصم مشخص نرسیده‌ایم که آیا باید جزو آموزش و پرورش باشد یا نباشد؟ دولتی باشد یا نباشد؟ کلاس‌های پیش‌دبستانی در مدارس برگزار شود یا نشود؟ این وضعیت نامشخص، به تعیین تکلیف‌نشدن مربیان پیش‌دبستانی دامن زده است. برخی از این مربیان چندین سال است که با وعده استخدام به کارشان ادامه داده‌اند.

این عضو کانون صنفی معلمان ادامه می‌دهد: دیدگاه دولت یازدهم، عدم استخدام است؛ به طوری که دستگاه‌ها برای گرفتن ردیف استخدامی با مشکل مواجه هستند. آموزش و پرورش هم با وجود بازنشستگی 38 هزار معلم، امسال تنها مجوز استخدام 5 هزار نفر را گرفت و قرار است؛ آزمون آن در شهریور ماه برگزار شود؛  آزمونی که قرار بود؛ مربیان پیش‌دبستانی در اولویت باشند، اما با انتشار جزییات، مشخص شد با آن  چیزی که عنوان می‌شد؛ متفاوت است. اینطور به نظر می‌رسد که دولت به هیچ عنوان زیر بار استخدام مربیان پیش دبستانی نمیرود و این معلمان هستند که قربانی سیاست‌های متغیر دولت‌ها هستند.

امید به استخدام از زمانی در دل آنها ایجاد شد که سال 91 مجلس قانونی را تصویب می‌کند که براساس آن از مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی آزمون گرفته شود و این نیروها را ظرف دو سال استخدام کنند؛ براساس این قانون قرار بود؛ آزمونی ویژه 40 هزار  مربی پیش‌دبستانی و نیروی شرکتی بلاتکلیف برگزار شود، اما آموزش و پرورش پس از رایزنی‌های مختلف موفق به اخذ جذب 5 هزار نیروی پیش دبستانی شد؛ البته آزمونی که صرفا برای این گروه نیست، بلکه از سایر اقشار (فرزندان فرهنگیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها) می‌توانند در آن شرکت کنند؛ از سوی دیگر 1700 سهمیه از 5 هزار سهمیه متعلق به فرزندان ایثارگر، شهدا و جانبازان است که بدون آزمون وارد این وزارتخانه خواهند شد.

تجمعات پی در پی و در نهایت مصوبه مجلس

بالاخره پس از وعده و وعیدهای بسیار برای اعلام زمان برگزاری آزمون و شرایط آن حدود یک ماه گذشته جزییات آن توسط سازمان سنجش اعلام شد. جزییاتی که انتشارش بار دیگر اعتراض مربیان را به همراه داشت. آخرین تجمع اعتراضی‌شان مربوط می‌شود به 17 و 18 مردادماه. تجمعی بالغ بر 2 هزار نفر. در این تجمع آنها خواستار استخدام در آموزش و پرورش و اجرا شدن طرح حق التدریسی بودند. این تجمع در نهایت منجر به تصویب طرحی شد که دل مربیان و نیروهای شرکتی را کمی قرص کرد.

           مر

اعلام شرایط سنی و برخی محدودیت‌ها برای شرکت در آزمون استخدامی واکنش مجلسی‌ها را در پی داشت. جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن انتقاد از نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش و اینکه با برگزاری این آزمون حق مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی ادا نمی‌شود، می‌گوید: امسال و در مهرماه حدود 30 هزار نیرو در آموزش و پرورش بازشسته می‌شوند و نیروهای پیش دبستانی و شرکتی می‌توانند؛ جایگزین این تعداد نیرو در آموزش و پرورش شود.

براساس مصوبه مجلس، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد؛ مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی (گروه‌های تسریع‌شده با شرایط مندرج در تبصره 9) را که در اولویت استخدام قرار دارند، بدون رعایت ماده 8 قانون مذکور تا زمان اجرای قانون الحاق 2 تبصره به ماده 17 قانون تعیین‌تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به صورت حق‌التدریسی به کار گیرند. طبق این مصوبه، مقرر شد؛ بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق‌التدریس سالانه از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تأمین شود. در این طرح مصوب شد که این قانون از تاریخ اول مهر سال جاری لازم‌الاجراست.

هیچ تعهدی برای کاریابی و اشتغال کسی نداریم

حال سوال اینجاست که آموزش و پرورش تا چه اندازه می‌تواند مصوبه مجلس را اجرایی کند؟ آیا به ترزیق شدن این تعداد نیرو نیاز دارد؟ آیا ورود این تعداد نیرو به آموزش و پرورش توازن نیروی انسانی این وزارتخانه را با مختل مواجه نمی‌کند؟ در همین رابطه محمد حسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به این سوالات اینطور پاسخ می‌دهد: براساس نیازمان اگر امکان استفاده داشته باشیم، این نیروها را به کار خواهیم گرفت. ما هیچ تعهدی برای کاریابی و ایجاد اشتغال برای کسی نداریم. وی ادامه می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت و ماموریتی دارد و در چارچوب انجام ماموریت، نیاز به نیروی انسانی دارد؛ این نیرو را به روش‌های مختلف تامین می‌کند؛ یک روش هم مجلس در اختیار ما گذاشته که براساس نیاز از آنها استفاده خواهیم کرد.

در صورت نیاز از مربیان پیش دبستانی استفاده می‌کنیم

جهرمی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شده این تعداد نیرو می‌توانند؛ جایگزین بازنشستگانی که مهرماه از آموزش و پرورش خارج می شوند، شوند، می گوید: دو قانون منع استفاده از بازنشستگان و استفاده از نیروهای پیش‌دبستانی و بکارگیری نیروی جدید متفاوت است. از سوی دیگر جزییات این دو قانون هم باید تصویب شود و آیین‌نامه اجرایی آن نیز نوشته شود. ما طبق قانون باید در چارچوب نیازهای آموزش و پرورش نیرو بگیریم؛ حالا ممکن است این نیرو بازنشسته یا شاغل باشد و یا ممکن است؛ با قانون جدید از کسانی که سابقه پیش‌دبستانی دارند، باشد؛ منتها باید با نیاز ما حتما تطبیق داشته باشد. برنامه جذب نیروی انسانی ما مشخص است و از امکان جدید در صورتی که نیاز باشد، استفاده می‌کنیم.

حق التدریسی مربیان منوط به نظر شورای نگهبان

روز گذشته علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی روسای مدارس غیردولتی در واکنش به مصوبه مجلسی‌ها بر این موضوع تاکید کرد که برای استفاده حق‌التدریسی از مربیان پیش‌دبستانی منتظر نظر شورای نگهبان هستیم. فانی گفته بود؛ آموزش و پرورش با کسب مجوز از سازمان مدیریت امسال آزمون استخدامی را برای جذب 5 هزار نفر برگزار می‌کند و برخی از مربیان پیش‌دبستانی رشته‌هایشان مطابق با نیاز آموزش و پرورش نیست؛ بنابراین طبیعی است که نتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.

کد خبر : ۲۹۹۲۰۷