خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استانها:

احداث نیروگاه برای تبدیل زباله به انرژی 30 تا 40 میلیارد تومان هزینه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۰۶۴

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه تبدیل زباله به انرژی نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: احداث نیروگاه برای تبدیل زباله به انرژی نو 30 تا 40 میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری مشترک ویژه همایش انرژی‌های نو در ایران که با حضور غلامرضا نصیری‌پور رئیس شورای عالی استانها و صادق‌زاده مدیر عامل سازمان انرژی های نو وزارت نیرو برگزار شد با اشاره به همایش تبدیل زباله به انرژی‌های نو و پاک که فردا برگزار خواهد شد، گفت: در بسیاری از شهرها زباله را به چشم یک تهدید نگاه می‌کنند و این نوع نگاه به جایی می‌رسد که گاهی زباله به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص تبدیل زباله به انرژی نو تجارب جهانی وجود دارد و در فرانسه و آلمان نیز اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است، زباله می‌تواند معضل اجتماعی نباشد و یک نوع انرژی و درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها باشد.

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه ارتقای همکاریهای سازمانی در حوزه پسماند از جمله اهدافی است که در این خصوص پیش‌بینی شده‌است، اظهار کرد: وزارت نیرو،‌ محیط زیست و شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند و جمعیت 38 هزار شورایی کشور می‌تواند؛ اقدامات بزرگی در تعامل با دولت و دستگاه اجرایی انجام دهد.

وی با بیان اینکه 35 هزار شورای روستایی در کشور وجود دارد، گفت: ارتقای همکاری‌ها می‌تواند در دانش افزایی در حوزه مدیریت پسماند کشور موثر باشد و در جهت حفظ منابع محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی مفید باشد.

بصیری پور افزود: خروجی این همایش می‌تواند؛ اعتمادسازی برای شهرداریها و ایجاد تسهیلات برای آنها باشد، زیرا شهرداری‌ها در بحث درآمد مشکل دارند و داشتن درآمد می‌تواند به تولید برق از زباله شهری کمک کند.

وی با یادآوری اینکه شهرهای تهران، مشهد، شیراز و رشت تجاربی در خصوص تولید انرژی از زباله دارند که می‌تواند موثر باشد، گفت: قرار است؛ تفاهم‌نامه‌ای میان شورای  عالی استانها و وزارت نیرو منعقد شود و ما امکانات خود را در این زمینه در اختیار وزارت نیرو قرار خواهیم داد.

رئیس شورای عالی استانها در ادامه با بیان اینکه ما ابزار اجرایی نداریم ونقش شورای عالی استانها هماهنگی امور شورایی کشور است، گفت: اما ما امکانات و ظرفیتهای خود را بسیج خواهیم کرد و فضاسازی لازم را برای این اقدام انجام خواهیم داد.

وی عنوان کرد: از حدود 15 سال پیش که فرماندار مشهد بودم، شهرداری مشهد در راستای تولید برق و انرژی از زباله شهری حرکت کرده است، اما متاسفانه از آن زمان تا به حال شهرهای کمی وارد این حوزه شده‌اند و هر چه بتوان تسهیلات بیشتری در این خصوص ایجاد کرد، فضا مساعدتر خواهد شد.

بصیری‌پور افزود: شاید اگر این حرکت زودتر انجام می‌شد برای شهروندان و شهرداری‌ها مناسب‌تر بود.

وی با بیان اینکه وجود نگاه اقتصادی و فرهنگی در موضوع تبدیل پسماند به انرژی مهم است، گفت: باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که زباله‌ها را نه به عنوان یک تهدید بلکه به عنوان یک فرصت تلقی کنند و اگر کار کاملی در شهرداریها انجام شود و بخواهند نیروگاهی برای این موضوع احداث کنند، 30 تا 40 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که برخی از شهرداریها توان تامین چنین مبلغی را ندارند.  و انجام هماهنگی‌های لازم می‌تواند فضای مناسبی را برای ایجاد نگاه فرهنگی و اقتصادی در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداریها ایجاد کند.

بصیری پور ادامه داد: برای ما آسان است که طرحی را در این خصوص آماده و به مجلس تقدیم کنیم و مانعی در این زمینه نداریم، اما اصل آن است که زمینه اقتصادی و فرهنگی این اقدام فراهم شود.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز