خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیأت گمانه زنی تپه باستانی قلعه رودنی اعلام کرد:

تلاش برای جلوگیری از تسطیح یک تپه باستانی

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۹۶۲

عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی قلعه رودنی با هدف جلوگیری از تسطیح تپه برای گسترش زمین های کشاورزی، ساخت و ساز روستایی در عرصه تپه و ثبت محوطه در فهرست آثار ملی انجام شد.

به گزارش ایلنا، عباس باورسائی سرپرست هیأت گمانه زنی تپه باستانی قلعه رودنی با اعلام این خبر تصریح کرد که با توجه به آشنا نبودن اهالی منطقه نسبت به اهمیت میراث گذشتگان ، تپه رودنی از گذشته تا به حال دچار لطمات جبران ناپذیری شده است.

به گفته او ، قدیمی ترین آسیب هایی که به این تپه ها وارد آمده ایجاد ساختمان های مسکونی برروی تپه رودنی و تسطیح قسمت هایی از تپه به منظور کشت و زرع است.

این باستان شناس خاطر نشان کرد که از سویی چون روستای رودنی در فهرست طرح گسترش بافت روستا قرار گرفته با  خطر تسطیح روبرو است .

باورسائی با اشاره به ارایه پیشنهاد عبدالرضا پیمانی رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان برای  گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه رودنی افزود: پس از گرفتن مجوزهای لازم گمانه زنی فعالیت باستان شناسی در این تپه باستانی شروع شد

این باستان شناس  مشخص کردن عرصه و حریم تپه  رودنی، جلوگیری از هرگونه تسطیح تپه برای گسترش زمین های کشاورزی، جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز روستایی در عرصه تپه رودنی و ثبت محوطه در فهرست آثار ملی را از اهداف کاربردی این طرح اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تپه قلعه رودنی در مرکز روستای رودنی از توابع بخش عقیلی شهرستان گتوند واقع شده است تصریح کرد :گتوند از شهرستان های بختیاری نشین استان خوزستان است که در شمال شهرستان شوشتر قرار دارد.

 سرپرست هیأت گمانه زنی تپه باستانی قلعه رودنی با اشاره به پیشینه مطالعاتی در این محوطه تاریخی اظهار داشت: محوطه های تاریخی شهرستان گتوند برای اولین بار در سال 1969 توسط هنری رایت که به منظور شناسایی استقرارهای پسکرانه دشت شوشان به این منطقه آمده بود، بررسی شد .

باورسائی افزود:او در بررسی خود که نتیجه آن را در مقاله ای تحت عنوان "بررسی باستان شناختی در دشت رامهرمز،شوشتر و گتوند "به چاپ رساند موفق به شناسایی 18 محوطه باستانی در  شهرستان گتوند شد.

به گفته او ، رایت در مقاله خود از محوطه رودنی تحت عنوان قلعه رودنی نام برده و تپه مورد نظر را تحت عنوان KS 261 به ثبت رسانده است(Wright,1969) .

این باستان شناس خاطر نشان کرد که بعد از بررسی رایت تا چندین دهه فعالیت رسمی باستان شناسی در این شهرستان صورت نگرفت و بعد از چند دهه رکود فعالیت باستان شناختی در گتوند عبدالرضا پیمانی مسئول وقت امور پایگاه های استان خوزستان فصل اول بررسی منطقه را شروع کرد

به گفته او ، براساس قراردادی میان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان با معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران در سال 1386  این محوطه مورد بررسی قرار گرفت و در همین سال حوضه آبگیر سد گتوند علیا نیز توسط حسین عزیزی خرانقی بررسی شد.

وی با بیان اینکه ،در سال 1387 عبدالرضا پیمانی محوطه موسوم به گورستان کلانتر و محوطه کلانتر  را مورد کاوش اضطراری قرار داد تصریح کرد که کاوش های وی در سال 1388 و 1389 توسط حمید رضا ولی پور ادامه داده شد و از سال 1389 به بعد فعالیت باستانشناختی در این شهرستان صورت نگرفت.

عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی قلعه رودنی که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده بود به پایان رسید.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز