خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ:

لزوم رعایت حقوق بشردوستانه در یمن را به طرفین درگیری هشدار داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۹۹۱

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با اشاره به این‌که لزوم رعایت حقوق بشردوستانه در یمن به‌عنوان یک اصل به طرفین درگیری هشدار داده شده است، عنوان کرد: طرف‌های درگیری تعهد داده‌اند تا به حقوق بشردوستانه احترام گذاشته و این اصل را رعایت کنند.

به گزارش ایلنا، پیتر مائورر در نشست مشترک کمیته بین‌ا‌لمللی صلیب سرخ با جمعیت هلال‌احمر ایران در پاسخ به سؤالات خبرنگاران با شاره به این‌که به‌شدت شاهد نقض حقوق بشردوستانه در یمن هستیم، گفت: هم‌اکنون تجهیزات بخش بهداشت و درمان در یمن، بیمارستان‌ها، ساختارهای ابتدایی زندگی، اقتصاد و همه ساختارهای زندگی اجتماعی یمن آسیب‌دیده است و ۲۴ میلیون تن از مردم این کشور تحت تأثیر این آسیب قرارگرفته‌اند.

به گفته وی، همه تلاش کمیته این بوده است تا طرف‌های درگیری در یمن را متقاعد کند تا عملیات را در جنگ تغییر دهند و در این زمینه جلساتی نیز در صنعا و عدن با طرف‌های درگیری برگزارشده و واکنش آنها نسبت به رعایت حقوق بشردوستانه مثبت بوده است.

مائورر در پاسخ به این‌که «چرا سفرش به عربستان به تعویق افتاده است؟»، گفت: این سفر به علت برنامه کاری خاصی انجام نشد، اما همچنان گفت‌وگوهای ما با طرفین سعودی ادامه دارد؛ لذا سفر کنسل نشده، بلکه به زمان دیگری موکول شده است.

وی با بیان اینکه امروزه غیرنظامیان بیشترین آسیب را از تعداد فزاینده بازیگران مسلح غیردولتی متحمل می‌شوند، تصریح کرد: این تعداد شاخه به شاخه غیرنظامیان فضا را در کشورهای درگیر جنگ متشنج‌تر کرده و لذا کمیته مجبور شده است تا با تعداد زیادی از افراد حاضر در این درگیری‌ها در حوزه مسائل بشردوستانه گفت وگو کند.

به گفته رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، رهیافت این کمیته این است که کمک‌های بشردوستانه بر پایه رعایت اصل بی‌طرفی، بی‌غرضی و استقلال در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد که به این منظور ارزیابی صحیحی از نیازها، برای ارزیابی باید نزدیک نیازمندان، برای نزدیکی به نیازمندان باید در مناطق عملیاتی حاضر و برای حضور در مناطق عملیاتی باید در امنیت و ارتباط با همه طرف‌های درگیر بود.

وی درباره هموار کردن مسیر ارسال کمک‌های ایرانی به مردم یمن عنوان کرد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همه جمعیت‌های ملی را تشویق کرده است تا کمک‌های خود را از طریق کمیته ارسال کنند. در این زمینه، دولت عمان با راه‌اندازی مرکز لجستیکی کمیته در بندر صلاله موافقت کرده و از طریق کمیته، کمک‌ها به یمن ارسال خواهد شد.

مائورردرباره سفرش به قم با بیان اینکه موضوع این سفر فقط در ارتباط با یمن نیست، توضیح داد: مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه چندین سال است که در قم مطالعات بسیاری داشته و کمیته نیز با علمای مذهبی قم در این زمینه دیدارها و گفت‌وگوهایی داشته است تا بتواند به ارزش‌های برابر اسلام و حقوق بشردوستانه دست‌یافته و آنها را به‌عنوان هدفی والا در کشورهای درگیر جنگ ترویج دهند.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تصریح کرد: این کمیته همواره در زمینه تقویت حقوق بشردوستانه در درگیری‌ها، دیپلماسی آرام را شامل گفتگوی دوجانبه با طرفین درگیری در پی گرفته است و این بهترین راه بهبود اوضاع در کشورهای درگیر خواهد بود.

وی در پایان از همکاری با هلال‌احمر ایران به‌عنوان شریک کاری توانمند در انجام عملیات بی‌غرضانه، بی‌طرفانه و مستقل بشردوستانه ابراز خرسندی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز