خبرگزاری کار ایران

پدیدار شدن ساختارهای سنگی در تپه باستانی شهن آباد

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۳۴۳

عملیات گمانه زنی در تپه شهن آباد ،با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب بیش از حد این محوطه تاریخی به پدیدار شدن ساختارهای سنگی مربوط به لایه های باستانی در این محوطه منجر شد.

به گزارش ایلنا، حسن دهقانی فرد سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین حریم تپه شهن آباد نور آباد لرستان با اعلام این خبر تصریح کرد که تپه شَهن آباد واقع در روستای شَهن آباد یکی از مهمترین تپه های باستانی شهرستان نورآباد لرستان است که سالهای گذشته به علت گسترش بافت مسکونی آسیهای جدی دیده است.

وی افزود: این تپه در سال 1380 شمسی توسط هیأت بررسی شهرستان نورآباد به سرپرستی عمران گاراژیان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و به پیشنهاد وی با شماره 4155در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این باستان شناس خاطر نشان کرد که در بررسی سطحی این محوطه که در سال های پیش انجام شد شواهد فرهنگی مربوط به ادوار نوسنگی،مس و سنگ ، برنز و دوره اشکانی شناخته شده است.

دهقانی فرد با اشاره به اهمیت بالای این تپه ارزشمند و شدت آسیبهای وارده به آن در اثر گسترش و توسعه روستا تصریح کرد که این عوامل باعث شد تعیین عرصه حقیقی و پیشنهاد حریم تپه  شَهن آباد در جهات مختلف در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان قرار گیرد.

وی افزود : این اقدام با استفاده از گمانه زنی به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب بیش از حد این محوطه تاریخی و با هدف ارائه  ضوابط حفاظتی مربوطه انجام می گیرد.

دهقانی فرد با اشاره به ایجاد 20 گمانه به ابعاد 1*1 متر در جهات مختلف این تپه ،خاطر نشان ساخت که نتایج حاصل حاکی از گسترش این تپه در جهات جنوب ، جنوب غرب و بیشتر رو به مزارع کشاورزی است تا بافت مسکونی بخش شمالی تپه .

سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین حریم تپه شهن آباد اظهار داشت: در گمانه های اولیه بخشهای جنوبی که نزدیک به جسم ظاهری تپه زده شدند بخشهایی از ساختارهای سنگی بدست آمد که بعد از ثبت و مستندنگاری، ادامه کار در این گمانه ها متوقف می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین گمانه ها در نیمه جنوبی تپه زده شدتصریح کرد که در نیمه شمالی تپه که مورد هجوم بافت مسکونی روستا واقع شده است در بخش بالایی کوچه ضلع شمالی تپه، تنها در یک گمانه به شواهد فرهنگی که شامل ساختارهای سنگی بود برخورد کردیم .

به گفته دهقانی فرد ،در سایر گمانه های این بخش هیچگونه شواهد فرهنگی به دست نیامد، بنابراین ضلع شمالی کوچه موجود در این بخش به عنوان خط عرصه این تپه ارزشمند پیشنهاد شد.

این باستان شناس تصریح کرد که بخشهایی از ضلع شمالی تپه در اثر تعریض و راه شکافی کوچه در سالهای گذشته تسطیح شده است

وی تصریح کرد که خوشبختانه سال های اخیر توسط اداره میراث فرهنگی در بخشهایی از این تپه ممنوعیت ساخت و ساز و کشاورزی اعمال شده که عرصه پیشنهادی برای تپه بعد از کار گمانه زنی به این محدوده بسیار نزدیک و قابل تعمیم است.

این باستان شناس ابراز امیدواری کرد که با مشخص کردن وضعیت عرصه و حریم این  اثر و ارائه  ضوابط مربوط علاوه بر حفاظت از آن، راهکارهای مناسبی در خصوص نحوه ساخت و سازهای مسکونی و عمرانی ،چگونگی عبور معابر ،ایجاد کوچه های دسترسی روستا در طرفین تپه ، جلوگیری از انباشت زباله ها بر سطح تپه  و..... مورد توجه قرار گرفته و توسط اداره میراث فرهگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان  اجرایی شود .

عملیات گمانه زنی به منظور تعیین حریم تپه شهن آباد نور آباد لرستان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تاریخ  2/31 شروع شده بود به پایان رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز