خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار در سخنرانی روز خبرنگار:

خبرنگاران همچنان در دشواری و محدودیت بسر می‌برند

رئیس سازمان محیط زیست گفت: جریان آزاد اطلاعات بهتر از فضای امنیتی است که مانع نقد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ معصومه ابتکار در نخستین نشست روزنامه‌نگاران و نیازهای حرفه‌ای مسائل اجتماعی با تبریک روز خبرنگار گفت: من خود را خبرنگار می‌دانم زیرا به عنوان اولین مسئولیتم در سال 1359 سیدمحمد خاتمی به عنوان نماینده امام راحل در موسسه کیهان انگلیسی آن موقع از من به عنوان عضو شورای سردبیری کیهان دعوت کرد.

وی ادامه داد: سیدمحمد خاتمی همانطور که برای کشور راه نوینی را باز کرد؛ برای من نیز راه جدیدی باز کرد و من مدتی به عنوان عضو شورای سردبیری و مدتی نیز به عنوان سردبیر کیهان انگلیسی تجربه کسب کردم.

رئیس سازمان محیط زیست با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید مخصوصا خبرنگارانی که در همین روزها همچنان در دشواری و محدودیت بسر می‌برند؛ اظهار کرد: این روزنامه‌نگاران با صبر و مقاومت و فداکاری خود توانستند شرایط بهتری را برای این حرفه ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق سال 1392 حاصل استقامت و صبر خبرنگارانی بود که سختی‌های زیادی را در این سال‌ها برای اصلاح امور سیاسی و اقتصادی کشیدند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه من درحوزه مسئولیت خود به‌طور مستقیم مسئولیتی در خصوص خبرنگاری و مسائل آن ندارم؛ بیان کرد: اما ما در ابتدای کار خط مشی روشنی را تعیین کردیم و به آن پایبند بودیم چنانکه زمانی که آغاز به کار کردم بسیاری از خبرنگاران از طرف سازمان محیط زیست در دولت قبل به دادگاه احضار شده و از آنها شکایت شده بود زیرا این خبرنگاران دست به انتقاد زده یا رازهای مگو را بیان کرده بودند که ما تمامی این شکایت‌ها را پس گرفتیم و پیمان بستیم که از هیچ خبرنگاری شکایت نکنیم.

وی اضافه کرد: البته بعضی از افراد که نمی‌دانم می‌شود نام آنها را خبرنگار گذاشت یا خیر؛ بعضا کارهای اخلاقی و چارچوب‌های قانونی را درنوردیدند واز هیچ اتهامی فروگذار نکردند. اما ما معتقدیم وجود جریان آزاد اطلاعات بهتر است از فضای امنیتی که با ایجاد محدودیت مانع نقد و جریان آزاد اطلاعات می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق و نگاه علمی در حوزه محیط زیست اظهار کرد: تخصصی شدن رسانه‌ها در زمینه محیط زیست بسیار مهم است و ما درخصوص برگزاری دوره‌های تخصصی گام برداشته‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت نقد سیاست‌های دولت و همچنین بنگاه‌ها وگروه‌هایی که حقوق عامه مردم و محیط زیست را فدای منافع خود کرده‌اند؛ خاطرنشان کرد: فضای نقد می‌تواند در پیشرفت اهداف محیط زیست کمک کند.

وی افزود: رسانه‌ها در کنار سمن‌ها به عنوان ارکان مهم مردم‌سالاری رسالت مهم دیده‌بانی جامعه را برعهده دارند.

وی با اشاره به ایجاد شورای عالی اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست بیان کرد: تقویت سیستماتیک و ساختاری ارتباط با خبرنگاران هدفی است که تاکنون دنبال شده زیرا دولت بحران محیط زیست را که از اهمیت بسیاری در کشور برخوردار است؛ جدی تلقی کرده است.

ابتکار تاکید کرد: درحوزه محیط زیست نگاه کارشناسی زمینه‌سازی برای ایجاد جریان اجتماعی تغییر نگرش و تغییر رفتار مردم تنها با کمک رسانه‌ها ممکن است و رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی دقیق می‌توانند در ایجاد جریان مثبت اجتماعی ایفای نقش کنند.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: موضوعات محیط زیستی در ذات خود شادی و زیبایی داردکه می‌تواند برای رسانه هم جذابیت ایجاد کند.

کد خبر : ۲۹۵۸۸۸