خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت مطرح کرد؛

احداث پایگاه‌های بهداشت برای قشر محروم جامعه در سراسر کشور

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۸۱۱

وزیر بهداشت با بیان اینکه فعالیت ها خیریه های سلامت علاوه بر کمک به رفع کمبودهای این بخش، موجب نشاط اجتماعی می شود از فعالیت اثرگذار خیران سلامت در استان مازندران قدردانی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا؛ سید حسن هاشمی در مراسم تجلیل از خیرین حوزه سلامت استان مازندران اظهار داشت: حوزه سلامت به دلیل دردمندی مردم بهترین محل برای حضور خیرین است و این استان نیز یکی از استان های موفق در مشارکت خیرین جهت رسیدگی به دردها و رنج های مردم به ویژه در حوزه سلامت است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی تصریح کرد: پایگاه های بهداشت برای قشر محروم جامعه در سراسر کشور در حال احداث است و به ازاء هر 12 هزار و 500 نفر و با هزینه ای حدود 500 میلیون تومان یک پایگاه بهداشت و به ازاء هر 50 هزار نفر یک مرکز بهداشت با هزینه ای حدود 2 میلیارد تومان در حال ساخت است که خیرین می توانند در این حوزه مشارکت فعال داشته باشند.

هاشمی با اشاره به فعالیت مناسب خیرین مدرسه ساز در کشور، از خیران این عرصه خواست در حوزه سلامت نیز مشارکت کنند.

وزیر بهداشت جنبه معنوی امور خیریه را مهم تر از جنبه مادی آن دانست و گفت: میزان و ارقام کمک ها اهمیت زیادی ندارد بلکه تداوم و تکرار و دفعات شرکت در امور خیریه مهم است ضمن اینکه لازم است تا در خانواده، فامیل و دوستان فرهنگ خیریه را بیش از پیش نهادینه کنیم.

وزیر بهداشت افزود: خیرین نیز جزء افرادی هستند که در جهت ارتقای فرهنگ جامعه تلاش می کنند و ضمن آرزوی سلامتی برای آنها امیدواریم شمار خیرین در کشور روز به روز بیشتر شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت بهداشت بیش از گذشته قدر دان زحمات خیرین است و وجود قائم مقام وزیر و همچنین قائم مقام های روسای دانشگاه ها در امور مشارکت های مردمی، خیرین سلامت و سازمان های مردم نهاد نیز نشان گر توجه و تأکید وزارت بهداشت به حضور پر رنگ خیرین در حوزه سلامت است.    

وی ادامه داد: مشارکت در امور خیریه باعث افزایش نشاط اجتماعی، رضایت خاطر فرد خیر و همچنین شادی و رضایت خدا در این دنیا و در آخرت خواهد شد.

هاشمی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای خیرین سلامت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی می‌توانند در این زمینه همکاری های مناسبی داشته باشند اما در عین حال ممکن است وزارت بهداشت نیز در برخی از پروژه ها سود تسهیلات اعطایی بانک ها به خیرین را پرداخت کند به عنوان نمونه دو مرکز درمانی مهم در ساری و قائم شهر در حال احداث است که وزارت بهداشت کمک های خوبی را در نظر گرفته است.

وزیر بهداشت با انتقاد توسعه عمرانی بدون در نظر گرفتن زیرساخت های بهداشتی و درمانی نظیر بیمارستان در دوران گذشته گفت: متاسفانه تنها 3.5 درصد از بودجه عمرانی کشور به بیمارستان سازی اختصاص می یابد . راه نجات از وضعیت موجود این است که دولت تعرفه واقعی را تعریف کند تا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت ترغیب شود و اطمینان داشته باشد تا علاوه بر بازگشت سرمایه، سودی نیز برای آنها به همراه داشته باشد.

هاشمی افزود: در صورت تضمین دولت به بخش خصوصی، وزارت بهداشت نیز بهتر می تواند به وظایف اصلی خود که نظارت، ارتقای کیفیت و سیاست گذاری است بپردازد.

وی ضمن ابراز تشکر از دولت و مجلس در جهت واقعی تر کردن تعرفه های پزشکی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی افراد به دور از انصاف ما را به این متهم کردند که تعرفه ها را چند صد برابر کرده ایم و تمام اعتبارات طرح تحول نظام سلامت را تمام و کمال به پزشکان داده ایم اما این سخن عین بی انصافی و بی اطلاعی است.

هاشمی در خصوص نذر و هبه زمین جهت احداث مراکز بهداشتی و درمانی توسط برخی افراد گفت: این اقدام بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما باید توجه داشت که تجهیز کردن و تأمین هزینه های پرسنلی مراکز به مراتب مهم تر و در عین حال دشوارتر از تهیه زمین و ساخت یک مرکز بهداشتی و درمانی است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قصد تصدی گری را ندارد افزود: حتی می توانیم اداره مراکز بهداشتی و درمانی خیریه ساز را به خود خیران واگذار کنیم اما باید توجه داشت که وظیفه دولت و مجلس فراهم آوردن امکانات برای مردم است و هیچ دولتی در هیچ جای دنیا بدون کمک و حمایت مردم موفق نبوده و نخواهد بود.

هاشمی با اشاره به سخنان رییس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آنها بارها اعلام کرده اند که برای تکمیل پروژه های نیمه تمام گذشته، حداقل به زمان و اعتبار بسیار زیادی نیاز است.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که در صورت تقاضای خیرین در رشته های مختلف از جمله چشم پزشکی مساعدت های لازم را انجام دهد و در هیات وزیران نیز به دنبال تصویب تعرفه مراکز خیریه هستیم که تعرفه آن بین تعرفه دولتی و خصوصی است  و محاسبه این تعرفه به منظور اطمینان خاطر دادن به خیرین از بازگشت سرمایه صورت خواهد گرفت.

 در این مراسم علاوه بر خیرین حوزه سلامت استان مازندران، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جمعی از مدیران وزارت بهداشت و همچنین مسوولان استانی حضور داشتند و در پایان مراسم نیز با حضور وزیر بهداشت از چند تن از خیرین  تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز