خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۷۳۸

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی از افزایش همکاری‌های مشترک با هیات‌های بین‌المللی در زمینه کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناسی خبر داد و اظهار کرد: موسسه باستان‌شناسی آلمان، لور و کشورهای ایتالیا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که در این کاوش‌ها و پژوهش‌ها، هیات‌های ایرانی را همراهی می‌کنند.

حمیده چوبک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با تاثیر بهبود روابط خارجی ایران به دنبال توافقات هسته‌ای بر کاوش‌های باستان‌شناسی گفت: مطمئنا زمانی که روابط بین کشورها در سطح گسترده‌تری مطرح شود، این مسئله در کاوشهای باستان شناسی بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت، هر چند که ما در گذشته نیز روابط فرهنگی خود با دانشگاههای خارجی را داشتیم که البته این روابط و تفاهم‌نامه‌ها از سال 94 افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: البته ناآرامی کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و افغانستان و پاکستان نیز سبب شده است که هیاتهای کاوشهای بین المللی که در این کشورها کار می‌کردند، تمایل داشته باشند که به ایران بیایند.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیات‌های مشترک و بین‌المللی در ایران در حال فعالیت نیستند، گفت: تعدادی از این هیاتهای مشترک برنامه‌های خود را ارائه دادند و از پاییز امسال فعالیت آنها آغاز می‌شود.

چوبک در پاسخ به اینکه این هیاتها از چه کشورهایی هستند، اظهار کرد: ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان جز کشورهایی هستند که قرار است؛ پژوهشهایی را در کشور انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین موسسات باستان‌شناسی آلمان و لور نیز قرار است؛ همکاریهای بیشتری داشته باشند، هفته گذشته نیز با دانشگاه چین ارتباطاتی را داشتیم تا همکاریهای بین دو کشور با توجه به پیشینه ارتباط تاریخی و فرهنگی بین ما افزایش پیدا کند، علاوه بر آن مبادلات دو جانبه‌ای نیز قرار است که با بلغارستان داشته باشیم.

وی ادامه داد: استقبال هیات‌های بین‌المللی برای همکاریهای باستان‌شناسی با ایران بسیار خوب بوده است و امیدواریم بتوانیم با کشورهای پیرامونمان همچون ارمنستان، ترکیه و ترکمنستان که از گذشته ارتباطات فرهنگی داشته‌ایم، بیشتر همکاری کنیم.

چوبک تصریح کرد: البته رویکرد ما این گونه است که در بخش‌هایی که نیاز داریم و خودمان تقاضا می‌کنیم از هیاتهای باستان‌شناسی کمک بگیریم و ارتباط ما اینگونه نخواهد بود که هر جا که آنها تمایل داشتند، کاوش کنند.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است؛ در چه بخش‌هایی از کشور پژوهش و کاوش با همکاری هیات‌های بین‌المللی صورت بگیرد، اظهار کرد: در پل آجری پارسه، ایذه،‌ استان فارس و دیوار گرگان برنامه‌هایی برای همکاریهای مشترک مصوب شده و چند برنامه دیگر نیز در دست تصویب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز