خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

توانمندسازی همه روستاییان مقدور نیست

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۴۹۶

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور گفت: با توجه به بودجه‌ای که داریم، نمی‌توانیم؛ تمامی روستاها را در بحث توانمندسازی و ارائه آموزش‌های مهارتی تحت پوشش قرار دهیم.

کوروش پرند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح توانمندسازی روستاییان ضمن بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم؛ مهاجرت روستاییان به شهرها است، گفت: یکی از معضلاتی که در نتیجه این موضوع ایجاد شده است، افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در شهرها است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای حل این معضل آن است که رفاه اجتماعی را در روستاها افزایش دهیم و یکی از اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد؛ بحث توانمندسازی است.

پرند با تاکید براینکه نمی‌گویم به وسیله این طرح تمامی مشکلات موجود را حل می‌کنیم، اما مشکلات کمرنگ‌تر می‌شود، افزود: طرحی تحت عنوان« توانمندسازی و ارائه آموزش‌های مهارتی برای روستائیان و عشایر مناطق مرزی و محروم با تاکید بر اشتغال پایدار» در حال حاضر در کشور در حال اجرا است.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای اظهار کرد: این طرح در استان‌های گیلان، کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بخشی از روستاهای استان تهران و چند استان دیگر با توجه به قابلیت‌های استان اجرا می‌شود. هرچند که این طرح را بیشتر در مناطق محروم و مرزی و در شرایطی خاص اجرا می‌کنیم.

پرند خاطرنشان کرد: بیش از 60 هزار روستا در کشور وجود دارد که در حال حاضر 35 هزار روستا بیش از 20 نفر سکنه  دارد و با توجه به بودجه‌ای که داریم، نمی‌توانیم؛ تمامی این روستاها را در بحث توانمندسازی و ارائه آموزش‌های مهارتی تحت پوشش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این طرح 8 مرحله دارد که شامل نیازسنجی و امکان‌سنجی آموزشی، تهیه مواد اولیه، منابع و مواد آموزشی است، اظهار کرد: روش کار ما در بحث آموزش «آموزش‌های سیار» است، یعنی به جای اینکه روستائیان در مراکز ما حضور یابند، ما با تجهیزات لازم  در این مناطق حضور یافته و شرایط را بررسی کرده و آموزش‌های ضروری را ارائه می‌دهیم.

پرند اضافه کرد: در حوزه نیازسنجی آموزشی به این صورت عمل کردیم که فرمانداران، دهیاران و معتمدین محلی این آموزش‌ها را انجام می‌دهند، به عبارت دیگر به افراد محلی قدرت سپاری شده و این افراد نیازسنجی آموزشی را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: پورتالی نیز طراحی شده است که تمامی این اطلاعات را وارد آن می‌کنیم. این پورتال باعث می‌شود که تمام ذی‌نفعان و ذیربطان بر اساس سطح دسترسی که به آنان داده می‌شود با اطلاعات مربوط به روستائیان و نیازسنجی در این زمینه آشنا می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با تاکید براینکه طبق تبصره ماده 20 قانون بودجه سال 94 ، مبلغ 130 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای آموزش روستائیان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در این خصوص صحبتی با آقای نوبخت داشتیم که ایشان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنده قول مساعد دادند  که مبلغی را برای انجام این کار در اختیار ما قرار دهند. خواهش ما این است که زودتر بخشی از این مبلغ را به ما بدهند که ما بتوانیم هرچه سریعتر این طرح را انجام دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز