خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در وزارت نیرو:

با کاهش 18 درصدی بارش در کشور مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۱۷۸

رئیس گروه سیاست‌گذاری و تخصیص معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه با کاهش 18 درصدی بارش در کشور رو به رو هستیم، گفت: 40 تالاب در کشور خشک شده یا در معرض خشک شدن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدیقه ترابی در دوازدهمین نشست مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی گفت: 85 درصد وسعت ایران دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بارش‌های ما نیز بسیارکم است و از همین مقدار تنها 28 درصد می‌توانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه منابع آبی ما محدود  است گفت: در سال 1340 آب موجود برای مصرف به ازای هر نفر 20 هزار متر مکعب بود. اما اکنون این مقدار به هزار و 700 متر مکعب به ازای هر نفر در سال رسیده است و اگر جمعیت ما به 100 میلیون نفر برسد به ازای هر نفر هزار و 300 متر مکعب آب در یک سال خواهیم داشت در حالی که اگر در کشوری به ازای هر نفر کمتر از هزار و 700 میلیون متر مکعب آب داشته باشد آن کشور با تنش آبی رو به رو است.

ترابی اظهار کرد: میزان آبی که ما در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و شرب استفاده کرده‌ایم از سال 1340 تاکنون کمی افزایش داشته است و همچنان 92 درصد از آب کشور صرف کشاورزی می‌شود. بنابراین اگر با همین اندازه مصرف جمعیت ما به 100 میلیون نفر برسد به 30 میلیارد متر مکعب آب بیشتر نیاز داریم که این مقدار در سرزمین ما وجود ندارد.

ترابی گفت: 6.5 درصد از مصرف  آب کشور صرف شرب 1.5 درصد صرف صنعت و 92 درصد صرف کشاورزی می‌شود در حالی که به طور متوسط در جهان 8 درصد برای شرب، 22 درصد برای صنعت و 70 درصد برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر به دنبال حرکت در بخش صنعت هستیم باید آب مصرفی در بخش کشاورزی را کم کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر‌آن وسعت 85 درصدی بیابان ها در کشور به این معنی است که آب از نظر جغرافیایی توزیع یکسانی در کشور ما ندارد و آب کشور بیشتر در شمال و غرب کشور است.بنابراین مبحثی به عنوان انتقال آب بین حوضه‌ای مطرح می‌شود که علاوه بر توزیع زمانی نیز با مشکل رو به رو‌ایم زیرا در زمانی که کشاورزی به بیشترین حد نیاز خود از آب می‌رسد  ما کمترین بارش‌ها را در کشور داریم.

وی تصریح کرد:‌در سال های بین 79 تا 80 میزان میانگین بارش‌ها 240 میلیمتر در کشور بود که اکنون این مقدار به 205 میلیمتر رسیده است در واقع با کاهش 18 درصدی بارش‌ها رو به رو هستیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن با افزایش 1.1 درجه‌ای دما در 15 سال اخیر رو به رو ایم که این مساله به صورت طبیعی در زندگی ما احساس می‌شود و این چالش‌ها موجب شده تا منابع آبی در اختیار ما کم شود با کمبود‌ آب نسبت به جمعیت مواجه شویم، توزیع ناهمگن زمانی و جغرافیایی آب را داشته باشیم .

وی با بیان اینکه 40 تالاب در کشور خشک شده‌اند و یا در شرف خشک شدن هستند گفت: در شهرهایی با میزان مشابه بارندگی با تهران شاهدیم که در فضای سبز کاکتوس می‌کارند که هر 15 روز یکبار به آب نیاز دارد در حالی که فضای سبز تهران هر روزی دو بار آبیاری نیاز دارد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز