خبرگزاری کار ایران

پیام روحانی به اجلاس روسای آموزش و پرورش:

احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش‌آموزان برانگیزانید

رئیس‌جمهور باپیامی به سی‌ودومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور عنوان کرد:‌حراست از انسجام اجتماعی در آموزش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ماست و مدیران آموزش و پرورش باید احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش‌آموزان برانگیزانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در سی و دومین اجلاس مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور ، پیام حسن روحانی به این اجلاس را قرائت کرد.

متن پیام رئیس‌جمهور به سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور به شرح زیر است:

سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش و حضور شما عزیزان، فرصت مغتنمی را فراهم آورده که به مشکلات آموزش و پرورش بیندیشیم و برای شکوفایی جوانان و نوجوانان تدبیر کنیم. این وظیفه خطیر، در عین حال فرصتی بی‌بدیل فراهم آورده تا آموزش‌وپرورش همراه با نهادهای دین،‌ خانواده، رسانه و دیگر سامانه‌های مدنی شرایط اصلاح اجتماعی و زیست بهتر را برای نسل آینده رقم بزند.

شرایط تحقق جهان امروز، تحول نظام آموزشی را  بیش از هر زمانی ضروری ساخته است. نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی  و عامل نهادینه‌سازی رفتارهای به‌هنجار اجتماعی باشد،‌ تعلیم و تربیت معطوف به ارزش‌ها و نیاز جامعه علاوه بر اینکه دانش‌آموز را متدین، گفت‌وگو‌مدار، نقاد، مدافع حقوق خود و ایثارگر تربیت می‌کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را تامین کند.

امروز باید به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می‌تواند در کنار توسعه آگاهی‌ها و اصلاح رفتارها و شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی مانند احساس مسئولیت، کار جمعی، قانون‌گرایی و انضباط اجتماعی هم ایفای نقش کند.

انسجام اجتماعی زمینه‌ساز توسعه فرهنگی، ثبات سیاسی، اعتماد عمومی و متغیر اصلی برای استقامت در برابر نفوذ فرهنگ بیگانگان است. اهمیت انسجام اجتماعی به عنوان یکی از آثار و برکات آموزش و پرورش در دنیای پرشتاب امروز، تا حدی است که حد و مرزهای جغرافیایی، جای خود را به حد و مرزهای اجتماعی و فرهنگی سپرده و حافظ آن نه تسلیحات نظامی بلکه انسجام فرهنگی است.

مسئولان و روسای آموزش و پرورش کشور؛ حراست از انسجام کشور در آموزش به مثابه هویت فرهنگی ملت ما است. احساس پیوند اعضای ملت با یکدیگر یک روزه به دست نمی‌آید و نیازمند ممارست طولانی در سال‌های مدرسه‌ای است.

سامانه تعلیم و تربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای ندارد، جز اینکه احترام به تمامی نمادهای هویت‌های ملی و دینی، مذهب رسمی، سرود، زبان، خط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد و میان اجزای خود اعم از معلم، مدرسه و خانواده رابطه‌ای منزلتی مبتنی بر کرامت را شکل دهد تا دانش‌آموزان هم هرچه بیشتر این رابطه را بین خود و جامعه بازتولید کنند.

شما مدیران آموزش‌وپرورش باید احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش‌آموزان برانگیزانید و سیاست‌های آموزشی و تربیتی را برای بسط اجتماعی و علیه دگرسازی‌ها و شکاف‌های قومی و مذهبی و افراطی در دستور کار قرار دهید.

آموزش و پرورش باید بتواند خرد عملی و امید و تعلق خاطر دانش‌آموزان به وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی را تعمیق کند و به آرمان‌خواهی و ایجاد چشم‌اندازهای روشن توجه کند و مهارت‌های مبتنی بر کارآفرینی و تحقق شعار هر دانش‌آموز یک مهارت را در آنها تقویت کند.

امیدوارم همانگونه که خدمتگزاران ملت در سیاست خارجی توانستند با تکیه بر الطاف الهی و با راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و حمایت و پشتیبانی ملت در برابر زیاده‌خواهی‌ها استقامت کنند و با تکیه بر منطق گفت‌وگو  صلح و دوستی ایرانیان را به جهانیان اثبات کنند٬ مدیران تلاشگر آموزش و پرورش نیز باید با تدبیرگرایی و امیدآفرینی در بسط انسجام اجتماعی و همدلی و همزبانی بیشتر برای توسعه همه‌جانبه ایران امروز و فردا نقش‌آفرینی کنند.

کد خبر : ۲۹۴۴۷۷