خبرگزاری کار ایران

ملاوردی:

در حوزه اشتغال زنان درجا زده‌ایم

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه در چند دهه گذشته در حوزه اشتغال زنان درجا زده ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهین دخت ملاوردی در نشست تخصصی بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پسا تحریم گفت: شرایط به وجود آمده فصل جدیدی از روابط بینالمللی که تمام حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی را متاثر میکند لذا باید با تدبیر پیش برویم.

وی ادامه داد: همانطور که در توافق به بازی برد - برد رسیدیم، در اقتصاد نیز باید این گونه پیش برویم و همانطور که رییس جمهور گفت قرار نیست که در حوزه اقتصاد دربهای کشور برای واردات صرف باز باشد و کشور به مصرف کننده تبدیل شود.

معاون رییس جمهور گفت: امروز نیاز زنان تحصیل کرده و زنان سرپرست خانوار به شدت احساس میشود به همین دلیل معاونت امور زنان و خانواده این مساله را مورد توجه قرار داده است. وضعیت اکثر زنان کشور نشان میدهد که ما در ده استان بیشترین فارغ التحصیلان دختر را داریم که باید برای آنان برنامه ریزی کنیم.

ملاوردی تصریح کرد: در یک سال گذشته کارگروه کارآفرینی معاونت امور زنان و خانواده توانسته است به عنوان اتاق فکر با تحقیق و پژوهش به شمایی از وضعیت موجود در کشور برسد. به نظر میآید به هر دلیلی در دهههای اخیر در حوزه اشتغال زنان در حال درجا زدن هستیم.

ملاوردی گفت: در سال 55 نرخ اشتغال زنان حدود 12 درصد بود اکنون این نرخ 6/12 درصد است در این مدت ما با افزایش خانوادههای 8 نفره روبرو بودیم که 7 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند . همچنین 12 درصد از خانوادههای ما زن سرپرست هستند که 82  درصد آنها بیسواد یا بیکارند .

معاون رییس جمهور با بیان اینکه سیاست‌های لازم برای افزایش دانش وتحلیل زنان در چند سال گذشته اجرا شد گفت: قرار بود موانع مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان نیز برداشته شود که متاسفانه در این زمینه هنوز با موانع چند لایهای از نظر فرهنگی وحقوقی و... روبرو هستیم.

ملاوردی گفت: ما در دهه‌های اخیر شاهد افزایش نرخ بیکاری و التهاب در بازار کار بودیم که زنان را نیز تحت تاثیر قرارداد. دولت در حال تلاش است تا در حوزه تولید فعالیت کند و کشور را از رکود خارج کند.امیدواریم که زنان کارآفرین نیز در زمینه شناسایی قوانین و مقررات مزاحم کارآفرینی ما را یاری کنند تا در جهت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع قدم برداریم.

وی در پایان تاکید کرد: زنان باید سهم متعادلی در اشتغال دولتی داشته باشند و باید بر توانمندسازی زنان، افزایش درآمد اقتصادی آنها و شاخصهایی که کشور را در رتبه بهتری از نظر شکاف جنسیتی قرارمی‌دهد تاکید داشته باشد.

کد خبر : ۲۹۴۴۰۱