خبرگزاری کار ایران

معاون فنی معاونت بهداشت:

برای پیشگیری از بیماری‌های شایع اقدام اساسی انجام شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۶۰۰

معاون فنی معاونت بهداشت سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن را بعد از تشکیل شبکه مراقبت‌های اولیه (PHC) در دهه 60، دومین انقلاب نظام سلامت پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

به گزارش ایلنا؛ احمد کوشا گفت: این سند در بازه زمانی 1394 تا 1404 اجرایی می شود و در راستای اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی است که تکلیف کرده است تا سال 2025 میلادی بیماری‌های غیرواگیر در جهان باید 25 درصد کاهش یابد.

وی افزود: چهار بیماری عمده غیرواگیر در جوامع بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های ریوی مزمن و آسم و عامل خطر آن ها مصرف دخانیات، کم تحرکی و تغذیه نامناسب هستند.

 وی با اشاره به اینکه نظام سلامت هم اکنون تحول خوبی در جهت کاستن بار مالی هزینه های درمانی و دسترسی مردم به خدمات درمانی انجام داده است، گفت: زیربنا و اساس این برنامه تحولی ارزشمند اقدامات پیشگیرانه است که باید در حوزه بهداشت به وقوع بپیوندد.

وی افزود: در واقع تا زمانی که در امر پیشگیری از بیماری های شایع اقدام اساسی انجام نشود هزینه های درمانی افزایش خواهند یافت .

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر با اشاره به همت دولت از ابتدای تشکیل دولت یازدهم در خصوص کنترل بیماری های غیرواگیر، خاطرنشان کرد: این برنامه پس از تشکیل کمیته ملی کنترل بیماری های غیرواگیر به ریاست وزیر بهداشت تدوین و تکمیل شد و طی هفته گذشته در حضور دبیرکل سازمان بهداشت جهانی و مدیر منطقه ای امرو به امضای معاون اول رییس جمهور و وزرای آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و رییس سازمان محیط زیست رسید.

کوشا بیان داشت: در واقع تمام هیات دولت مصمم شده اند که مفاد این سند را به اجرا بگذارند و در این سند علاوه بر اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی تلاش شده است برای مشکلات خاص کشور از جمله سوانح، حوادث و تصادفات و مشکلات روحی روانی نیز برنامه های مناسبی نوشته شود.

معاون فنی معاونت بهداشت ادامه داد: این سند در برنامه های نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در شبکه ها ادغام می شود و می تواند منشاء تحول بسیار بزرگی در کشور شود.

وی افزود: دراین برنامه بهورزان در خانه های بهداشت روستایی، مراقبین سلامت در پایگاه  های سلامت شهری جمعیت هدف هر کدام از بیماری های غیرواگیر را قبل از اینکه حتی علایم مشخصی از خود بروز دهند شناسایی کرده و با اقدامات پیشگیرانه آنها را تحت نظارت پزشکان قرار می دهند.

کوشا گفت: تاکنون نظام بهداشتی منتظر می ماند تا علامت بیماری در فرد شناسایی شود و سپس مراقبت انجام می شد. در حالی که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی از آنجا که اغلب مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگر در افرادی که فاکتور خطر متوسط در ابتلا به یک بیماری را دارند اتفاق می افتد، یعنی زمانی که اغلب بدون علامت هستند، بنابراین شناسایی و مراقبت این افراد می تواند مانع از بروز علایم و بیماری در فرد شده و از ایجاد مرگ های زودرس جلوگیری کند.

 پیشگیری از مرگ های بین 30 تا 70 سالگی

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر افزود: مرگ و میر زودرس به مرگ های بین سال های 30 تا 70 سالگی اطلاق می شود و این سند در پی آنست که به هدف کاهش 25 درصدی این مرگ ها برسد.

وی مزیت این برنامه را عدم تحمیل هزینه گزاف به دوش نظام سلامت دانست و خاطرنشان کرد: در عین حال مشکل این برنامه می تواند عدم استقبال مردم از اجرای آن باشد.

وی افزود: بنابراین مردم باید طوری توجیه شوند که برای مراقبت های موجود در این برنامه به خانه ها و مراکز بهداشت محل خود مراجعه کرده و به توصیه های بهورزان و مراقبین سلامت که تحت راهنمایی های پزشک هستند عمل کنند و اگر دارویی برای آنها تجویز می شود حتی اگر بدون علامت بیماری هستند آن را مصرف کنند.

وی با اعلام اینکه بر حاشیه این برنامه مارگارت چان دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، رییس مجلس شوری اسلامی و رییس منطقه امرو یادداشت نوشته اند، گفت: مارگارت چان اذعان کرد که در طول دوره مدیریتی اش تاکنون در جلسه ای در این سطح با حضور چند وزیر برای تدوین یک سند ملی شرکت نکرده بوده است.

وی با اعلام اینکه در سال 94 این سند در 4 شهرستان از 4 استان آذربایجان غربی و شرقی، کرمان و اصفهان به صورت پایلوت اجرا می شود، افزود: از ابتدای سال آینده شاهد اجرای سراسری این برنامه ملی خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز