خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

امکانات مدیریت بحران تهران تنها پاسخگوی 20 درصد جمعیت است/ از صدا و سیما بپرسید؛ در حوادث اخیر کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل داد؟

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۳۹۴

وزیر کشور گفت: مجموعه امکانات پیشگیری و مدیریت بحران تهران، تنها پاسخگوی 20 درصد از جمعیت این شهر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز (سه شنبه) در نخستین جلسه مدیریت بحران کشور در سال جاری گفت: جلسه مدیریت بحران در ایامی که بحرانی اتفاق افتاده باشد، بلافاصله تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلسه امروز برای جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته در حوادث اخیر است، افزود: دستگاههای مختلف گزارشهای خود را ارائه کردند تا آسیب‌شناسی مناسبی درباره حوادثی که رخ داد، انجام شود.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد؛ در مراحل بعدی با استفاده از این جمع‌بندی، میزان خسارات و شدت تلفات برآورد شود.

این مقام عالی وزارت کشور با اشاره به اینکه جلسات ستاد مدیریت بحران با کمیته‌های چهاردهگانه تشکیل می‌شود، گفت: جلسه ستاد اصلی نیز هر چند وقت یکبار برای جمع‌بندی موضوعات تشکیل شده و همه موارد و مصوبات پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف ما این بود که شورای عالی مدیریت بحران را هفته آینده با حضور رئیس جمهور یا معاون اول تشکیل بدهیم و برخی از اقدامات بخصوص در حوزه پیشگیری را به تصویب برسانیم تا اقدامات لازم انجام شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال مسئولان هواشناسی اظهار داشتند که ما نمی‌توانیم؛ در برخی مناطق پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم، چرا که امکانات و تجهیزات ما پاسخگوی این نیاز نیست و این کار مستلزم خرید تجهیزات، آموزشهای لازم و جذب نیرو است. این موضوع یکی از وظایف شورای عالی مدیریت بحران است که باید آن را تصویب کرد.

رحمانی‌فضلی افزود: انشاله با استفاده از تجربیات، توجه به حادثه اخیر و تجهیز بهتر و بیشتر منابع و امکانات شاهد حوادث و تلفات کمتری باشیم.

وی در تشریح مصوبات جلسه امروز گفت: در جلسه امروز مقرر شد؛ خسارات ناشی از این حادثه با اولویت‌بندی دستگاهها مشخص شود تا بتوانیم گزارش آن را ارائه دهیم.

وی افزود: همچنین وزارت نیرو موظف شد؛ طرح آمایش و ساماندهی بستر و حریم رودخانه ها را در اسرع وقت تهیه و به ما ارائه دهد.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: یکی از دلایل شدت سیل به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تجهیزات و کارگاه‌ها و پلهای غیر استاندارد باز می‌گردد.

وی افزود: مسئله بعدی هماهنگی و همکاری شهرداری تهران به عنوان مدیر بحران شهر تهران با وزارت نیرو و ساماندهی حادثه بود.

وی با اشاره به اهمیت آموزش همگانی در مسائل این چنینی گفت: درباره این مهم قرار شد؛ با استفاده از ظرفیت و پایگاه‌های بسیج آموزشهای همگانی داده شود.

رحمانی فضلی بررسی سرشاخه رودخانه‌ها را نیز اولویت دیگر بیان کرد و گفت: اگر رودخانه‌ها را در سرشاخه‌ها مدیریت و کنترل نکنیم، وقتی در دامنه و دشت جاری می‌شوند عوامل تشدید کننده بحران زیادی به همراه دارند و شدت سیل را افزایش می‌دهند، بنابراین اولویت بر مدیریت سرشاخه‌ها قرا رگرفت.

وی تاکید کرد: مصوبه بعدی این جلسه این بود که دستگاه‌ها با توجه به ظرفیتهایی که دارند، امکانات را در اختیار همدیگر قرار دهند تا بتوانیم با هم‌افزایی مدیریت بحران مناسب‌تری داشته باشیم.

وی گفت: بروز چنین حوادثی طبیعی است، اما آنچه در دست مدیران است؛ کاهش شدت هزینه‌ها و خسارات احتمالی چنین حوادثی است.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر غافلگیر شدن مدیران بحران کشور در حادثه سیل اخیر گفت: بحث غافلگیری را باید از چند منظر مورد توجه قرار دهیم، اول اینکه آیا این سیل و بارندگی پیش‌بینی شده بود، هواشناسی عنوان می‌کند که در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

وی افزود: نکته دیگر این است که آیا منطقه ای که این اتفاق در آن رخ داد، پیشگیریهای لازم را برای این حادثه انجام داده بوده است یا نه؟ هواشناسی در این زمینه عنوان می‌کند که نمی‌توان میزان بارش احتمالی و شدت سیل را پیش بینی کرد، ضمن اینکه وزارت نیرو نیز بیان می‌کند که پیش بینی بارندگی و وقوع سیل متفاوت است و عوامل زیادی بر آن تاثیرگذار است. با این وجود اقدامات امدادی قابل قبول بود و پلیس و نیروهای امدادی بسیار خوب عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه کل اتفاق در 7 دقیقه رخ داد گفت: با توجه به مسیر رودخانه ساخت و سازهای نامناسب قبلی و موانع طبعی مسیر رودخانه شاهد این سیل بودیم.

رحمانی فضلی گفت: مقرر شد؛ وزارت نیرو آمایش جدیدی از مسیرهای پرخطر رودخانه انجام دهد.

وی درباره تغییر کاربری سوله‌های بحران گفت: مسئله تهران نیازمند طرح جامع و فوری است، چرا که مجموعه امکانات پیشگیری و مدیریت بحران تهران، تنها پاسخگوی 20 درصد از جمعیت این شهر است، اما درباره سوله‌ها نیز باید عنوان کنم که این سوله‌ها چند منظوره ساخته می‌شوند و در موارد مختلف می‌توان از آنها استفاده کرد. با این وجود کمبود سوله‌ها، امکاناتشان و شرایط استاندارد آنها بررسی می‌شود.

رحمانی فضلی درباره اینکه آیا مصوبات مدیریت بحران و اجرای آن پیگیری می‌شود، گفت: بهتر است؛ اینگونه قضاوت نکنیم. مصوبات پیگیری می‌شوند. مسئول اطلاع‌رسانی و هشدار در این مواقع صدا و سیما است، از صدا و سیما گزارش تهیه کنید که آیا کمیته اطلاع رسانی تشکیل داده و آیا اقدامی انجام داده است یا خیر و جواب آن را به ما بدهید.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز