خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان مطرح کرد:

پیش‌بینی 4 منبع مالی جدید برای حوزه جوانان/ حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای ما پذیرفته شده است

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۵۳۱

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: در برنامه ششم توسعه چهار منبع مالی جدید برای حوزه جوانان پیشنهاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا رستمی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران درباره جایگاه جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: تلاش ما این است که این برنامه شامل بخش عمده‌ای از برنامه چهارم توسعه و بخشی از برنامه پنجم با اعمال برخی تغییرات باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن 4 بند نیز به این بخش اضافه می‌کنیم که در آن 4 پیشنهاد جدید برای تامین منابع مالی حوزه جوانان پیشنهاد داده خواهد شد که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

وی در خصوص برخی اقدامات که در برابر خواسته‌های جوانان وجود دارد و سبب ایجاد برخی محدودیت‌ها همچون لغو کنسرت‌ها و عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود، گفت: فارغ از این دولت باید بدانیم که در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که دوره ارتباط مشارکتی در فضای مجازی است و هر گونه اقدام برای مقابله و محدودکردن محکوم به شکست است.

رستمی ادامه داد: اکنون در دوره‌ای نیستیم که انتظار داشته باشیم، آنچه را ما فکر می‌کنیم و قبول داریم، جامعه جوان نیز باید کامل قبول داشته باشد، بنابراین اگر محتوای رسمی را همچون کنسرت و ... محدود کنیم، زمینه را برای ورود محتوای غیررسمی در فضای مجازی گسترش داده ایم که از مدیریت مدبرانه به دور است.

وی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها اظهار کرد: این بحث از نظر وزارتخانه امری طبیعی است، اما هر تغییر اجتماعی نیازمند تفاهم بین دستگاههای مختلف و گرفتن مجوزهای قانونی و شرعی است. به همین جهت از نظر موضع حرفه‌ای این مسئله برای ما پذیرفته شده است، اما باید به تفاهم ملی در مورد آن دست پیدا کنیم و توجه داشته باشیم که هیچ تغییر اجتماعی حتی در کشورهای توسعه یافته بدون مانع نخواهد بود.

نمی‌دانیم جوانانمان کجا هستند و چه کار می‌کنند

معاون وزیر ورزش و جوانان در ارتباط با ضرورت تشکیل پایگاه اطلاعاتی جوانان گفت: در حال حاضر ما نمی‌دانیم که جوانانمان کجا هستند، چه کار می کنند و به دنبال چه خبرهایی هستند. نمی‌دانیم مصرف سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای آنها چیست؟ زیرا نظام جامع اطلاعاتی در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح مطالعاتی تحت عنوان مصرف جوانان آماده است که در استانهای مختلف انجام شود و وضعیت جوانان در این حوزه را به ما نشان دهد. البته پورتال اوقات فراغت حدود 4 ، 5 سال پیش به صورت اولیه افتتاح شده بود تا اطلاعاتی را در این حوزه به مخاطبان ارائه دهد، اما ناموفق بود. بنابراین یکی از اولین گام‌های ما در نشست معاونین امور جوانان راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پورتال است. علاوه بر آن پورتال NGO های جوانان نیز امسال راه‌اندازی خواهد شد.

وی در مورد توانمندسازی جوانان در حوزه اشتغال گفت: در این زمینه برنامه‌ای در حال شکل گرفتن است که امیدواریم از این برنامه به زودی رونمایی شود. همچنین درحوزه مهارت افزایی جوانان در ازدواج نیز پیشنهاد دادیم که نظام آموزشی کشور به این مسئله بپردازد و در تحلیل گفتمان کتب آموزشی به این مسئله بپردازد که این منابع آموزشی تا چه حد جوانان را برای زندگی خانوادگی و اجتماعی مناسب و موثر آماده می‌کند. طرح توانمند سازی اجتماعی جوانان نیز ذیل 12 عنوان مهارت طراحی شد که سال گذشته 2 هزار و 500 نفر از فعالان NGO از خدمات آن بهره گرفته‌اند و امسال این طرح ادامه خواهد داشت.

احتمال ارائه تسهیلات ده میلیونی برای خرید جهیزیه

وی در ارتباط با تسهیلات حوزه ازدواج گفت: برای ازدواج آسان با مجمع خیرین ازدواج به سه اولویت رسیده‌ایم که این معارف شامل تامین اقتصادی و مالی، بحث آموزش و توانمندسازی، فرهنگ، ترویج ارزشهای خانواده و ازدواج می‌شود. امیدواریم از طریق دو مسیر اتاق اصناف و نظام بانکی با همکاری بخش خصوصی بتوانیم؛ در خصوص تامین اقلام و تجهیزات زندگی مشترک با تخفیف ویژه و خرید برابر ده میلیون تومان با سود 4 درصد بپردازیم.

بیمه حامی جوانان ایجاد خواهد شد

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که یک بانک حامی جوانان را ایجاد کنیم، علاوه بر آن بیمه حامی جوانان را نیز انتخاب کردیم و در حال تدوین برنامه عملیاتی آن هستیم تا از پایان مرداد این برنامه عملی شود و براساس آن جوانان 14 تا 29 سال بتوانند از تمام بیمه های موجود با تخفیف ویژه استفاده کنند، این شرکت بیمه در توانمند سازی جوانان در صنعت بیمه کمک کند، به یک گروه از جوانان آموزش دیده در هر استان مجوز نمایندگی بیمه بدهد و در برنامه های حوزه جوانان که نیاز به پشتیبانی بیمه ای دارد، کمک کند.

رستمی در پاسخ به اینکه بزرگترین چالش حوزه جوانان چیست، اظهار کرد: ما اساسا جوان را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم که یک شبانه‌روز جوان چگونه صرف می‌شود و تا به این مسائل آگاه نشویم، در حوزه سیاستگذاری با چالش روبرو هستیم. مسئله بعدی شفاف‌سازی است؛ باید وظایف دستگاهها در این مسئله شفاف و منابع تخصیص یافته به آنها نیز مشخص شود. در واقع تمامی دستگاه‌ها باید در حوزه جوانان همگرا شوند.

وی در مورد پرسشی در ارتباط با رویکرد این معاونت در مورد ازدواج سفید گفت: من قصد ندارم، وارد حوزه آسیبهای اجتماعی شوم، در گفتمان جوانان بحثهای خوبی پیش آمده بود و تعبیرات خوبی نیز در دوره‌ای رخ داد، اما پس از آن با فضایی روبرو شدیم که 4300 NGO جوانان در دولت قبل تعطیل شدند در چنین شرایطی و رویکرد به جوانان و تشکلهای آنها هر آسیبی می‌تواند وارد شود، اما هدف ما باید ترویج گفتمان فرصت در حوزه جوانان باشد. و باید آنها را به صورت فرصت ببینیم.

وی در ارتباط با بیمه خدمات مشاوره افزود: تاکنون خدمات مشاوره‌ای نتوانستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، زیرا شرکتهای بیمه با چالشهایی در این حوزه روبرو اند، اما ما تلاش می‌کنیم تا این مسئله را در دستور کار قرار دهیم و گزارشی را در ارتباط با آن ارائه کنیم.

رویکرد ما در حوزه جوانان فردی نیست

رستمی در ارتباط با رویکرد جدید معاونت ساماندهی امور جوانان افزود: رویکرد ما در حوزه جوانان فردی نخواهد بود، آنچه مهم است؛ رویکرد اجتماعی به حوزه جوانان است و مسائلی همچون مشاوره ازدواج و ... در داخل کانالهای خودش باید دنبال شود.

وی ادامه داد: از پایان سال 84 تاکنون 13 برنامه در سازمان ملی جوانان و شورای عالی مصوب شده که برخی از آنها در هیات دولت نیز تصویب و آیین نامه اجرایی آن تدوین شده است؛ اما بسیاری از این مصوبات هیچ گاه عملی نشده است. مشکل اینجاست که این معاونت ضمانتی برای اجرای این برنامه‌ها نداشته و دستگاه‌های متولی آن نیز پاسخگو نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که تصویب یک سند جدا که در اختیار معاونت جوانان قرار دارد و متولی اجرای آن دستگاه دیگری است، به نتیجه نمی‌رسد بنابراین باید با دستگاهها توافق کنیم که در تمام اسناد و برنامه‌هایشان پیوستی ویژه جوانان تدوین شود تا مشکل ورود نامناسب به بخش جوانان در دستگاه‌ها حل شود و این پیوست جدید در دولت مصوب شود تا دستگاه مربوطه آن را اجرایی کند. بنابراین باید در این زمینه با دستگاه‌های مختلف به توافق برسیم.

توسعه بدون حضور جوانان به کندی پیش خواهد رفت

رستمی در ارتباط با مشارکت جوانان اظهار کرد: در سه دوره حیاتی کشور یعنی انقلاب، دفاع مقدس و بازسازی‌های پس از جنگ جوانان مشارکت گسترده‌ای داشتند، بنابراین اکنون دلیلی نمی‌بینم که در زمان ثبات کشور جوانان کمترین حضور را داشته باشند و در حاشیه قرار بگیرند، باید توجه کنیم که توسعه بدون حضور جوانان به کندی پیش خواهد رفت البته در برخی دوره ها حضور نامناسب این جوانان در قالب مشاورین جوان و یا سوء استفاده‌هایی که در قالب حضور ناپخته آنها انجام شد، ذهنیت منفی را به وجود آورد که باید برای اصلاح آن فرهنگ‌سازی و جریان سازی جدیدی صورت بگیرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: زمانی که دولت یازدهم بر روی کار آمد از 4 هزار و 300 NGO که در گذشته در حوزه جوانان حضور داشت؛ تنها 50 NGO باقی مانده این مسئله در مشارکت جوانان بسیار مهم است، زیرا این مشارکت باید در سازمان های مردم نهاد افزایش پیدا کند. ما تا پایان سال 93 تعداد NGO های حوزه جوان را به 500عدد رساندیم و امیدواریم که تا پایان سال 95 این عدد به ازای هر 5 هزار جوان به یک NGO برسد. البته استاندارد جهانی عنوان می کند که به ازای هر 100 جوان یک NGO باید وجود داشته باشد اما به دلیل وقفه ای که در گذشته بوجود آمد ما با این عدد فاصله داریم.

وی توضیح داد: علاوه بر متشکل کردن جوانان در NGO ها توانمندسازی آنها برای مشارکت موثر و مفید و همگرا کردن بخش خصوصی و دولتی برای محول کردن کارها به سازمان های مردم نهاد نیز بسیار اهمیت دارد.

تولید محتوا در فضای مجازی در ایران بسیار پایین است

رستمی در بخش دیگری از صحبتهای خود در ارتباط با تولید محتوا در فضای مجازی گفت: تولید محتوا در فضای مجازی در ایران بسیار پایین است. همین تولید محتوا در تلویزیون نیز با حداقل نگاه ممکن نسبت به جوانان پیش می رود، بنابراین در حال اجرای پروژه IPTV با همکاری صدا وسیما هستیم که در آن در قالب تلویزیون های تعاملی و مشارکتی NGO های جوانان می تواند به تولید محتوا بپردازدو این مسئله اثر گذاری اجتماعی جدی دارد و منافع اجتماعی و اقتصادی خوبی برای NGO ها در بر خواهد داشت.

وی در ارتباط با وام ازدواج گفت: به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب ناشی از تحریمها بانکها با مشکلاتی در زمینه پرداخت وامهای ازدواج داشتند که امیدواریم با گشایشی که صورت گرفته مشکل حل شود اما باید به این فکر باشیم که تا چه زمانی می خواهیم موضوع مصرف گرایی و وام های مصرف گرا در حوزه جوانان را ادامه دهیم چطور می توانیم این وامها را به وامهای مولد تبدیل کنیم زیرا سه میلیون تومان وام هیج کاربردی برای جوانان ندارد و باید ببینیم که چطور می شود از این وام در جهت توسعه مشارکت اقتصادی جوانان که نکته کلیدی است استفاده کنیم البته باید در نظر داشته باشیم که اشتغال و ازدواج جوانان در اولویت دولت قرار دارد .

معاون وزیر ورزش اظهار کرد: اکنون در کشور 25 میلیون جوان وجود دارد که براساس سال 93، 3.5 درصد از این افراد ازدواج کرده اند باید دلایل مختلفی را که منجر به عدم ازدواج جوانان می شود، بررسی کنیم. از طرفی به ازای هر 4.4 ازدواج یک طلاق داریم که 50درصد آنها در 5 سال اول زندگی رخ می دهد، البته نسبت ازدواج به طلاق در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان15 به 1 است اما این عدد در تهران به 1 طلاق در برابر 3.2 ازدواج می‌رسد.

وی افزود: برای آنها  که ازدواج می‌کنند، نیازمند مراکز مشاوره ازدواج و خانواده هستیم که متاسفانه اکنون به دلیل سوء‌مدیریت مجوز این مراکز دیگر صادر نمی‌شود باید بررسی کنیم که چرا ازدواج و ارزش خانواده افول کرده است و ازدواج و خانواده چه رقبایی دارند و آیا دسترسی به این رقبا راحت‌تر نیست و هزینه های مالی و روانی کمتری ندارد؟ ما نمی‌توانیم از فرصتهایی که با هزینه کم در اختیار جوانان قرار دارد، صرف نظر کنیم و از آنها بخواهیم با هزینه های بالایی که اکنون وجود دارد ازدواج کنند بنابراین باید این مسئله را حل کنیم.

وی با اشاره به تشکیل گفتگوی ملی بین جوانان و ایجاد شبکه مجاز اجتماعی جوانان گفت: این شبکه‌ها سبب افزایش مشارکت جوانان توسعه و ارتباط آنها و مطرح شدن نخبگان و ایده های آنها در سطح ملی می شود.

وی در ارتباط با سایت همسان گزینی گفت: این سایت یک نمونه الگو برای انجام اینگونه اقدامات بود که انجام شد و دیگر نیازی نیست که ما آن را دنبال کنیم.

وی در ارتباط جدایی بخش جوانان از وزارت ورزش گفت: وزیر ورزش و جوانان از ابتدای کار خود موافق تفکیک این دو حوزه بودند و من نیز موافق این مسئله‌ام، اما تصمیم گیری در مورد این مسئله خارج از اختیارات ما است و اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و سپس باید برای تصویب به مجلس فرستاده شود که البته گمان نمی‌کنم که عمر این دوره مجلس به رسیدن آن کفاف دهد.

وی با اشاره به انجام توافقات هسته‌ای گفت: اکنون زمان کمی برای ارائه برنامه‌ها پس از توافقات است، اما جامعه جوان ایران تاکنون در حصر بین المللی بوده و نمی توانسته که وارد تعاملات شود، بنابراین باید زمینه های حضور موثرتر جوانان برای ارتباط و حضور بین‌المللی مهیا شود هر چند که بسیاری از لازمه های آن مانند تسلط به زبان انگلیسی در بسیاری از جوانان وجود ندارد.

رستمی در خصوص برنامه‌های این معاونت برای آسیب‌‌های اجتماعی جوانان گفت: آسیب‌های اجتماعی متولی خود را دارد و ما نباید به طور مستقیم وارد این مسئله شویم در واقع باید ببنیم که چه زمینه ای به وجود آمده که باعث بروز آسیب‌های اجتماعی شده است و علاوه بر آن باید به گروهی توجه کنیم که در فضایی سالم هستند، اما خطر آلوده شدن آنها به آسیبهای اجتماعی وجود دارد بنابراین ما قصد داریم به این گروه توجه کنیم که با زنده تر و پویاتر کردن این گروه و ایجاد اعتماد آنها به حاکمیت وافزایش مشارکت آنها از گسترش آسیبهای اجتماعی در میان آنها جلوگیری کنیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز