خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

یکی از مشکلات جدی وزارت بهداشت کمبود نیروی انسانی است

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۰۷۶

وزیر بهداشت یکی از مشکلات جدی وزارت بهداشت را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: در ماه های گذشته تلاش های ما در جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به جز در بیمارستان های جدید موثر واقع نشده و در بخش اورژانس نیز با کمبود جدی نیروی انسانی روبرو هستیم.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در سال های گذشته دولت از نظر تعداد کارکنان متورم شده و مجلس و دولت معتقدند که نباید از نظر نیروی انسانی بزرگ شد اما ما معتقدیم که موضوع نیروی انسانی در حوزه سلامت متفاوت با دیگر بخش های دولتی است.

وی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی آمادگی لازم را نداشته باشد وزارت بهداشت نمی تواند خرید خدمت کند همچنین در حوزه سلامت به دلیل دقیق نبودن تعرفه ها، بخش خصوصی در صورت سود آوری در این حوزه حاضر به سرمایه گذاری است و زمانی که مشاهده می کند تعرفه ها دقیق و واقعی نیست از سرمایه گذاری خودداری می کند.

هاشمی گفت: علاوه بر عدم آمادگی بخش خصوصی، مجلس و دولت نیز نیروی انسانی را تأمین نمی کنند پس تکلیف مردم چه می شود؟ از طرفی همکاران و پرسنل ما در وزارت بهداشت به ویژه پرستاران، بهیاران، نیروهای اورژانس و سازمان انتقال خون نهایت تلاش خود را  می کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نمی توان در یک ماه بیش از 500 ساعت کار کرد افزود: ساعت کاری همکاران ما در  اورژانس 115 در یک ماه حدود 500 ساعت است که کسی باور نمی کند.

وی ادامه داد: پرسنل اورزانس ممکن است در یک هفته حداکثر 2 بار بتوانند به خانواده هایشان سر بزنند.

هاشمی با بیان اینکه از دولت و مجلس انتظار داریم تا تأمین نیروی انسانی در بخش سلامت را متفاوت با دیگر بخش ها ببینند یادآور شد: در بسیاری از بیمارستان ها تعداد پرستاران با تعداد تخت ها متناسب نیست و بخشی از کارهایی را که باید بهیاران یا نیروهای خدماتی انجام دهند را همراهان بیمار انجام می دهند که برای ما دشوار و مایه تأسف است.

وزیر بهداشت ادامه داد: راه حل تأمین نیروی انسانی با وجود متورم بودن دولت از نظر کارمند این است که دولت می تواند تعرفه ها را واقعی کند تا بخش خصوصی اطمینان حاصل کند که سودآوری دارد و ما نیز بتوانیم از آنها خرید خدمت کنیم به گونه ای بخش خصوصی در بیمارستان سازی، تأمین پزشک، پرستار و پرسنل سرمایه گذاری کند و دولت نیز از آنها خرید خدمت کند که بهترین راه حل برای مشکل نیروی انسانی است.

هاشمی افزود: اگر بنا باشد دولت تصدی گری کند بنابراین باید به گونه ای مناسب این کار را انجام دهد چرا که در شاخص هایی مانند تعداد تخت و نیروی انسانی در کشورهای اطراف، ایران جزء یکی دو کشور آخر لیست قرار دارد.

وزیر بهداشت افزود: در کشور ترکمنستان به ازاء هر 1000 نفر 7 تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که در کشور ما به ازاء هر 1000 نفر 1.2 تخت وجود دارد همچنین در ترکیه به ازاء هر یک تخت، 2.6 پرستار، بهیار و کمک بهیار و نیروی خدماتی وجود دارد اما در برخی مناطق حتی در تهران این شاخص 0.4 است.

وی ادامه داد: لازم است تا تعداد پرسنل گروه پرستاری حداقل 4 برابر افزایش پیدا کند تا حداقل خدمات به مردم ارائه شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اضافه شدن حدود 230 هزار نفر به پرسنل وزارت بهداشت در طول 10 سال گذشته افزود: برخی از این نیروها در مواردی که ما به آن نیاز داریم تخصص ندارند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز