خبرگزاری کار ایران

تامین اعتبار مهار طاعون وحوش و دام‌های کشور در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۰۵۲

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک که به تازگی یکی از کانون های اصلی شیوع طاعون نشخوارکنندگان شده، گفت: تامین اعتبار برای مهار و کنترل طاعون نشخوار کنندگان کوچک در سطح کشور در دستور کار این سازمان است.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک که به تازگی یکی از کانون های اصلی شیوع طاعون نشخوارکنندگان شده، در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با توجه به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین وحوش منطقه هفتاد قله اراک، به منظور پیشگیری از سرایت آن به جمعیت دامی این منطقه و سایر مناطق کشور راهبردهای غنی و اثرگذار علمی و نظارتی نیاز است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با مشارکت دامپزشکی و دیگر نهاد های مرتبط تامین اعتبار واکسیناسیون دام های اهلی را در دستور کار قرار داده تا شیوع این بیماری نه تنها در استان مرکزی بلکه در دیگر استان های کشور متوقف شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  بیان کرد: رقم اعتباری مورد نیاز این طرح ملی، نیازمند بررسی و واکاوی بیشتر است که به نظر می رسد با توجه به موقعیت حساس زیست محیطی، در مدت زمان کوتاهی تامین و ابلاغ شود.

نمکی افزود: محیط زیست و سلامت از اولویت های شاخص دولت تدبیر و امید است که مسوولان و تصمیم سازان بدنه دولت در حفظ و ارتقای آن جدی و کوشا هستند.

وی اضافه کرد: ایران به لحاظ نقل و انتقالات دامی به ویژه در مناطق مرزی همواره با شیوع بیماری مرتبط با دام دست و پنجه نرم می کند که این مهم نیازمند توجه بیشتر است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  کرد: وضعیت کنونی و امنیت زیست محیطی منطقه هفتاد قله اراک اسف بار است و امید است با انجام اقدامات پیشگیرانه زمینه مهار و کنترل بیماری مسری طاعون نشخوارکنندگان مهیا شود.

نمکی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی در محیط زیست نیز از دیگر چالش هایی است که مختص استان مرکزی نیست بلکه همه استان های کشور از این چالش رنج می برند.

در این بازدید رقیه یادگاری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی و مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان نیز حضور داشتند.

قریب به یک ماه است که منطقه هفتاد قله اراک آبستن شیوع ویروس طاعون نشخوار کنندگان دامی است که تاکنون بر اساس پایش های موجود حدود 350 کل و بز را از پای درآورده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری ویروسی است که قابل سرایت به انسان نیست اما در جمعیت دامی و وحوش چهارپا تلفات سنگین می گیرد.

تلفات این بیماری در دام ها و وحوش جوان بیش از سایر سنین دیده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز