خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به ایلنا خبر داد:

تلف شدن 316 راس دام بر اثر بیماری طاعون

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۱۵۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون 316 راس دام براثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی تلف شده‌اند، گفت: یک مورد لاشه دام اهلی مشکوک به طاعون نیز پیدا شده، اما هنوز علت تلف شدن آن توسط اداره دامپزشکی تایید نشده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی گفت: این بیماری همچنان قربانی می گیرد، قرار است؛ هفته ای 1 یا  2 بار کنترل و پایش دسته جمعی داشته باشیم، تا با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده دریابیم که بیماری در حال توسعه است و یا کنترل  شده است.

به گفته وی این پایش دسته جمعی که جدای از پایش روزانه محیط‌بانان انجام می شود به کاوش در مناطق صعب العبور کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در آخرین پایش دست جمعی که یکشنبه هفته پیش رخ داد، در یک  روز 88 لاشه پیدا کردیم و بنابراین می ‌توانیم بگوییم که بیماری هنوز کنترل نشده است، اما همه اقدامات مورد نیاز مانند ضدعفونی داخل و اطراف  آبشخورها، دفن بهداشتی لاشه ها، تداوم واکسیناسیون دام های اهلی و کنترل عدم ورود مجدد دام های خارج شده به منطقه در حال انجام است.

ابراهیمی کارنامی در مورد تعداد تلفات افزود: تا آخر هفته گذشته 316 لاشه دام تلف شده در اثر این بیماری پیدا شده است. البته قاعدتا تعداد تلفات بیشتر از این تعداد است. زیرا زیستگاه ها معمولا در مناطق صعب العبورکوهستانی  است و  احتمال یافتن همه لاشه ها در این بازه زمانی تقریبا وجود ندارد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از ابتلای دام های اهلی به طاعون نشخوار کنندگان وجود داشته است یاخیر، گفت: گزارش موثق و مستندی  در مورد ابتلا ی دام های اهلی نداریم، البته یک مورد گزارش شده است که به اداره دامپزشکی تحویل داده شده اما هنوز تلف شدن آن بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان تایید نشده است.

وی تصریح کرد: ما تا آخر هفته گذشته 52 هزار دام اهلی را واکسینه کردیم، زیرا دام های اهلی پس از 1 یا 2 بار واکسینه شدن تا آخر عمر نسبت به این بیماری مصون خواهند بود.  

ابراهیمی کارنامی در پایان تاکید کرد:این بیماری خوشبختانه به هیچ وجه قابل انتقال به انسان نیست  و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز