خبرگزاری کار ایران

تاکید ابتکار بر بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در سیاستگذاری‌های کلان ملی

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۹۱۶

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پیوند محیط زیست و زندگی مردم به ویژه اهمیت حفظ محیط زیست برای جوانان به عنوان نسل آینده، تصریح کرد: جوانان به واسطه آنکه سرنوشت، آینده و حقوق فرانسلی شان با محیط زیست گره خورده، بیشترین واکنش ها را نسبت به تخریب و بحران های محیط زیست ایران نشان داده اند.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ضیافت افطاری با جوانان گفت: اهمیت ویژه ای برای جذب مشارکت جوانان و استفاده از پتانسیل آن ها در سطوح مختلف سازمان حفاظت محیط زیست قائل هستم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برخی انتقادات مطروحه مبنی بر عدم استفاده از ظرفیت جوانان در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان و یا نبود اعتماد کافی به جوانان در سپردن مسئولیت ها، اظهار کرد: معتقدم باید برنامه ریزی بهتری برای استفاده از توان جمعیت جوان کشور صورت گیرد.

سرنوشت، آینده و حقوق فرانسلی جوانان با محیط زیست گره خورده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر پیوند محیط زیست و زندگی مردم به ویژه اهمیت حفظ محیط زیست برای جوانان به عنوان نسل آینده، تصریح کرد: متاسفانه شرایط بحرانی امروز محیط زیست ایران به گونه ای است که حوزه های مختلف اجتماعی، بهداشت و سلامت، اقتصاد و به طور کلی ابعاد متفاوت زندگی ایرانیان را با تهدیدی جدی مواجه کرده است و البته بیشتر از هر قشر و گروهی، جوانان به واسطه آنکه سرنوشت، آینده و حقوق فرانسلی شان با محیط زیست گره خورده، نسبت به این بحران ها واکنش نشان داده اند.

وی با بیان اینکه تضمین حقوق نسل های آینده همان تعریف توسعه پایدار است، افزود: ادامه روندهای کنونی، منجر به محرومیت نسل جوان از حقوق آینده خود خواهد شد و به همین جهت جوانان باید در مباحث توسعه پایدار مشارکت داشته باشند و مطالبه گر توجه به محیط زیست و ملاحظات زیست محیطی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان و جریانات اجتماعی باشند.

ابتکار ادامه داد: جوانان به واسطه دو نقش گروه مخاطب و هدف بودن، همچنین بازیگران توانای عرصه اجتماع، می توانند پایه گذار جریان آگاه سازی و جنبش اجتماعی مثبت در حوزه محیط زیست کشور باشند. 

سمن ها از مهم‌ترین زمینه های مشارکت جوانان در عرصه محیط زیست است

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: به واسطه آگاهی از اهمیت نقش جوانان در اصلاحات اجتماعی، همچنین پتانسیل و ظرفیت این قشر است که علاوه بر ایجاد جایگاه مشورتی برای جوانان، تلاش شده تا زمینه مشارکت حداکثری جوانان از طریق فعالیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در سراسر کشور فراهم شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: نتیجه این تلاش ها طی 22 ماه گذشته منجر به رشد فزآینده سازمان های مردم نهاد و تشکل های غیردولتی زیست محیطی شده است، به گونه ای که در حال حاضر 750 تشکل محیط زیستی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند و البته غالباً اعضای این تشکل ها را جوانان تشکیل می دهند.

وی شبکه سازی، ارتقاء آگاهی اعضاء از موضوعات تخصصی محیط زیست و آموزش سمن ها را از مهم ترین اولویت های کاری سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه جذب مشارکت اجتماعی دانست و اظهار کرد: فعالیت مثبت سمن ها در استان ها می تواند منجر به حضور موثر آن ها در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های استانی و افزایش مشارکت آحاد جامعه در امر حفاظت از محیط زیست شود.

ابتکار اشاره ای هم به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم داشت و گفت: یکی از برنامه های تعریف شده ذیل آن تفاهم نامه، تلاش برای افزایش تشکل های زیست محیطی دانشجویان است که بی شک ثمرات مثبت بسیاری در حوزه های متفاوت خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور به جوانان حاضر در جلسه پیشنهاد داد برای ادامه نشست های مشترک به طور مشخص بر دو موضوع «محور محیط زیست در برنامه ششم توسعه» و «سند ملی محیط زیست» تمرکز کنند تا به این واسطه از ظرفیت جوانان در سیاست گذاری های کلان ملی به ویژه در حوزه مهم و حساس محیط زیست بهره گرفته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مشاوران جوان خواست تا برنامه ریزی مناسب جهت برگزاری نشست جوانان سراسر کشور با وی در این دو حوزه را انجام دهند.

وی ضمن یادآوری نقش جوانان در انتخابات سال 1392 و انتخاب دولت اعتدالی و قانون گرا، خواستار تعمیم این نقش تحول گرا در منطقه و جهان شد و اظهار کرد: پیوند و ائتلاف تفکر اعتدالی و اصلاح طلبی که در داخل کشور منجر به گفتگوی ملی و ایجاد فرصت همدلی و نشاط در جامعه شده است، می تواند در جهان اسلام نیز به مقابله با رواج خشونت و گروهک تروریستی داعش منجر شود.

ابتکار ادامه داد: پتانسیل و ظرفیت جوانان ایرانی در حدی است که می تواند منجر به ایجاد گفتگوهای صلح طلبانه در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی شود و غفلت از این ظرفیت و پتانسیل کلیدی، بی شک فرصت سوزی ملی و بین المللی برای جریان سازی مثبت از طریق جوانان است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پیوند عمیق محیط زیست و صلح، یکی دیگر از عرصه هایی که جوانان می توانند در آن مشارکت داشته باشند را عرصه مقابله با افراط گری و خشونت در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی با تکیه بر پتانسیل جوانان دانست و خواستار مشارکت جوانان برای برنامه ریزی موثر در این عرصه شد.

گفتنی است، جوانان حاضر در این مراسم توانستند با صراحت به بیان انتقادات، پیشنهادات و گلایه های خود در زمینه های مختلف بپردازند و از معاون رئیس جمهور خواستند تا همچون گذشته پیشتاز عرصه حمایت از زنان و جوانان برای حضور در عرصه های مختلف کشور باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز