خبرگزاری کار ایران

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان:

عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در حمایت از کودکان کار/ کودکی را به آنها بازگردانیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۱۱۴

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: آئین‌نامه ساماندهی کودکان کارو خیابان مصوب 1384 به «آئین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار وخیابان» تغییرعنوان داد.

محمد لطفی فعال حقوق کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب درباره آخرین وضعیت این آئین‌نامه گفت: آئین‌نامه دارای ایرادات شکلی و ماهوی بود و با شرایط امروزی جامعه همخوانی نداشت، به همین دلیل اتاق فکری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد تا با همکاری‌سازمان‌های مردم نهاد این آئین‌نامه مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته این آئین‌نامه در چندین جلسه متوالی مورد بازنگری قرارگرفت، اظهار کرد: تغییراتی که در این آئین‌نامه اتفاق افتاد؛ بنیادین بود، چرا که نگاه به این کودکان از نگاهی شکلی که تمایل به ساماندهی آنان داشت، به نگاهی حمایتگرانه از کودک تبدیل شد، یعنی کودک درون یک خانواده و در یک نظام اقتصادی –اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

لطفی ادامه داد: متناسب با آئین‌نامه مذکور وظایفی را برای دستگاه‌های مختلف دیده بودیم که مستلزم آن بود که این دستگاه‌ها نظرات خود را درباره این موارد ابراز کنند. در اواخر سال گذشته برای سازمان‌ها آئین‌نامه‌ای را ارسال کردیم که نظرات خود را بیان کنند.

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان افزود: بعضی از سازمان‌ها کاملا با ما همکاری کردند؛ از جمله هلال احمر، وزارت ورزش و جوانان،‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر، برخی از دستگاه‌ها و نهادها نیز به رغم داشتن وظایفی بسیار مهم در این حوزه پاسخی به ما ندادند.

لطفی با بیان اینکه شهرداری در عمل از تمامی بندهای مورد نظر ما در این آئین‌نامه ایراد گرفته‌اند، در حالی که  تعدادی از بندهای مورد ایراد شهرداری همان‌هایی هستند که در آئین‌نامه قبلی نیز وجود داشته و شهرداری با آن موافق بوده است، بیان کرد: خوشبختانه قرار شده با شهرداری جلسه‌ای داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری سازمان‌های مذکور هر چه سریعتر آین آئین‌نامه را تصویب کرده و  به هیات دولت برای تصویب نهایی ارسال کنیم تا مسائل مربوط به کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل از این زاویه حداقل به نتیجه‌ای برسد و این آئین‌نامه از حوزه گفت‌وگوی رسانه‌ای یا شعار وارد حوزه عمل شود.

این فعال حقوق کودک خاطرنشان کرد: فرق این آئین‌نامه با آئین‌نامه قبلی آن است که صرفا نگاه شکلی ندارد و تنها دغدغه آن جمع‌آوری کودکان از سطح خیابان نیست، بلکه چتری حمایتی را باز می‌کند که کودک و خانواده را مورد حمایت قرار می‌دهد. به علاوه بر حمایت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاکید کرده و رهنمودهای بین‌المللی جدید کودک‌مدارانه را نیز مورد توجه قرار داده است.

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان عنوان کرد: دستگاه‌ها باید پس از تصویب این آئین‌نامه مفاد آن را رعایت کنند. در برخی سریال‌های تلویزیونی کودکان کار باند معرفی شده و به جای تاکید بر آسیب‌دیده بودن این کودکان، آنان را آسیب‌رسان معرفی می‌کنند که امیدوارم این نگاه تغییر کند.

لطفی با تاکید بر وجود نگاه بنیادی به ریشه‌ها و علل کار کودک در آئین‌نامه جدید اظهار کرد: در آئین‌نامه قبلی تنها به کودکان کار در خیابان توجه شده بود و به کودکان کار خانگی و یا کودکان کار کارگاهی توجه نکرده بود، در حالی که تنها 10 تا 15 درصد کودکان کار به تصویر می‌آیند و باقی این کودکان در کارگاه‌های کوچک مشغول به کار هستند  که در آئین‌نامه جدید به این موضوع توجه شده است.

این فعال حقوق کودک با بیان اینکه نهادهایی که در آئین‌نامه برای آنها وظایفی در نظر گرفته شده هرچه سریعتر موافقت خود را با آن اعلام کنند یا در صورت مخالفت نیز نماینده خود را به ما معرفی کنند تا با آنان گفت‌وگو کرده و به نتیجه برسیم، افزود: کودکی منتظر نمی‌ماند باید همین امروز کودکی کودکان کار را به آنها بازگردانیم، اگر همین امروز جلوی آسیب را بگیریم یک روز جلو هستیم، فرصتی برای هدر کردن نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز