خبرگزاری کار ایران

قانعی‌راد در نشست خبری همایش زنان، اعتدال و توسعه:

دولت برای زنان در فرآیند توسعه چه نقشی قائل است؟

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۶۸۹

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اهمیت برگزاری همایش زنان،‌ اعتدال و توسعه اظهار کرد: مسئله زنان مربوط به تک‌تک شهروندان است و باید ببینیم که دولت اعتدال براساس ادعای خود چگونه می‌تواند؛ میان نقش زنان به عنوان یک کنشگر در فرآیند توسعه پیوند برقرار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدامین قانعی‌راد در نشست خبری همایش ملی زنان، اعتدال و توسعه گفت: این همایش کاری میان بخشی میان دولت، دانشگاه و انجمن‌های علمی و جامعه مدنی است و هر چند که مسئولیت آن برعهده معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است، اما نباید این همایش را دولتی تلقی کنیم.

وی ادامه داد: در این کشور هر همایش ملی بدون حوزه دولت معنا پیدا نمی‌کند، همانطور که بدون بخش دانشگاهی نیز نمی‌تواند ملی باشد، بنابراین یک همایش ملی حاصل همکاری بخش دانش، بخش سیاستگذار و جامعه مدنی است.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای مقالات ارسال شده به دبیرخانه این همایش وجود ندارد، گفت: به جز محدودیت داشتن منطق علمی و توجه به محورهای همایش افراد می‌توانند، به صورت آزاد در این همفکری ملی شرکت کنند و این همایش قطعا فرصت یادگیری خوبی برای حوزه دانش و دولت است تا یادگیری اجتماعی داشته باشد که چگونه می‌تواند در کنار هم قرار بگیرد.

قانعی راد افزود: این همایش میان رشته‌ای است و حداقل کلیه رشته‌های علوم انسانی را و حتی هنر و ورزش را نیز در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله که چگونه زنان می‌توانند؛ سوژه و کنشگر فعال توسعه باشند و چگونه دولت اعتدال که مدعی است؛ در همه حوزه‌ها کلیدهایی در دست دارد و می‌تواند گروههای مختلف را راضی نگه دارد، یکی از موضوعاتی است که در این همایش به آن پرداخته می‌شود. زنان به عنوان کنشگر توسعه انتظار مشارکت در این بخش را دارند و نمی‌خواهند طرد شوند. خط مشی اعتدال نیز این ادعا را دارد که می‌تواند پیوند زنان و توسعه را برقرار کند و به نوعی بازی برد برد را شکل دهد. من اعتقاد دارم که دولت همانطور که در مسئله توافق هسته‌ای بازی برد برد را مطرح کرد، باید فکر کند که چگونه می‌تواند این بازی را در همه عرصه‌ها برقرار کند، زیرا که این ظرفیت به صورت بالقوه وجود دارد.

قانعی‌راد تصریح کرد: باید فراتر از این دولت و سیاستگذاران موجود به مقوله اعتدال بیاندیشیم و پژوهشگران باید ببینند که چگونه می‌توان ظرفیتهایی را در گفتمان اعتدال ایجاد کرد و حتی برای ظرفیت سازی فکری در زمینه تولید دانش در این زمینه تلاش کند. ما در بخش دانش باید مسئله را از بعد اندیشه به سیاستگذاران نشان دهیم، البته وظیفه بخش دانش تولید سیاست نیست، بلکه تولید ایده است.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران اظهار کرد: مسائل زنان تنها مسئله زنان یک جامعه نیست، بلکه مسئله کل جامعه است در مقطع کنونی مسائل زنان همانند مسائل کارگران، کودکان و مردان در زندگی تک تک شهروندان تاثیرگذار است و مسئله جامعه است. همانگونه که عدالت مسئله جامعه است و دولت باید آن را فراهم کند و از قطبی شدن آن جلوگیری کند. باید ببینیم چگونه می‌توان مفهومی را تحت عنوان اعتدال جنسیتی یا عدالت جنسیتی طرح و مفهوم سازی کرد تا در حل مشکلات جامعه کمک‌کننده باشد.

وی ابراز کرد: مشکل ما دانشگاهی‌ها گاهی آن است که با گفتمان‌های موجود ارتباط برقرار نمی‌کنیم و آنها را تنها شعارهای انتخاباتی می‌دانیم که می‌آیند و می‌روند، اما گفتمان‌های پس ا ز انقلاب اسلامی یعنی گفتمان سازندگی، اصلاحات، عدالت یا مهرورزی (که حداقل در کلام موجود بود) و اکنون گفتمان اعتدال ارزشهای اساسی جامعه است که پس از کنشها و واکنشهای پیچیده اجتماعی و سیاسی خود را نشان داده است، این ارزشها را فارغ از اشخاص و صرفه نظر از عملکرد آنها (که مثلا شاهدیم با عدالت و مهروزی چه کرده‌اند) باید نگاه کنیم و برای ایده‌پردازی، مفهوم سازی و نظریه‌سازی نگه داریم.

در ادامه عارف نیا دبیر اجرایی این همایش نیز اظهار کرد: فرصت ارسال چکیده مقالات به دبیر خانه همایش زنان، اعتدال و توسعه تا دهم مرداد ماه و فرصت ارسال اصل مقالات تا دهم شهریور است.

وی افزود: این همایش یک روزه در مهرماه سال 94 در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد و اطلاعات تکمیلی نیز در سایت اندیشه اعتدال موجود خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز