خبرگزاری کار ایران

وزیربهداشت:

کارهای بر زمین مانده بسیاری در حوزه درمان داریم

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۳۸۷

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هم اندیشی خیرین سلامت استان قم که در محضر حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد، گفت: اقدامات مجمع خیرین سلامت در توسعه مراکز بهداشتی و درمانی ارزشمند بوده است.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در ابتدای این سفر ضمن حضور در حرم حضرت معصومه (س) و زیارت بارگاه نورانی آن حضرت، بر سر مزار بزرگان مدفون در حرم مطهر حضور یافت و برای شادی روح آن بزرگواران به قرائت فاتحه پرداخت.

وزیر بهداشت در نشست هم اندیشی خیرین سلامت استان قم، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضرین گفت: از اینکه این فرصت فراهم شد تا در این ایام مبارک در محضر آیت الله مکارم شیرازی و خیرین و واقفین عزیز هستیم خوشحالم و امیدوارم در راه تحقق آرمان های امام راحل و شهدای انقلاب بتوانیم سربلند باشیم.

وی با اشاره به اجر بالای عمل خیر و کمک به نیاز مندان، نزد خداوند گفت: در 20 ماه اخیر با کمک های تمامی ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله مجلس و دولت، مردم کشور به این باور رسیده اند که مشکلاتشان دیده می شود و مسوولان در صدد برطرف کردن آنها می باشند.

ارائه خدمات بهداشتی درمانی مناسب به ساکنان حاشیه شهرها

هاشمی با اشاره به پوشش کامل شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت کشور از لحاظ کادر پزشکی و درمانی گفت: سعی داریم برای ساکنین حاشیه شهرها امکانات مناسب بهداشتی و درمانی فراهم نماییم و در آینده ای نزدیک تمامی شهرهای کشور را زیر پوشش قرار دهیم ، همچنین در زمینه دارو نیز علی رغم تمامی محدودیت های موجود برای دولت، مشکلات برطرف شده و امیدواریم در سال جاری دیگر حلقه های طرح تحول نظام سلامت را تکمیل نماییم.

وزیر بهداشت گفت: مشکلات ساختاری بسیاری در حوزه درمان کشور وجود دارد و کارهای بر زمین مانده بسیاری داریم، از آنجایی که تامین سلامت مردم از بهترین کارهاست، امیدوارم در آینده علیرغم فعالیت های درخشان مجمع خیرین سلامت کشور، همچنان شاهد اقدامات ارزشمند این نهاد باشیم.

هاشمی افزود: شهر مقدس قم در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد و درسال جاری در قالب طرح تحول بهداشت تمام شهر تحت پوشش خدمات کامل بهداشتی و درمانی قرار خواهد گرفت.

کمک بهیاران جایگزین پرستاران نمی شوند

وزیر بهداشت در ضیافت افطار کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ایجاد تقابل میان گروههای پزشکی را بداخلاقی دانست و به ترسیم وضعیت موجود در حوزه پرستاری و رویکرد این وزارتخانه پرداخت.

وی در خصوص جایگاه پرستاران در تیم درمان اظهار داشت: پزشک، پرستار و گروه های پزشکی به عنوان واسطی بین خدا و مردم هستند که جان بیمار را نجات می دهند و نقش پرستار نیز در این حلقه بی بدیل است.

وزیر بهداشت با اشاره به فاصله رشته پرستاری با نقطه مورد انتظار، گفت: متاسفانه پرستار در بسیاری از موارد کارهای مربوط به بهیار را انجام می دهد و نوع بهره مندی از توان حرفه ای پرستار محدود به اموری می شود که می بایست برعهده بهیار و کمک بهیار باشد.

هاشمی افزود: در حال حاضر به بهیار نیاز داریم در حالی که دوره آموزشی کمک بهیار در برخی کشورها از جمله آمریکا چهار ماه و بهیار تا 12 ماه است اما باید توجه داشت که تربیت کمک بهیار برای ارتقای جایگاه پرستاری است و اینکه عده ای می گویند قرار است این نیروها جایگزین پرستاران شوند، صحت ندارد و بد اخلاقی می کنند.

هاشمی با بیان اینکه رو در رو قرار دادن گروه های پزشکی و سایر گروه ها در جامعه را از روی حسن نیت نمی بینم، اظهار داشت: ایجاد تقابل در بین گروه پزشکی از روی بی اطلاعی است و از این رو در مورد پرستاری آنچه در چارچوب اخلاق، شرع و قانون تشخیص دهیم و در توان داشته باشیم به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ادامه داد: معاونت درمان و معاونت پرستاری وزارت بهداشت می توانستند با سیاسی کاری خود را در معرض خطر قرار ندهند و همچنانکه برای تعرفه های پرستاری در بخش خصوصی این تعرفه ها را به شورای عالی بیمه ارسال کردند، سایر تعرفه ها را نیز ارسال نمایند و به جای بدهکار شدن، خود مطالبه گر دستگاههای دیگر باشند ولی واقعیت این است که مجلس شورای اسلامی از هشت سال قبل تاکنون هیچ بودجه ای برای اجرای این مصوبه خود پیش بینی نکرده است و در طول 8 سال گذشته که وضع اقتصادی کشور به لحاظ درآمدهای نفتی هم مناسب بود اگر مجلس و یا دولتها علاقمند به اجرای این مصوبه بودند، لازم بود تامین اعتبار می کردند.

وزیر بهداشت یادآور شد: از معاونین خود درخواست کرده که تعرفه های خدمات پرستاری را برای سیر مراحل قانونی به شورای عالی بیمه ارسال و بیش از این باعث سوءاستفاده عده ای نشوند که مقاصد دیگری غیر از منافع مردم و کارکنان شریف حوزه سلامت و جامعه پرستاری را در ذهن دارند.

هاشمی تاکید کرد: آینده مشخص خواهد کرد که چه کسانی در پی استیفای حقوق مردم، پرستاران و تیم سلامت هستند و چه کسانی مسیر دیگری را دنبال می کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر جایگاه اثرگذار پرستاران در تیم درمانی از اینکه برخی افراد فضای موجود را غبارآلود می کنند انتقاد کرد و بروز بد اخلاقی هایی این چنین را از مشکلات جامعه امروز برشمرد.

هاشمی همچنین با اشاره به لزوم بهره گیری از ماه رحمت الهی و نزدیکی به خداوند و طلب گشایش امور از خداوند، برای یکایک همکاران پر تلاش خود در نظام سلامت آرزوی عاقبت به خیری کرد و گفت: بنده خدا بری از اشتباه نیست، ما هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم، باید در سایه همراهی و همدلی و توکل به خداوند در مسیر صحیح خدمت گذاری به مردم گام برداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز