خبرگزاری کار ایران

پرونده ثبت قنات زارچ به یونسکو ارسال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۸۸۲۰۹

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد پرونده ثبت قنات زارچ در فهرست جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمد مهدی شرافت با اعلام این خبر گفت: قنات زارچ از مهمترین قنوات  ساخت  دست بشر است که با توجه به اهمیت این سازه ی طویل طی برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان قرار است پس از اقداماتی از قبیل مرمت، احیاء و ساماندهی پایاب ها و مسیر قنات و تعدادی پاشیرهای آب انبارهای موجود در محور تعریف شده، پرونده ثبت قنات زارچ در فهرست جهانی به یونسکو ارسال شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: آسیاب وزیر نیز در مسیر اصلی جوی قنات زارچ قرار گرفته است و این آسیاب که از سازه‌های منحصر به فرد احداث شده بر روی قنات زارچ است در محله کوشکنوی یزد واقع شده و ورودی آن بصورت رمپ و در عمق حدود 30 متری از سطح زمین قرار گرفته‌است. این رمپ با شیبی نسبتاً ملایم به تنوره و آسیاب منتهی می شود.

شرافت در ادامه افزود: طی برنامه ریزی های صورت گرفته پروژه مرمت، احیاء و ساماندهی قنات زارچ آغاز و مسیر پیشنهادی آن تعریف شده است .در این طرح که  آسیاب وزیر تا مسجد جامع کبیر یزد را در بر می گیرد ، تعداد 7 پایاب و 2 پا شیر از قبیل پایاب های  جوی کوشکنو، پایاب حاج عباس، پایاب میر عسکر شاهی، حسینیه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدین طراز، مدرسه شاه کمالیه و مسجد جامع و پا شیر های آب انبار جِن نُک و حسینیه شاه ابوالقاسم نیز مرمت و ساماندهی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: در طرح تهیه شده در خصوص پروژه مرمت و ساماندهی قنات زارچ، نورپردازی مسیر پایاب ها و پاشیرها نیز در دستور کار معاونت میراث فرهنگی این اداره قرار دارد که همین امر نیز می تواند امکان بازدید هر چه بهتر گردشگران و علاقه مندان این سازه عظیم را محیا کند.

شایان ذکر است قنات تاریخی زارچ تحت شماره 14830 در تاریخ16/4/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز