خبرگزاری کار ایران

دراولین نشست آیین نامه ارائه خدمات فوریت های اجتماعی مطرح شد:

خدمات فوریت های اجتماعی به منزله خدمات پیشگیرانه است

asdasd
کد خبر : ۲۸۶۱۸۳

معاون امور رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین نشست آیین نامه ارائه خدمات فوریت های اجتماعی گفت: خدمات فوریت های اجتماعی در جامعه حکم خدمات پیشگیرانه را دارد.

به گزارش ایلنا، احمد میدری در این نشست که با حضور نمایندگان وزارت کشور ، وزارت مسکن، وزارت ارتباطات ، نیروی انتظامی، صدا و سیما و سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، گفت: اگر در خدمات فوریت های اجتماعی به موقع صورت گیرد می تواند جلوی آسیب فرد، خانواده و جامعه را بگیرد.

وی افزود: خدمات فوریت های اجتماعی در حال حاضر در چهار بخش توسط سازمان بهزیستی کشور انجام می شود که اولین بخش آن« خط اورژانس اجتماعی 123» است .

معاون امور رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: بخش دیگری از این موارد، «خدمات سیار اورژانس اجتماعی» سازمان بهزیستی است که هم اکنون این سازمان 298 خودرو در سطح کشور دارد که افرادی با تحصیلات لیسانس و بالاتر در رشته های مددکاری اجتماعی و روانشناسی در آن حضور دارند و بخش دیگر «مراکز مداخله در بحران» هستند که این مراکز علاوه بر روانشناس و مددکار، پزشک هم دارند و خدمات ماندگارتری را ارائه می کنند و افراد آسیب دیده از 2 تا 21 روز می توانند در آنجا اسکان پیدا کنند.

وی افزود: بخش دیگر خدمات سازمان بهزیستی در زمینه فوریت های اجتماعی «پایگاه خدمات اجتماعی» است که این پایگاه ها با استقرار در مناطق مسکونی غیر رسمی و مناطق پرآسیب شهری نقش هدایتگر «مراکز مداخله در بحران» را دارند و هم خانواده ها و گروه های در معرض آسیب را شناسایی می کنند و هم با شناسایی سرمایه های محلی ، مشارکت های محلی آنان را برای حل آسیب های اجتماعی جلب می کنند.

میدری با بیان اینکه خدمات فوریت های اجتماعی را نباید فقط در اورژانس اجتماعی خلاصه کنیم خاطر نشان کرد: به عنوان مثال اگر کودکی به پیش دبستانی یا مدرسه نمی رود نشان می دهد خانواده دچار آسیب است .

 وی افزود: در این صورت باید با تشخیص آسیب به موقع مداخله صورت پذیرد چرا که اگر این آسیب ها زود تشخیص داده شود باعث می شود با پیشگیری برای رفع آسیب کمتر هزینه کنیم.

معاون امور رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  به تجربیات بعضی از کشورها در زمینه خدمات فوریت های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در برخی کشورها یک سیستم متمرکز اطلاع رسانی از طریق پیامک وجود دارد و  فردی که دچار هر نوع نابسامانی است مثل همسر آسیب دیده، سالمند و یا معلول آسیب دیده با ارسال پیامک هم دولت را از محل آسیب با خبر می کند و هم زمینه مداخله به موقع را افزایش می دهد.

میدری با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان ها و نهادهای مداخله گر در آسیب های اجتماعی اظهار داشت: اگر بین این سازمان ها هم افزایی وجود داشته باشد پیشگیری و حل این آسیب ها از طریق خدمات فوریت های اجتماعی زودتر و بهتر انجام می پذیرد.

وی به فعالیت های سازمان صداو سیما در غنی سازی فرهنگ ترافیک و همچنین استفاده از کمربند ایمنی اشاره کرد و گفت: می توان برای رفع آسیب های اجتماعی فراگیر را از طریق این سازمان اقدامات خوب انجام داد.

گفتنی است در   این جلسه کردونی مدیر کل آسیب های اجتماعی به تشریح اهداف برگزاری این نشست و اقدامات آتی آن پرداخت و همچنین فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و نمایندگان نیروی انتظامی، صداو سیما، وزارت کشور ، وزارت مسکن و وزارت ارتباطات نیز با بیان دیدگاه های خود در زمینه فوریت های اجتماعی آمادگی خود را برای همکاری با بهزیستی در زمینه آسیب های اجتماعی اعلام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز