خبرگزاری کار ایران

حاجی در واکنش به استیضاح فانی مطرح کرد:

استیضاح وزرا در زمان انتخابات اوج می‌گیرد/ کارنامه فانی قابل دفاع است

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: کارنامه آقای فانی به نسبت امکاناتی که در اختیار دارد، قابل دفاع است.

مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: وزرای آموزش و پرورش همیشه زیر تیغ استیضاح بوده و هستند؛ مخصوصا زمانی که به انتخابات نزدیک می‌شویم، این مساله اوج می‌گیرد.

وی افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگی است که همه کشور در موفقیت آن سهم و وظیفه دارند، اما وزیر آموزش و پرورش به دلیل مسئولیتی که دارد، بیش از بقیه از او توقع  می‌رود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشتر گلایه معلمان از آموزش و پرورش فعلی مشکلات معیشتی است، خاطرنشان کرد: البته معلمان این مشکل را به درستی مطرح می‌کنند، اما اینکه شخص وزیر در تامین این خواسته چقدر نقش دارد، جای سوال است.

حاجی با تاکید بر اینکه باید اقدام اساسی در خصوص توجه به مشکلات معیشتی معلمان صورت گیرد، گفت: بودجه را دولت به مجلس ارائه و مجلس آن را دوباره بررسی می‌کند و به تصویب نهایی می‌رساند و در نهایت برای اجرا به دولت بر می‌گرداند و سهم وزارتخانه آنجا مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: نمایندگانی که نگران وضعیت معیشتی معلمان هستند، قاعدتا این وضعیت را در زمان بررسی بودجه باید داشته باشند تا از جابه جایی اعتبارات و درآمدهایی که کشور در اختیار دارد، دریافتی معلمان را افزایش دهد؛ البته می‌دانیم که این کار نمی‌شود، چرا که منابع کشور محدود و هزینه ها زیاد است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش هر که باشد، بیشترین حجم تقاضا را برای بهتر کردن وضعیت مدیریت وزاتخانه خود خواهد داشت، اما بحث این است که منابع محدود هستند.

وی با انتقاد از کاهش سرانه مدارس گفت: سرانه مدارس برای هزینه های غیرپرسنلی 2 تا 3 درصد کاهش یافته است و این یعنی آموزش و پرورش هیچ جایی برای مانور فعالیت های پرورشی و آموزشی باقی نمانده است و هزینه های معمول مدارس مثل آب و برق و ... با این رقم قابل تامین نیست.

حاجی با اشاره به اینکه استخدام های جدیدی که قرار است؛ در آموزش وپرورش انجام شود؛ وضع را بدتر خواهد کرد، گفت: این استخدام ها مشکل را زیادتر می‌کند و بر کسری بودجه آموزش و پرورش اضافه می‌شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایط فعلی به هیچ وجه درست نیست و نتیجه مثبتی ندارد، اظهار داشت: باید راه حل های دیگری را برای حل مشکلات آموزش و پرورش و برای کمک به وزیری که یکی از کارشناس ترین وزراست، انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: فانی بیش از همه، لایه های مدیریتی آموزش و پرورش را طی کرده و به مسایل آشناست، اما همه چیز در اختیارش نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا کارنامه فانی را قابل دفاع می‌دانید، گفت: باید نسبی همه چیز را دید. کارنامه آقای فانی به نسبت امکاناتی که در اختیار دارد، قابل دفاع است اما اگر بخواهیم خیلی ایده آل نگاه کنیم، خیر.

حاجی عنوان کرد: فانی در این مجموعه راه درستی را انتخاب کرده و نیاز به کمک و مساعدت دارد و ایشان باید بیشتر توجه داشته باشند و مدیران کوشاتر و مقبول تری را انتخاب کند.

کد خبر : ۲۸۵۲۳۴