خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون قضایی مجلس:

پراکندگی قوانین در خصوص آموزش اتباع بیگانه ناشی از تصمیم گیری‌های اشتباه است

عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه بیشتر کودکانی که به لحاظ آموزشی دچار مشکل می‌شوند مربوط به اطفالی است که فاقد مدارک هویت هستند، گفت:پراکندگی قوانین در خصوص آموزش اتباع بیگانه ناشی از تصمیم گیری‌های اشتباه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علی اسفنانی در نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزش کودکان پناهنده در ایران با بیان اینکه  کودکان به دو دلیل مورد توجه دولت‌ها هستند گفت: یکی از این دلایل آن است که معمولا کودکان قدرت بیان خواسته‌های خود را ندارند همچنان که وقتی مورد آزار قرار می گیرند نیز زبان شکایت ندارند. نکته دیگر آن که کودکان،آینده کشور محسوب می‌شوند و باید مورد توجه دولت‌ها باشند .

وی با اشاره به لایحه حمایت از کودکان که در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته است، گفت: ماده 14 این لایحه به آموزش کودکان و وظایف نهادهای مرتبط اختصاص داده شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بر هر کشوری مباحث مختلف سیاسی ، امنیتی و اجتماعی ایجاب می‌کند که درباره اتباع داخلی و اتباع بیگانه  تصمیم‌های متفاوتی گرفته شود افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بنای قانونی اتباع بیگانه را به نفع بهتری در نظر می‌گیرد اما نگاه مربوط به اتباع بیگانه را فراموش نکرده است و در این خصوص نسبت به اتباع داخلی نگاه متفاوتی دارد.

اسفنانی با یادآوری اینکه زمانی در جمهوری اسلامی ایران قریب به یک دهم جمعیت را اتباع بیگانه تشکیل می‌دادند ادامه داد: زمانی‌که جمعیت ایران 60 میلیون نفر بود 6 میلیون مهاجر عراقی، افغانستانی، پاکستانی و تعدادی مهاجر از کشورهای آسیای میانه در ایران حضور داشتند که باید در این خصوص به صورت منطقی تصمیم گیری شود که شاید بخشی از پراکندگی قوانین در این حوزه به همین دلیل باشد.

اسفنانی اظهار کرد: بخش دیگری از پراکندگی قوانین مربوط به اطفالی است که دارای مادر ایرانی و پدر تبعه بیگانه هستند و به همین علت بیگانه محسوب شوند. برخی نیز دارای مدرک هویت بوده و برخی نیز فاقد آن می باشد اما بیشتر کودکانی که به لحاظ آموزشی دچار مشکل می‌شوند مربوط به اطفالی است که فاقد مدارک هویت هستند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: گاهی تصمیم گیری در این خصوص اشتباه بوده است. به عنوان مثال سال‌ها پیش در هیات دولت مصوب شد که اگر کسی اتباع بیگانه را مشغول به کار کند وی را چند برابر دستمزد روزانه جریمه می‌کنند.از دیگر سو گفته شد اتباع افغان یا عراقی در ایران به دلیل آن که کشورشان درگیر جنگ  است به کشورهای متبوع خود فرستاده نشوند که این موضوع تناقضی را ایجاد کرد.

وی در تشریح این مطلب اضافه کرد: در این شرایط فردی که در ایران مانده است نمی‌تواند اشتغال داشته باشد و به همین علت ممکن است ناچار شود برای امرار معاش دست به ارتکاب جرم بزند.

اسفنانی در پایان تصریح کرد: متاسفانه برای اجرای قوانین موجود همت کافی وجود ندارد و امیدواریم با تصویب لایحه حمایت از حقوق کودک و همت دولت مردان مشکلات موجود حل شود.

کد خبر : ۲۸۴۶۰۹