خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از سامانه همسان‌گزینی صورت گرفت:

انتقاد از حذف تعرفه خدمات روانشناسان و مشاوران

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۰۰۰

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور اظهار کرد: حذف تعرفه خدمات روانشناسان و مشاوران خطای بزرگ و استراتژیکی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌اللهیاری در مراسم رونمایی ازطرح ملی همسان‌گزینی اظهار کرد: همسان‌گزینی و توجه به نکات علمی در ازدواج امر مهمی است، سه مسئله باید در این زمینه در نظر گرفته شود، فردی که در آستانه ازدواج قرار دارد، باید به پختگی شخصیت رسیده باشد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود، دومین نکته کسب اطلاعات در مورد خود فرد، اطلاعات در مورد خصوصیات روانی زنان و مردان و برگزاری کارگاه‌های زناشویی است، متاسفانه جوانان ما در مدارس این مهارت‌ها را آموزش نمی‌بینند و مهم اینکه با خواندن کتاب و سخنرانی این مسئله حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در ازدواج اهمیت دارد، انگیزه است آیا ما انگیزه‌های لازم را برای جوانان بوجو دآورده‌ایم.

وی در ارتباط با این مسئله که در کشور ما همسان‌گزینی تنها به عنوان همسانی از نظر ظاهر، وضعیت مالی و یا در حداکثر مسئله همسانی مدرک تحصیلی دیده می‌شود، گفت: همسانی شخصیت در اولویت همه این مسائل قرار دارد، اگر افراد از این مسئله بهره‌مند نباشند، در سالهای دوم و سالهای بعدی ازدواج دچار مشکل می شوند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به نظام سلامت روان گفت: از میان کل سلامت یک فرد تنها 15 الی 20 درصد مربوط به سلامت جسم است، آن هم اگر بیماریهای روان‌تنی را در نظر بگیریم، این عدد بسیار کمتر می‌شود. بنابراین سلامت روان و سلامت اجتماعی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه آیا کارگزار سلامت تنها پزشک است، گفت: متاسفانه برخلاف سال گذشته، امسال تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره حذف شده است. بنابراین خانواده‌ها تنها به روانپزشک مراجعه می‌کنند، در حالی که روانپزشکان تنها در مورد بیماران روانی حاد آن هم تنها از طریق دارو می‌توانند به بیماران کمک کنند. هر چند که ممکن است؛ برخی از روانپزشکان دوره‌هایی را نیز برای مشاوره دیده باشند، در این صورت توانایی مشاوره را دارند، اما در غیر این صورت به جز مشاوران و روانشناسان که دوره‌های روان درمانی را دیده‌اند و در مسائلی مانند ازدواج تخصص دارند، شخص دیگری نمی‌تواند، کمکی انجام دهد و در این وضعیت منحصرکردن بیمه به روانپزشکان در نظام سلامت خطای بزرگ و استراتژیکی است که باید بازنگری شود و اگر پس از مدتی این مسئله پیامدهایی بوجود آورد، مسئولین آن باید پاسخگو باشند.

اللهیاری در پایان تصریح کرد: در طرح تحول نظام سلامت 6 هزار میلیارد تومان برای سلامت روان تعیین شده که از این مقدار تنها کمتر از سه درصد در این بخش استفاده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز