خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

شناسایی 6 هزار کودک کار و خیابان/ عدم همکاری شهرداری در ساماندهی کودکان کار

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۵۴۵

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه براساس آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، شهرداری‌ها موظفند، مکانی را تجهیز کرده و در اختیار بهزیستی یا NGOهای معرفی شده از طرف این سازمان قرار دهند، گفت: اما دوستان ما در شهرداری تنها کارها و سیاست‌های خود را قبول دارند و متاسفانه کار تیمی تاکنون جواب نداده است.

ولی‌الله نصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح کشوری کودک و خانواده گفت: در سال 92 و 93 اجرای طرح حمایتی –آموزشی کودک و خانواده را در کشور آغاز کردیم. در این فاز هدف‌گذاری ما این نیست که موضوع کودکان کار و خیابان را ریشه‌کن کنیم -هر چند که ایده‌آل ما این است- بلکه قصد داریم از آسیب‌های مترتب بر این کودکان کم کنیم، بطوریکه عقب‌ماندگی تحصیلی آنان را کاهش داده و خدمات درمانی و...به آنان ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 92 فاز اول این طرح را در استان‌های تهران، البرز، چهارمحال بختیاری، خوزستان و همدان به صورت پایلوت اجرا کردیم، افزود: در سال 93 اجرای این طرح را در 10 استان گسترش دادیم و هدفمان این است که بتوانیم این طرح را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی خاطرنشان کرد: هدف طرح این است که سمن‌ها در بطن جامعه حضور پیدا کرده و مکانی را به صورت روزانه فراهم کنند تا مددکار و روانشناس در آن حضور یابند.

وی افزود: این افراد از طرف سازمان بهزیستی تحت آموزش‌های خاص قرار گرفته‌اند و این توانایی را دارند که با کودکان ارتباط برقرار کرده و به کودک تفهیم کنند که اگر با هر مشکلی اعم از مشکلات درمانی، قرار گرفتن در معرض سوءاستفاده، یا داشتن خانواده دارای مشکل مواجه است، می‌تواند به این مراکز مراجعه کرده و معضل خود را با پرسنل مرکز در میان بگذارد.

نصرگفت: کودکان به علت نابسامانی خانواده وارد خیابان می‌شوند و مددکاران ما نه تنها با کودکان، که سعی می‌کنند با خانواده آنان نیز ارتباط یابند تا ریشه مشکل کودک را بشناسند. در واقع هدف اصلی ما تقویت کانون خانواده است، یعنی خانواده توانمند شود تا کودک او برای کار وارد خیابان نشده یا حداقل ساعات کاری کمتری داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی با تاکید براینکه در سال 93 توانستیم؛ نزدیک به 6 هزار کودک را شناسایی کرده و با همین روند به آنها خدمات ضروری را ارائه دهیم، بیان کرد: از دیگر سو با وزارت رفاه همکاری‌های خوبی داریم و این وزارتخانه بودجه‌ای 3 میلیارد تومانی برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی این گروه از کودکان در سال 93 در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با سازمان بهزیستی در راستای کاهش ساعت کاری این کودکان، ادامه تحصیل آنان، تامین یک وعده غذای گرم و ارائه خدمات مشاوره و درمانی به آنان داشته است.

جلسات ساماندهی کودکان کار در دولت گذشته تشکیل نشد

وی با اشاره به تصویب آئین‌نامه ساماندهی  کودکان کار وخیابان در سال 84 توسط هیات دولت اظهار کرد: از این سال تا سال92 هیچ جلسه‌ای در راستای هماهنگی 11 دستگاه مسئول در رابطه با ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل نشد تا این دستگاه‌ها مشکلات موجود در این زمینه را ارزیابی و حل و فصل کنند، اما در دولت جدید 2جلسه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه تشکیل شد و قرار است؛ آئین‌نامه این شورا مورد اصلاح قرار گیرد. در حال حاضر اصلاحات انجام شده و به 11 ارگان مذکور برای ارائه نظراتشان ارسال شده  تا آئین‌نامه مذکور مورد اصلاح نهایی قرار گیرد.

نصر تاکید کرد: آئین نامه قبلی دچار ایراداتی بود؛ به عنوان مثال درباره اتباع بیگانه و حضور وزارت کشور سکوت کرده بود که نیاز به اصلاح داشت.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی تصریح کرد: اگرچه در این آئین نامه محور اصلی در ساماندهی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی است، اما فراموش نکنیم که ارگان‌های مهمی باید در این زمینه با ما همکاری کنند و سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند از پس این موضوع برآید و نیاز به همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و همچنین شهرداری‌ها است.

شهرداری تنها کارها و سیاست‌های خود را قبول دارد

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته موضوع آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری‌ها رصد و مدیریت می‌شود، اظهار کرد: در آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان آمده است؛ شهرداری‌ها موظفند، مکانی را تجهیز کرده و در اختیار بهزیستی یا  NGOهای معرفی شده از طرف این سازمان قرار دهند، اما بعضا مشاهده می‌کنیم که دوستان ما در شهرداری تنها کارها و سیاست‌های خود را قبول دارند و متاسفانه کار تیمی تاکنون جواب نداده است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است؛ یک مدیریت واحد بتواند تمامی سازمان‌های مربوطه را کنار هم جمع کند که این کار توسط وزارت رفاه و از طریق این آئین‌نامه انجام خواهد شد.

نصر اضافه کرد: ما اصلا اعتقاد نداریم که باید ما باشیم و دیگران نباشند، بلکه معتقدیم همه دستگاه‌ها مربوطه باید با همفکری و همکاری به حل آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابان بپردازند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی با یادآوری امضای پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک توسط ایران و با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر عدم جداسازی  کودکان اتباع بیگانه در خدمت‌رسانی بیان کرد: در حال حاضر به همه کودکان اعم از اتباع و غیراتباع خدمت‌رسانی می‌کنیم.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز