خبرگزاری کار ایران

در شبگردی جمعی از روحانیون مطرح شد؛

رشد سرسام آور آسیب‌های اجتماعی در تهران

شب گذشته مراسم شبگردی جمعی از روحانیون برجسته و مدیران حوزه های علمیه از سوی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برای آشنایی با آسیب‌های اجتماعی منطقه 12 تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام گیل‌آبادی در این مراسم با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در منطقه 12 گفت: واقعیت این است که آسیب‌های اجتماعی در منطقه 12 چندوجهی است و اشکال مختلفی را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت حضور دستگاه‌های مختلف و سازمان‌های مردم نهاد در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی افزود: بدون شک، برای حل مشکلات موجود لازم است تا دستگاه‌های مختلف وارد عمل شوند. از سوی دیگر، باید مردم را ترغیب کنیم تا همچون گذشته برای ساماندهی آسیب‌ها مشارکت فعال داشته باشند و سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های جدیدی را راه‌اندازی کنند.

گیل‌آبادی با اشاره به رشد سرسام‌آور آسیب‌های اجتماعی در تهران اظهار کرد: در گذشته کمتر شاهد حضور زنان کارتن‌خواب در جامعه بودیم، اما امروزه شاهد افزایش تعداد این گروه از زنان هستیم.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به شناسایی تعداد قابل ملاحظه‌ای از معتادان زیر یکی از پل‌های شهر تهران افزود: امروزه شاهد افزایش معضل اعتیاد و عواقب آن برای فرد وجامعه و همچنین کاهش سن اعتیاد هستیم.

گیل‌آبادی با یادآوری سوءتغذیه تعدادی از کودکان در یکی از محلات تهران ادامه داد: یکی از اقدامات ما در شهرداری تهران این است که بخشی از هزینه نان نسیه مردم را در جنوب شهر تهران و بدون آنکه شهروندان مطلع شوند، تامین کنیم.

حضور افراد تحصیلکرده در میان معتادان

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اظهار تاسف از افزایش اعتیاد در جامعه بیان کرد: متاسفانه در میان افراد کارتن‌خواب یا معتاد، افراد ورزشکار و یا افرادی با تحصیلات بالا نیز وجود دارند.

گیل‌آبادی با بیان اینکه وضعیت اسفناک است، به اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12 تهران اشاره کرد و خطاب به ائمه جماعات گفت: در این منطقه به کمک شما بزرگواران نیاز داریم و ماه رمضان بهترین فرصت برای ترویج وجه انسانی و ترغیب مردم به مراقبت از همسایگان و اطرافیان خود است.

وی یکی از 9 هدف این طرح را جمع‌آوری معتادان با کمک نیروی انتظامی دانست و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اگر فردی علاقه‌مند به ترک بود، به سازمان های مردم نهاد تحویل داده می‌شود.  فردی هم که علاقه‌مند به ترک نباشد، به کمپ می رود و 3 ماه در آن جا اقامت می‌کند.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران عنوان کرد: تقاضای من این است که هر یک از ما به سهم خود برای تغییر شرایط کمک کنیم تا چهره منطقه 12 به تدریج تغییر کند.

در ادامه این شبگردی از پل طبیعت و مددسرای بهمن بازدید به عمل آمد، اما متاسفانه در زمان بازدید، مددجویان این مددسرا خواب بوده و در حقیقت ساعت خواب این افراد با اختلال مواجه شد.

رئیس مددسرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه پذیرش مددجویان گفت: این مددسرا که در سال 83 افتتاح شده است، گرمخانه‌ای ثابت است لذا مددجویان آن نیز معمولا ثابت بوده و از قبل پذیرش شده‌اند.

برخی از سالمندان توسط خانواده طرد می‌شوند

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد شاغل هستند، ادامه داد: این افراد شب را در مددسرا به سر برده و صبح عازم محل کار خود می‌شوند.

رئیس مددسرای بهمن با اشاره به اینکه در این مددسرا افراد 20 سال به بالا پذیرش می‌شوند، خاطرنشان کرد: پذیرش شبانه ما در فصل تابستان 170 نفر است، اما زمستان‌ها این رقم به 240 نفر نیز می‌رسد.

وی با تاکید براینکه تعداد کمی از مددجویان ما را افراد معتاد تشکیل می‌دهند، گفت: معمولا در این مددسرا افرادی حضور دارند که به دلایل مختلف از جمله سالمندی،‌ داشتن مشکلات جسمی و  ذهنی ازخانواده طرد شده‌اند. گروهی نیز به دلیل نداشتن سرپناه به مددسرا روی می‌آورند.

 

 

کد خبر : ۲۸۲۸۷۹