خبرگزاری کار ایران

متصدی اعلام کرد:

توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال آینده

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۳۰۲

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید متصدی در نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا گفت: موتورسیکلت‌ها نقش زیادی در آلودگی هوای شهرها داشته‌اند، به طوری که یک موتور نرمال معادل 4 الی 5 خودروی نو آلودگی تولید می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته توانستیم؛ استاندارد موتورسیکلت‌ها را به یورو3 ارتقا دهیم و استفاده از کاتالیست را الزامی کنیم. اما با مذاکراتی که صورت گرفته، مصوب شده است که از مهر سال 95 موتورسیکلت کاربراتوری دیگر تولید نشود و همه موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور با موتور انژکتوری و رعایت استاندارد به بازار بیایند.

متصدی با بیان اینکه این امر تحول بزرگی در ارتقای تکنولوژی موتورسیکلت است، گفت: در حال حاضر همه موتورسیکلت‌ها در کشور کاربراتوری هستند و تقریباً کمتر از 2 درصد با موتور انژکتوری تولید می‌شود. همچنین 6 ماه پس از اجرای این مصوبه یعنی در اوایل سال 96 شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری متوقف خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بحث موتورسیکلت‌های برقی نیز مطرح شده و قرار است؛ وزارت صنایع برنامه‌ای منطقی و بسته‌ای حمایتی برای آن تدوین کند، اما باید توجه کنیم که تنها نمی‌توان به موتورسیکلت‌های برقی کفایت کرد. بنابراین به سمت تبدیل موتورسیکلت‌های کشور به موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی حرکت خواهیم کرد.

متصدی افزود: سال گذشته توزیع بنزین یورو 4 در 6 شهر آغاز شد که تاثیر بسیار خوبی در وضعیت آلودگی هوا داشت به طوری که در تهران نسبت به سال 92، 44 روز سالم و پاک بیشتر داشتیم. در اراک نیز که در سال 92، 118 روز ناسالم داشت این عدد در سال 93 به 50 روز رسید. در اصفهان هم تعداد روزهای ناسالم نصف شد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه استاندارد سازی خودرو هم امروز 96 مدل خودرو در کشور تولید می شود که همه براساس استاندارد یورو4 است. همچنین قرار است خودروهایی که سیستم EOBD بروی شان نصب می شود، در طول سال تحت نظارت معاینه فنی باشند به این شکل که این دستگاه، وضعیت احتراق ناقص،‌مصرف سوخت، اکسیژن و ... این خودرو‌ها را در طول سال ثبت می کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، در ارتباط با بحث خودروهای فرسوده، توضیح داد: در گذشته هر وارد کننده خودرو به میزان خاصی موظف بود در ازای خودروهای وارد شده خودروی فرسوده را از چرخه حمل و نقل کشور خارج کند، در طی این روال وارد کنندگان با پرداخت هزینه خودروی فرسوده به حساب ستاد سوخت مجوز دریافت ورود خودرو را می گرفتند، اما از سال گذشته با پیگیریهای محیط زیست قرار شد ستاد سوخت  به جای پول، گواهی اسقاط رااز وارد کنندگان دریافت کند. به همین دلیل میزان خودروی فرسوده خارج شده از چرخه حمل و نقل کشور از 200 هزار دستگاه به 300 هزار دستگاه خودرو در سال 93 رسید که رکورد جدیدی است.

وی در ارتباط با میزان مصرف مازوت در نیروگاههای کشور، گفت: براساس توافق با وزارت نفت مصرف مازت در این نیروگاه‌ها امسال به کمتر از 10 درصد می رسد. در سال های گذشته حدود 110 میلیون لیتر مکعب از سوخت نیروگاه‌ها گاز طبیعی و حدود 40 میلیون لیتر مازت بود که این میزان کاهش چشمگیری در سال جاری خواهد داشت.

متصدی افزود: در زمینه واردات خودروهای هیبریدی و برقی و قطعات و تکنولوژی مرتبط با مدیریت پسماند سود بازرگانی به صفر رسیده است تا تشریحی برای وارد کنندگان این تکنولوژی های دوستدار محیط زیست باشد. در واردات محصولات کاهنده مصرف آب در حال صحبت با شورای عالی آب هستیم تا سود بازرگانی آنها نیز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در کشور با تزلزل روبرو است گفت: بحث امحای زباله های بیمارستانی و صنعتی در کمیسیون کلانشهرهای هیات دولت مطرح شده، که تلاش می کنیم براساس مصوبات آن به کارآمد تر شدن سیستم بازیافت و استاندارد آنها توجه کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دولت توجه ویژه‌ای به ارزیابی اثرات زیست محیطی در برنامه‌ها و پروژه‌های مصوب دارد به طوری که در 20 ماه گذشته هیچ پروژه‌ای بدون گزارش تایید شده ارزیابی زیست‌محیطی مصوب نشده است. هرچند که 100 پروژه در کشور از گذشته وجود دارد که مجوز زیست‌محیطی ندارند و برخی از آنها بین 60 تا 100 درصد پیشرفت داشته‌اند و برخی از آنها اگر گزارش زیست‌محیطی داشتند هرگز اجرایی نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: در سال 93، 64 پروژه از نظر ارزیابی زیست‌محیطی بررسی شد که از این تعداد 9 پروژه تایید، 10 پروژه به صورت مشروط تایید و 18 پروژه رد شد در واقع بیش از 50 درصد این پروژه‌ها رد شده است اما جالب است که بدانید برای نمونه در سال 90، 208 طرح در کمیته ارزیابی زیست‌محیطی بررسی شده که 165 طرح تایید، 18 طرح تایید مشروط و تنها 2 طرح رد شده است. البته همین قدر که 208 طرح در طی یک سال بررسی شده خود جای سوال دارد.

وی با اشاره به اینکه سد شفارود، سد گتوند، میانگذر دریاچه ارومیه و چند نیروگاه از جمله این طرح‌هایی هستند که بدون مجوز زیست‌محیطی اجرا شده‌اند افزود: برخی از آنها حتی پروانه بهره‌برداری نیز از سیستم سازمان محیط زیست ندارد.

متصدی در مورد تجهیزات و تکنولوژی‌های پایش آلودگی‌های زیست محیطی اظهار کرد: شبکه پایش زمینی گردو غبار و آزمایشگاه‌های پایش صنعتی ما کامل شده و 167 ایستگاه پایش در کشور ساماندهی شده است. نظام‌نامه آزمایشگاه‌های معتمد نیز در حال تکمیل است و همچنین 255 صنعت در کشور نیز به سیستم پایش برخط مجهز هستند. تلاش ما این است که بحث پایش و نظارت را تقویت کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درصدد کنترل ورود سموم به چرخه غذایی هستیم و به وزارت کشاورزی پیشنهاد دادیم که 2 الی 3 نوع از سم‌ها را از چرخه خود خارج کند. در زمینه محیط زیست شهری نیز ضوابط شهرهای پایدار و سبز در حال تدوین است علاوه بر آن در زمینه مدیریت سبز که براساس آن همه دستگاه‌ها موظف هستند یک درصد از بودجه خودشان را صرف مدیریت سبز یعنی کاهش استفاده از سوخت و کاغذ و... کند نیز در حال پیگیری است و کارنامه دستگاه‌ها در هفته دولت در این زمینه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم که صنایع ما با استفاده از تاییدیه‌های زیست‌محیطی و داشتن استانداردهای زیست‌محیطی لازم فعالیت خود را در عرصه‌های بین‌المللی تقویت کند. اکنون ما شش کنوانسیون جهانی را در معاونت محیط زیست انسانی مدیریت می‌کنیم که مواردی بسیار تاثیرگذار هستند.

متصدی ادامه داد: لایحه اقتصاد کم‌کربن نیز تدوین شده و مراحل تصویب را می‌گذراند. در تلاشیم که از این اقتصاد کشور، اقتصادی سبز و کم‌کربن باشد. در مورد پسماندهای خطرناک کشور نیز باید بگویم که سال گذشته 100 تن از آنها را از کشور خارج و به کشورهایی صادر شد که توانایی امحای آنان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست کشور از معقوله صنعت سنتی رنج می‌برد گفت: صنعت امروز ما باید همگام با محیط زیست و جاری از نظر تکنولوژی باشد وگرنه محکوم به شکست هستیم. در بحث معادن نیز که برخی از آنها تبعات زیست محیطی بسیار دارند درصدد تدوین ضوابط مشخص برای آنها هستیم زیرا در گذشته ضوابط زیست‌محیطی در حوزه معدن‌ها کلی بود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای ساماندهی منابع حتی از صندوق ملی توسعه و صندوق ملی محیط زیست نیز تسهیلاتی را فراهم می‌کنیم تا به سمت تکنولوژی پارک برویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز