خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها فراقوه‌ای است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: کمیته 5 نفره انتخاب روسای دانشگاه‌ها، کمیته‌ای فرا قوه‌ای است و اعضای این کمیته قطعا خارج از فضاهای سیاسی عمل خواهند کرد.

به گزارش ایلنا،  کبری خزعلی گفت: موضوع تایید انتخاب روسای دانشگاه‌ها چند وقتی بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشکلاتی مواجه شده بود و فشارهایی نیز در این خصوص به شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه می شد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: روند تایید صلاحیت روسای دانشگاه ها از زمان حضرت امام خمینی( ره) جزء وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده به صورتی که کاندیدای ریاست یک دانشگاه از سوی وزیر علوم یا وزیر بهداشت معرفی می شد و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسید.

وی ادامه داد: از زمان حضرت امام خمینی(ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری به دلیل حفظ جایگاه علمی کشور در تغییرات سیاسی و جلوگیری از تزلزل و افت علمی کشور، همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می بایست برای تعیین روسای دانشگاه ها نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اختلاف نظرهایی که در انتخاب برخی از روسای دانشگاه ها شاهد بودیم این روند با مشکلاتی مواجه شده بود و مقرر شد برای رفع این مشکل کمیته ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رسیدگی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا به کمیته ای پنج نفره این وظیفه محول شد و مقرر شد که رای کمیته نیز با اجماع باشد.

خزعلی در ادامه گفت: در جلسه اخیر حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی تاکید کردند که اگر این روند موفق نباشد امکان بازنگری در آن وجود خواهد داشت.

وی افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از جلسه اخیر این شورا، در این خصوص صحبت های مفصلی داشتند که جایگاه و شان روسای دانشگاه ها که باید با اقتدار و پشتوانه رای بهترین متفکرین، اساتید و مسئولین نظام و روسای سه قوه وارد دانشگاه شوند محفوظ بماند.

دکتر خزعلی گفت: کمیته ای که در ابتدا برای تصویب پیشنهاد شده بود به دلیل حضور بیشتر تعداد مسئولین دولتی در آن مورد اعتراض برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: مصوبه ای که در حال حاضر به تصویب رسیده است بسیار متعادل است و در صورت اجماع در کمیته پنج نفره در خصوص برخورداری کامل گزینه های ریاست دانشگاه ها از شاخص های علمی و فرهنگی، روسای دانشگاه ها با حفظ اقتدار و عزت به دانشگاه ها ورود پیدا خواهند کنند.

وی افزود: تایید صلاحیت روسای دانشگاه ها توسط این کمیته 5 نفره، موجب خواهد شد دانشگاه ها از در دستخوش قرار گرفتن در تغییرات سیاسی در امان باشند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: اگر در مواردی هم اجماع حاصل نشد حتی با یک مخالفت گزینه پیشنهادی برای بررسی بیشتر به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع خواهد شد و روسای دانشگاه ها طبق نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به صورت فراقوه ای و با رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب خواهند شد.

خزعلی گفت: با تشکیل این کمیته بار سنگین مسئولیت انتخاب تا حدودی از دوش اعضا کاسته شده است و مردم و دانشگاهیان از این کمیته متوقع خواهند بود که آنها باید در قبال مردم و صاحبان فکر و اندیشه پاسخگو باشند.

وی افزود: بی شک با انتصابات این کمیته موجبات آرامش خاطر مردم، دانشگاهیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم خواهد شد و تصمیم گیری های این کمیته با اتکا به نگاه فرا قوه ای اخذ خواهد شد.

کد خبر : ۲۸۰۴۹۹