خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ایلنا؛

مدارس با خصوصی‌سازی، به هیچ وجه پولی نمی‌شوند

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هدف از خصوصی‌سازی و سپردن کار به مردم به معنای ایجاد بار مالی برای خانواده‌‌ها نیست، اظهار داشت: بلکه منظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه خدمات با کیفیت آموزشی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه گرد معاون وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور در ارتباط با خصوصی‌سازی مدارس آیا قرار است؛ مدارس با  خصوصی‌سازی پولی شوند، گفت: آموزش و پرورش از گذشته تاکنون دچار مشکلات عدیده‌ای بوده که بدون کمک مردم و صاحب‌نظران رفع این مشکلات میسر نیست.

وی افزود: رهبر  انقلاب بار‌ها اعلام کردند که آموزش و پرورش دستگاهی است که هر قدر در آن هزینه شود، باز هم برای آن کم است. این هزینه سرمایه‌گذاری برای آینده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش با خصوصی‌سازی در صنعت یا بخش‌های بازرگانی بسیار متفاوت است، اظهار داشت: این خصوصی‌سازی به معنای استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. آموزش و پرورش دو بخش دارد؛ یکی سیاست‌های حاکمیتی مانند تصویب قوانین، تدوین کتب درسی، انجام امور مالی و برنامه‌ریزی پرورشی است، اما از سوی دیگر کسانی هستند که مایل به همکاری با آموزش و پرورش هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم سلیقه‌های خاصی برای تربیت فرزندان خود دارند، اظهار داشت: ۲۸ سال است که در حوزه مدارس غیردولتی قوانین مختلفی داریم و تا جایی که امکان داشته باشد از مشارکت مردم استفاده خواهیم کرد.

گرد با تاکید بر اینکه هدف از خصوصی‌سازی و سپردن کار به مردم به معنای ایجاد بار مالی برای خانواده‌‌ها نیست، اظهار داشت: بلکه منظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه خدمات با کیفیت آموزشی است. در سالیان گذشته از ۱۰ تا ۲۰ درصد شاهد افت و خیز؛ رشد یا کاهش حضور مدارس غیردولتی بودیم.

به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش برای مشارکت بخش خصوصی قانون دارد که مصوبه مجلس است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته طبق قانون برخی از مدارس به بخش غیردولتی واگذار شد که معلمان و موسسان فرایند گزینش را طی کردند و از این پس نیز در صورت ادامه دار بودن این روند معلمان باید فرایند گزینش و حراست را طی کنند. بنابراین اقدام ما یک پروسه جدی و قانونی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه  بخشی از خدمات ۹۷۰ مدرسه را توانستیم، به بخش خصوصی واگذار کنیم، بیان کرد: البته این به منزله این نیست که از حاکمیت دولت در ارتباط با این مدارس کاسته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با خصوصی‌سازی به هیچ وجه مدارس پولی نمی‌شوند، افزود: ازرسانه‌ها می‌خواهیم که به مردم اعلام کنند که تاکنون یک ریال از مدارسی که واگذار شده‌اند، اخذ نشده است.

گرد گفت: ما در ارتباط با روند واگذاری مدارس تابع قانون هستیم و هر چه را قانون مصوب کند آن را در سال جاری اجرایی خواهیم کرد و در راستای خدمات رسانی در حوزه آموزش برای دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده تلاش خواهیم کرد.

گرد در پاسخ به این سوال که واگذاری مدارس در تهران به چه صورت بوده است و اینکه آیا مدارسی  در تهران جزو مناطق محروم محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در اینجا دو سوال مطرح می‌شود که آیا همه مناطق در تهران یکسان هستند آیا معلم در تمامی این مدارس به اندازه کافی وجود دارد؟ ما مدرسه‌ای را در خاک سفید واگذار کردیم که پیش از آن در دو شیفت با دو هزار دانش‌آموز و تنها ۴ معلم رسمی فعالیت می‌کرد، مسلما این مدرسه از لحاظ نیروی انسانی و کیفیت با مشکل مواجه بوده که امیدواریم با ورود فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش مشکل کمبود نیروی انسانی برطرف شود.

کد خبر : ۲۷۹۵۱۸