خبرگزاری کار ایران

پژوهشکده زبان شناسی بررسی کرد؛

آیا رستم ایرانی همان ایندره هندی است؟

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۴۰۴

پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست تخصصی با عنوان "آیا رستم را می توان ایندره هندی دانست "برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، مریم دارا عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها در این جلسه گفت: هر گاه به گذشته نظر افکنیم مردمانی را می بینیم که بر بدی ها پیروزشده اند و در این نبرد به شکل اسطوره ها و حماسه ها باقی ماندند و وارد ادبیات حماسی و شاهکارهای ادبی چون شاهنامه ایرانی، مهابهارت هندی وسایر حماسه ها شدند .

او با اشاره به اینکه هنگام مقایسه میان اسطوره های مشابه دو قوم باید دقت و ظرافت ویژه ای داشت تصریح کرد: نکاتی را باید در خاطر داشت که از آن جمله می توان به انطباق یا شباهت خویشکاری اسطوره‌ها، برخی مراسم ها و نیایش مختص آنان جغرافیای باور ایزدان، ریشه شناسی نام و حتی گاهی ظاهر و لباس و وسایل آنها اشاره کرد .

این استاد زبان شناسی با اشاره به نظرات متعدد در مورد شباهت ، یا حتی یکی بودن اسطوره ایندره و رستم اظهار داشت:از شباهات های ایندره و رستم که شادروان بهار نقل کرده به دنیا آمدن غیر معمول از پهلوی مادر است و اینکه هر دو در کودکی پهلوانانی قدرتمند بوده اند.

دارا شکست ناپذیری و ثروت بخشی را از شباهت های این دو عنوان کردو گفت :رستم پهلوان شکست ناپذیر ، سوار بر اسب ، پوستین پوش و درشت هیکل با موی سر و ریشی پریشان است و ایندره نیز همین گونه توصیف شده است.

وی در بیان گوشه ای از تفاوت های ایندره و رستم افزود: رستم جوانمرد است و همه جا به یاد خداست و فضایل اخلاقی و معنوی دارد ولی ایندره فاقد اخلاق است .

به گفته دارا ، ارج و قرب رستم تا امروز در میان ایرانیان باقی مانده است و محبوبیت او هرگز کم رنگ نشده ولی ایندره در هند گاهی قدرتمند و بزرگترین خدا شده و بعد ها نیز از محبوبیت اش کاسته می شود.

این زبان شناس اظهار داشت : در پایان می توان نتیجه گرفت که چون جنگ و دفاع و بلایای طبیعی در آن زمان ارزش فراوان داشته است رستم و ایندره قدرت گرفتند و چون باید جنگجویی برتر از دیگران وجود می داشت تا همیشه پیروز باشد و پیروزی آورد، در صدر قرار گرفتند.

دارا خاطرنشان ساخت که، البته چنین عقاید و تفکرات و اساطیری به یک منطقه خاص محدود نمی شوند و رنگ و روی آن منطقه را به خود می گیرد و تغییر و تفاوت پیدا می کنند ولی ماهیت اصلی آنها یکی باقی می ماند .

این استاد زبان شناسی افزود: بنابراین تفکر پیروزی مبارزه است که این دو را پدید می آورد و نمی توان این دو را منبع دیگری دانست.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز