خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با ایلنا:

سازمان نظام پرستاری با طرح «تربیت بهیار یک ساله» مخالف است

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۶۵۲

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری درباره طرح تربیت ۱۰ هزار بهیار در کشور برای جبران کمبود پرستار گفت: سازمان نظام پرستاری موافق طرح «تربیت بهیار یک ساله» نیست و در حقیقت این سازمان در جهت مخالف این طرح موضع گرفته است.

احمد نجاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: این برنامه‌ای است که وزارت بهداشت آن را اعلام کرده و سازمان نظام پرستاری هنوز در این باره رسما اعلام موضع نکرده است. قرار است؛ هفته پیش رو با برگزاری جلسه ای  در این باره نظر رسمی سازمان نیز اعلام شود.

وی کمبود واقعی پرستار به خصوص در مناطق محروم کشور را از دلایل وزارت بهداشت برای تربیت ۱۰ هزار بهیار برشمرد و افزود: دولت در حوزه سلامت تصمیم به توسعه و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی دارد که این میزان پرستار پاسخگوی نیاز وزارت بهداشت نیست.

نجاتیان در پاسخ به این سوال که با وجود پرستاران بیکار و پرستارانی که به دلیل وضعیت شغلی در حرفه دیگری مشغول به کار هستند، چرا چنین طرحی ارائه شده است، گفت: به همین دلیل و برخی دلایل دیگر به صورت کلی سازمان نظام پرستاری موافق این طرح نیست. در حقیقت این سازمان در جهت مخالف این طرح موضع گرفته است، اما باید شرایط کشور را هم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: به هرحال کمبود پرستار باید به نوعی جبران شود، که البته این نظر شخصی من است.

نجاتیان همچنین با بیان اینکه عنوان کردن این موضوع که برخی پرستاران به دلیل حقوق کم وارد این حرفه  نمی‌شوند، درست نیست؛ افزود: ما پرستاری نداریم که در خانه نشسته باشد و بگوید تا حقوق من افزایش پیدا نکند، کار نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: درست است که حقوق و مزایای پرستاری کم و ناعادلانه است، اما برای توسعه نظام سلامت کشور باید همکاری کنیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری درباره التهابی که اعلام این طرح در جامعه پرستاری ایجاد کرده است، گفت: برای بررسی این التهاب‌ها نیاز به بررسی کار‌شناسی داریم تا ارائه نظر‌ها از سوی اساتید دانشگاهی و مخالفان طرح بررسی شود.

وی با تاکیدبراینکه کمبود پرستار در کشور جدی است و این موضوع سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، افزود: در شرایطی که نظام سلامت کشور درصدد توسعه بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی است، کمبود پرستار بیشتر نمود پیدا می‌کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم و ببینیم که این کمبود را چطور می‌توان جبران کرد، گفت: برخی عنوان می‌کنند که از روش‌های غیر دانشگاهی این موضوع انجام شود و برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند باید ابتدا ترکیب پرستاری کشور را سنجید تا کمبود‌ها مشخص شود.

وی تصریح کرد: هنوز در این باره به روش قطعی نرسیده‌ایم، اما در کل اگر به این تصمیم برسیم که باید رده بهیاری در کشور ایجاد شود، این موضوع باید کار‌شناسی شود.

نجاتیان درباره تاثیرگذاری نظر سازمان نظام پرستاری بر تصمیم وزارت بهداشت درباره احیای بهیاران، گفت: طبق قانون سازمان نظام پرستاری حق اظهار نظر و مشاوره در رده‌های پرستاری را دارد و اگرچه تصمیم‌گیر نیست، اما قطعاً نظرش در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

این عضو جامعه پرستاری کشور خاطر نشان کرد: حرف ما در مجموع این است که اگر قرار است؛ بهیاری در کشور احیا شود باید برای آن بازه زمانی و میزان مشخصی در نظر گرفته شود. نباید این موضوع به یک روال عادی در کشور تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز