خبرگزاری کار ایران

تندگویان با انتقاد از نحوه حسابرسی در شهرداری:

ذی‌حسابان، حقوق‌بگیر شهرداری هستند

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۹۱۰

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از نحوه حسابرسی در شهرداری بر ضرورت تشکیل سازمان ذی‌حسابی مستقل تحت نظارت شورای شهر تاکید کرد.

محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ضرورت تغییر نحوه نظارت بر حسابرسی در شهرداری‌ها گفت: مشکل اساسی ما آن است که ذی‌حسابانی که در مناطق منصوب می‌شوند، مستقل نبوده و عملا از شهرداری حقوق گرفته و گزارش ذی‌حسابی خود را به ما می‌دهند، لذا ما بر ایجاد یک ذی‌حسابی مستقل و تحت نظارت شورا‌ها تاکید کردیم.

وی با اشاره به موضوع ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری ادامه داد: این موضوع به عنوان یک طرح در شورا مطرح شد، اما در حال حاضر با مغایرت‌های قانونی مواجه هستیم و ضروری است طرحی را آماده و به مجلس ارسال کنیم تا بر آن اساس بتوانیم یک سازمان ذی‌حسابی مستقل که ذی‌حساب‌های آن نیز از سوی شورا مشخص شود را ایجاد کرده و در ‌‌نهایت این ذی حسابان وارد مناطق مختلف شهرداری شده و گزارش‌های خود را به شورا شهر ارائه کنند.

تندگویان با بیان اینکه خواست ما بر این است که گزارش ذی‌حسابان مستقل ملاک عمل شورا برای بازخواست از شهرداری شود، اظهار کرد: در حال حاضر نبود ذی‌حساب مستقل خلایی است که در شورا وجود دارد و تعدادی از اعضا نیز نسبت به این موضوع معترض هستند.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم نبود چنین ذی‌حسابانی تا به حال باعث ضرر شده است و ما نمی‌خواهیم کسی را زیر سوال ببریم، چراکه ذی‌حساب چه از طرف شهرداری باشد، چه از طرف شورای شهر باید به وظایف خود عمل کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای بالارفتن امینت کار در حسابرسی و ایجاد تغییر در مدل نظارت ما درخواست داریم که این پروسه طی شده و این طرح به مجلس و نهادهای بالادستی رفته و تصویب شود و پس از آن به شورا‌ها در سطح کل کشور ابلاغ شود تا شورا‌ها بتوانند نهادهای ذی‌حسابی مستقل داشته باشند.

تندگویان با تاکید براینکه شورای شهر نهاد فرادستی شهرداری است، بیان کرد: با توجه به نظارت شورا بر امور شهرداری، درآمد و بودجه شهرداری نیز توسط این نهاد مصوب می‌شود. بنابراین ضروری است یک نهاد ذی‌حسابی مستقل نیز داشته باشیم که بتواند در بودجه‌ای که توسط شورا مصوب شده است، ورود کرده و گزارش عملکرد خود را به شورا ارائه دهد.

با نحوه کنونی حسابرسی در شهرداری موافق نیستیم

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد: قصد ندارم بگویم تا امروز چنین نهاد مستقلی وجود نداشته، یا تخلف و اشتباهی صورت گرفته است اما ما با نحوه کنونی حسابرسی موافق نیستیم و بحث ما منطقی و مشخص است.

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر قانونی برای ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری وجود ندارد، افزود: به همین علت درخواست ما تدوین قانون است که لزوما به معنای ورود دیوان محاسبات به شهرداری نیست، بلکه اگر در مجلس تاسیس ذی‌حسابی مستقل در شورا‌ها تصویب شود، می‌تواند مسئله را حل کند.

تندگویان در خصوص سخن شهردار مبنی بر اینکه دیوان محاسبات تنها می‌تواند به درآمدهای دولتی شهرداری رسیدگی کند، تصریح کرد: شهردار موافق باشد یا نباشد، دیوان محاسبات به وظایف خود در این خصوص عمل می‌کند، اما مگر درآمدهای دولتی چه مقدار از درآمدهای شهرداری را تشکیل می‌دهد که بتواند پاسخگوی اتفاقات رخ داده در شهرداری باشد. به عبارت دیگر درآمدهای دولتی تنها بخش کوچکی از درآمدهای شهرداری را تشکیل می‌دهد که دیوان محاسبات براساس وظیفه خود ورود کرده و گزارش خود را نیز تهیه می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهران و کلا‌ن‌شهر‌ها موضوع برنامه‌های پنج‌ساله و برنامه‌های چشم‌انداز و نیز طرح‌های جامع و تفصیلی مشخص شده است، اظهار کرد: از آنجا که نمی‌توان از قوانین عدول کرد و خصوصا شهرداری‌ها در کلان‌شهر‌ها نمی‌توانند، خارج از برنامه‌های پنج‌ساله و طرح‌های جامع و تفصیلی خود قدمی بردارند و با توجه به اینکه براساس همین طرح و برنامه بودجه شهرداری‌ها مصوب می‌شود، لذا از نظر من شورا‌ها در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: اما در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها به دلیل نداشتن طرح‌های جامع و تفصیلی اوضاع به این صورت نیست و ضروری است، آن‌ها نیز قانونمند شده و به سمت تدوین برنامه در سطح خود حرکت کنند.

تندگویان تصریح کرد: آنچه مورد بحث ما است، مدل نظارت و نبود سازمان نظارتی مستقل بر عملکرد هزینه و درآمد شهرداری است و راه حل این موضوع نیز به دست مجلس است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز