خبرگزاری کار ایران

در جلسه هم اندیشی سازمان بهزیستی با کمیسیون اجتماعی مطرح شد؛

بندپی: مرکز اقتصادی اجتماعی خانوار تشکیل می‌شود/عزیزی: بهزیستی کار‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند

جلسه هم اندیشی رییس سازمان بهزیستی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه هم‌اندیشی رئیس سازمان بهزیستی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در سازمان بهزیستی برگزار شد.

در این جلسه فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان گفت: این قانون فصل‌الخطاب در امور معلولان است و امیدوارم اصلاحیه این قانون به زودی به پایان برسد.

وی افزود: بسیاری از سوالاتی که مدنظر اعضای کمیسیون است به مواردی چون اشتغال و توانبخشی برمی‌گردد. سازمان بهزیستی باید با برنامه‌ریزی دقیق تحولات شگرفی در دوره جدید خود جهت ارائه خدمات به مددجویان و معلولان ایجاد کند.

آلیا همچنین با انتقاد از آمارهای متناقض ارائه شده در خصوص ارائه خدمات، از سوی سازمان بهزیستی و مرکز آمار پژوهش‌های مجلس گفت: این آمار‌ها یکسان نیست و امیدواریم آمار واحدی در این زمینه اعلام شود.

وی بر لزوم طبقه‌بندی معلولان از نظر معلولیت (متوسط، شدید و خیلی شدید) از سوی سازمان بهزیستی تاکید کرد.

آلیا همچنین با تاکید بر استانداردسازی مراکز نگهداری سالمندان و معلولان گفت: در حال حاضر شاهد هستیم مراکزی که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه ارائه خدمات دارند به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و مراکز نامناسب در اختیار سازمان قرار می‌گیرد که امیدواریم در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی نسبت به واگذاری مراکز صورت گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سقوط یک معلول در یکی از مراکز نگهداری گفت: بنده به صورت سرزده به این مرکز رفتم و مشاهده کردم که حفاظ‌های این مرکز استاندارد و قابل قبول نیست و امیدوارم در این زمینه بهزیستی اقدامات مناسبی انجام دهد.

آلیا ادامه داد: در زمینه نگهداری معلولان وسالمندان در بخش‌ها و مراکز خصوصی از سازمان بهزیستی انتظار است اختیارات و امتیازات لازم برای خانواده‌هایی که از نظر مالی در شرایط خوبی قرار ندارند را برای آن‌ها ایجاد کنند.

صالحی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به حوزه توانمندسازی معلولان گفت: سازمان بهزیستی باید اعتبارات مناسبی برای توانمندسازی جامعه هدف خود اختصاص دهد.

وی همچنین به موازی‌کاری‌ها در سازمان‌های حمایت‌گر اشاره کرد و افزود: باید تدابیر لازم برای خروج از این شرایط اتخاذ شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه ساخت مسکن ویژه معلولان در دو سال گذشته کم‌فروغ بوده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم در دوره جدید قدم‌های مناسبی در زمینه مسکن معلولان برداشته شود.

ضرغام صادقی یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه مردادماه قانون برنامه پنج ساله ششم تقدیم مجلس می‌شود، اظهار داشت: اگر قرار است تغییر و تحولاتی در سازمان صورت گیرد باید در این برنامه نیز گنجانده شود.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص ادغام سازمان بهزیستی و کمیته امداد گفت: سازمان بهزیستی با کسب تجربه در سال‌های اخیر به یک سازمان تخصصی تبدیل شده و نباید به سمتی پیش رویم که این سازمان در دستگاه یا وزارتخانه دیگری ادغام شود.

صادقی ادامه داد: امسال در کمیسیون تلفیق که جهت گیری و حمایت خوبی از سازمان بهزیستی انجام شد و تعادلی بین این سازمان و کمیته امداد صورت گرفت. امیدوارم سینگال‌های مثبتی که از سوی سازمان بهزیستی به سمت کمیسیون می‌آیند ادامه دار باشد.

عزیزی عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تقدیر و تشکر از خدمات هاشمی رئیس سابق سازمان بهزیستی اظهار امیدواری کرد که رئیس فعلی سازمان از تجربیات وی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار ۱۸ نفر از اعضای کمیسیون در اینجا جمع شده‌اند و این موضوع حکایت از اعتقاد قلبی اعضا به سازمان بهزیستی دارد، ادامه داد: اعضا اعتقاد دارند که باید ارتباط خود را با سازمان بهزیستی، کمیته امداد و دانشگاه علوم بهزیستی تقویت کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: زمانی این سازمان ۳۵هزار کارمند داشت که اکنون به ۲۲هزار کارمند رسیده است. و در مقابل نیز تعداد مددجویان روز به روز در حال افزایش است. البته با صحبت‌هایی که رئیس سازمان مدیریت مطرح می‌کند، نیروی سازمان کمتر هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه معتقدم سازمان بهزیستی باید صرفاً به کارهای نظارت و پژوهشی بپردازد خاطرشان کرد: مابقی کار‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود و اگر ارتباط خوبی با مردم برقرار شود، آن‌ها نیز کمک خوبی به سازمان خواهند کرد.

عزیزی با اشاره به موضوع کودکان خیابانی نیز گفت: معتقدم که اصل کار به سازمان بهزیستی مربوط می‌شود. در اجلاس جنبش عدم تعهد شاهد بودیم که در کمترین زمان کودکان خیابانی از سطح شهر جمع‌آوری شدند و پس از آن دوباره آزاد شدند و به خیابان‌ها آمدند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مشکل بعدی در ارتباط با کودکان خیابانی مربوط به کودکان خارجی است و ما این وعده را می‌دهیم که می‌توانیم در این زمینه خلاء قانونی را حل کنیم، اما سازمان باید در ابتدا تخمین بزند که چه تعداد کودک خیابانی داریم و در صورتی که سازمان اعتباری بخواهد مجلس با او همکاری خواهد کرد.

عزیزی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) صدهزار اشتغال‌زایی داشته در حالی که بهزیستی با گذشت ۲ ماه از سال هیچ وامی نداده است. سازمان بهزیستی باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کند که نه تنها مددجویان بلکه سایر اقشار نیز بتوانند برای دریافت وام اشتغال به آن‌ها مراجعه کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه در سال گذشته در حوزه کشاورزی و صنعت از ۲۵ درصد، ۵درصد سهم سازمان بهزیستی و ۵ درصد سهم کمیته امداد بوده است، ادامه داد: در بودجه ۹۴، ۳۵۰ میلیارد تومان وام روستایی داریم.

وی افزود: سازمان بهزیستی در تمامی روستا‌ها سیستم دارد و می‌تواند شرکت سهامی خاص تاسیس کند و معلولان را تحت پوشش خود قرار دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه در بهزیستی با فقر نیرو مواجه هستیم، گفت: کارمند سازمان بهزیستی روحیه خاص خودش را دارد و از طرف دیگر حقوق کارمندان بهزیستی پایین است. بنابراین شما باید با همین نیرویی که در اختیار دارید سازمان را تقویت کنید و سعی کنید بالا‌تر از فوق‌لیسانس، استخدام نکنید.

انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی ضمن تشکر از حضور حداکثری اعضای کمیسیون اجتماعی در این سازمان گفت: این حضور و اطلاعات اعضا از سازمان بهزیستی نشان دهنده اشرافیت وآگاهی آن‌ها از این سازمان است که ارزشمند است.

وی مساله پیشگیری از معلولیت و تقویت NGO ها را اولویت کار سازمان بهزیستی در سال ۹۴ عنوان کرد و گفت: برای ناشنوایی‌سنجی به شش تا هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این مساله را با سازمان مدیریت در میان گذاشتیم؛ در این زمینه در حال حاضر ۶۷درصد پوشش داریم که باید به سمت صددرصد پیش رویم.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تشکیل شورای عالی معلولان امروز در دستور کار هیات دولت قرار دارد، اظهار داشت: بنا داریم یک مرکز اقتصادی-اجتماعی خانوار را تشکیل دهیم که در این رابطه با سازمان مدیریت صحبت کردیم که آن‌ها گفتند باید یک مرکز منحل و به جای آن این مرکز را ایجاد کنید.

محسنی بندپی با بیان اینکه در سال ۹۳ تقریبا ۳۹ هزارو ۷۷۶ مورد اشتغال‌زایی توسط سازمان بهزیستی انجام شد، گفت: طرح توانمندسازی سرپرستان خانوار و نوجوانان در دستور کار سازمان قرار دارد که این طرح ابتدا به صورت پایلوت در دو استان ایلام و کردستان اجرا شد و امیدواریم که این طرح عمومیت یابد.امیدوارم شرایطی فراهم شود که سازمان بهزیستی هر سه ماه یکبار موظف باشد گزارشی به صورت مکتوب و مستند از اقدامات سازمان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارایه دهد.

شهسواری قائم مقام سازمان بهزیستی در امور مشارکت مردمی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر کمیته امداد پول زکات را کاملا دریافت می‌کند درصورتیکه باید به بهزیستی هم تعلق گیرد.

کد خبر : ۲۷۷۷۰۶