خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار:

ابلاغ تعرفه‌های خدمات پرستاری کذب محض است

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۸۰۹

دبیرکل خانهٔ پرستار اظهارات اخیر رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را در خصوص ابلاغ تعرفه ۲۵۰ خدمت پرستاری خلاف واقع دانست و گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و تاکنون هیچ تعرفه گذاری ابلاغ نشده است.

حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز گذشته در گفتگویی اعلام کرده بود، وزیر بهداشت در جلسه‌ای که در کمیسیون بهداشت برگزار شده، اعلام کرده است تعرفه گذاری ۲۵۰ خدمت پرستاری در بخش خصوصی ابلاغ شده است. 

محمد شریفی مقدم ضمن تکذیب این خبر گفت: فرایند اجرای قانون تعرفه گذاری در گام اول نیازمند وجود عزم و اراده‌ای راسخ از سوی وزیر بهداشت و مسولان وزارتخانه است که متاسفانه علی رغم پیگیری‌های بی‌وقفهٔ جامعهٔ پرستاری هنوز اثری از وجود چنین اراده‌ای در وزیر و مسولین دیگر نمی‌بینیم. 

به گفتهٔ شریفی مقدم، گفتن این حرف از سوی وزیر بهداشت تنها در جهت آرام سازی فضای اعتراض آمیز و ملتهبی است که بر جامعهٔ پرستاری سایه افکنده و نوعی عوام فریبی است. 

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: وزیر بهداشت در جلسه‌ای مطرح کرده‌ که برای اجرای طرح تعرفه گذاری به ۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اما امروز به صراحت می‌توان گفت مشکل وزارت بهداشت تامین بودجه نیست بلکه نبود عزم و اراده جدی برای پاسخگویی به قانونی‌ترین خواسته جامعه پرستاری یعنی اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. 

وی افزود: قانون گذار دقیقا محل و منابع تامین بودجه برای اجرای این طرح را پیش بینی کرده، یعنی در قانون مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری دقیقا مشخص شده منابع تامین بودجه این خدمات از کدام محل تامین شود و اصلا نیازی نیست تا از سایر امکانات بودجه‌ای کسر شود و صرف اجرای این طرح شود. 

شریفی مقدم در توضیح منابع تامین بودجهٔ طرح می‌گوید: مطابق قانون محل اجرای این طرح از سرانهٔ سلامت و تعدیل کارانه‌ها صورت می‌گیرد. 

به گفتهٔ شریفی مقدم، کارانهٔ پرستاران باید از محل از ۲۰۰ خدمتی که در کتاب ارزش گذاری خدمات آمده است تامین شود اما به دلیل اینکه تعرفه گذاری انجام نشده، پاداش این خدمات را پزشک دریافت می‌کند. 

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: در چنین شرایطی هم بیمار و هم بیمه‌ها ضرر می‌کنند و تمام سود ارائهٔ خدمت نصیب پزشک می‌شود. نتیجهٔ نهایی اجرا نشدن قانون هم مشخص است هم بیمار و هم سیستم درمان کشور هردو متضرر می‌شوند و هم جامعه پرستاری انگیزه‌اش را برای فعالیت از دست می‌دهد. 

وی وجود رویکرد پزشک سالارانه در کمیسیون بهداشت مجلس را یکی ازموانع اصلی عدم پیگیری مجدانه از سوی نمایندگان مجلس دانست و با بیان این مطلب که کمیسیون بهداشت مجلس با وزارت بهداشت مماشات می‌کند، گفت: متاسفانه نگاه پزشک سالارانه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم حاکم است و آن هم به این دلیل است که پزشکان حاضر در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جای اینکه به فرکر مشکلات مردم و پرستاران که حقوقشان تضعیف شده باشند منافع صنفیشان را دنبال می‌کنند. 

شریفی مقدم در پایان تاکید کرد، اجرای قانون تعرفه گذاری می‌تواند یک هزینهٔ تمام شده را برای بیمار، بیمه و نظام سلامت تقلیل دهد و اجرای این طرذح هم نیازمند عزم و ارادهٔ جدید در سطوح بالایی وزارتخانه و شخص وزیر بهداشت است. 

گفتنی است، علی رغم گذشت نزدیک به سه ماه از آخرین تجمع صنفی پرستاران در مقابل مجلاس هنوز هیچ پاسخ قانع کننده‌ای در خصوص رسیدگی به مطالبات جامعه پرستاری صورت نگرفته است. عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت از جمله مواردی است که پرستاران نسبت به آن معترضند. اجرای بی‌قید وشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، توقف طرح مبتنی بر عملکرد، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل پرستاری و اجرای کامل قانون بهره وری از جملهٔ مطالبات صنفی پرستاران است. به گفتهٔ فعالین پرستاری با اغاز فاز سوم طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های پزشکی اختلاف در پرداخت‌ها بین پزشکان و پرستاران به بیش از سه برابر رسیده است که تنها اجرای طرح تعرفه گذاری که تعرفهٔ خدمات پرستاری رابه صورت حرفه‌ای محاسبه می‌کند می‌تواند تبعیض‌ها را کاهش دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز