خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

نسبت به حقوق زنان ظلم شده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۷۰۲

وزیر کشور گفت: شرایطی که ما وارث آن هستیم، نشان می‌دهد؛ حق بانوان به خوبی ادا نشده و با یک ظلم تاریخی نسبت به جامعه بانوان مواجه بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمانی‌فضلی در یازدهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزرا که به میزبانی وزارت کشور در سالن پیامبر اعظم برگزار می‌شد، گفت: بنده اگر بخواهم درباره جایگاه زنان و حقوق آن‌ها قضاوت کنم، باید بگویم در خیلی از مواقع شرایطی که ما وارث آن هستیم، نشان می‌دهد؛ حق بانوان به خوبی ادا نشده و با یک ظلم تاریخی نسبت به حقوق زنان به خاطر جوامع سنتی، مبتنی بر عقاید دینی و بومی و نگاه محدود به جامعه بانوان دچار بودیم. ورود روشنفکری همراه با تفکر غربی به کشور، باز هم ظلم شدیدتری را به این جایگاه وارد کرد و آن را از جایگاه حقیقی خود به یک جایگاه مجازی بدل کرد.

وی افزود: در طول انقلاب اسلامی تلاش شد با ارزشگذاری‌هایی که امام و دیگر بزرگان انقلاب درباره جامعه زنان داشتند، برخی از این نابرابری‌ها حل شود. اگرچه فضا رشد کرده، اما نمی‌توان گفت که به جایگاه مطلوب رسیدیم، بلکه هنوز تا این جایگاه فاصله زیادی داریم.

وزیر کشور تاکید کرد: باید برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش کنیم، اما این تلاش نباید از سر دلسوزی و ترحم بلکه باید از سر حقیقت صورت بگیرد و رسیدن به این جایگاه مجاهدت و تلاش زیادی می‌خواهد.

رحمانی فضلی گفت: البته شاهد مجموعه تلاش‌هایی که دولت تدبیر و امید در برنامه‌های خود گنجانده هستم و رئیس‌جمهور مکررا بر این موضوع تاکید و سفارش لازم  را دارد.

وی خطاب به مشاور وزیران گفت: زنان به عنوان شخصیتی حقیقی یک زن و به عنوان شخصیتی حقوقی که در جامعه حضور دارند، باید مورد توجه قرار بگیرند و نگاه شما به عنوان مشاوران وزرا می‌تواند این جایگاه را تقویت کند.

 رحمانی فضلی گفت: افراد صاحب قدرت و احزاب قدرتمند تفکرشان این بوده است که از بانوان در حوزه سیاسی در تحقق امر دستیابی به قدرت استفاده کنند و به این موضوع فکر می‌کردند که زن چگونه می‌تواند،  عنصر رسیدن به قدرت باشد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه لیبرالیسم این تفکر برقرار بود که چگونه زن می‌تواند در تبیین و گسترش تفکر لیبرالیسم کمک کند، افزود: همچنین در حوزه اقتصاد نیز به زن به عنوان عنصری برای سودآوری بیشتر نگاه می‌شده است. از این رو به صورت کلی در نگاه غرب و تفکر آن‌ها منفعت طلبی از جایگاه زن قرار دارد. در حقیقت بر اساس آموزه‌ آن‌ها به زن به عنوان جایگاهی برای منفعت بنگاه‌های بزرگ نگاه می‌شود.

وی تاکیدکرد: چون آن‌ها قدرت هزینه کردن بالایی دارند و تشخیص حق از ناحق و سره از ناسره در دنیای پرتلاطم و هزینه‌های کلان مشکل است، در تمام دنیا آن‌ها هستند که می‌گویند؛ نگرش درباره بانوان چگونه باشد و صد‌ها فیلم، نمایشنامه، نمایشگاه و کتاب درست کرده‌اند تا تفکر لیبرالیستی درباره زن را تقویت کنند.

رحمانی فضلی گفت: ما در نگاه دینی به مقوله زن، مرد، اقتصاد، سیاست و فرهنگ نگاهی متفاوت از غرب داریم، ما همه این‌ها را مسیری برای رسیدن به بندگی می‌دانیم و سود شخصی و گروهی برای ما معنا ندارد.

وی گفت: البته اگر به فعالیت‌ها به عنوان یک شاخص و میزان نگاه کنیم، شاهد کاستی‌هایی هستیم اما به جایگاهی که رسیده‌ایم، ایمان داریم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه باید بگویم همین راه هم در مسیر خود به قدرت‌ها و منافع آلوده شده است، گفت: در شرایط کنونی حقوق بانوان با شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی چنان در هم تنیده شده که تفکیک آن‌ها از سنت‌های غیرقابل قبول کار سختی است. در ایران نیز برخی مراکز هستند که نگاهی متفاوت از آموزه‌های دینی به زن دارند، از این رو کار شما به عنوان بانوانی که الگو و شاخص حکومت دینی هستید، سنگین است.

وی تاکید کرد: در رسیدن به جایگاه مطلوب زن نباید زن و مرد را از یکدیگر جدا کنیم، چرا که با این عمل باز هم به انحراف خواهیم رفت. حتما باید همه جامعه، مردان و مسئولان برای تحقق این جایگاه کمک کنند.

رحمانی‌فضلی  با اشاره به اینکه این مسیر پر پیچ و خم، سال‌های سال طول کشیده به اینجا رسیده است، گفت: نیاز به صرف ده‌ها سال داریم که مسیرهای اشتباه اصلاح شود، اما نکته مهم این است که امام راحل به جایگاه زن مبتنی بر ‌آموزه‌های دینی، اعتقاد داشتند و مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیز به این جایگاه اعتقاد دارند.

وی گفت: وزارت کشور به عنوان وزارتخانه‌ای که متولی تحقق سیاست‌های دولت و اعمال حاکمیت در اقصی نقاط کشور است مسئولیت این کار را در وزارتخانه خود به دست کسی سپرده که انگیزه و توانمندی زیادی در این زمینه دارد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در این وزارتخانه برنامه‌ریزی مناسب در امور زنان انجام شده، اما لازم است ادامه این مسیر در تعامل با دیگر مسئولان این حوزه پیش برود.

وی با تاکید بر اینکه نباید بر این تفکر باشیم که کار به اسم چه کسی به اتمام می‌رسد، گفت: باید به فکر اجرا شدن کار باشیم، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و زمانی موفقیت کامل حاصل می‌شود که از ظرفیت مردم و ملت برای رسیدن به آن استفاده کنیم.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: شورای اجتماعی وزارت کشور نیز در این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد، جلسات آن به صورت مرتب در حال برگزاری است و کمیته خانواده و زنان را جزو یکی از کمیته‌های اصلی شورای اجتماعی در نظر گرفته‌ایم تا کار‌ها راحت‌تر انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز