خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مرکز پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی:

۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۱۷۲

در شاخص سلامت فرمول‌هایی وجود دارد که محور اصلی آن امید به زندگی است و یکی از این شاخص‌ها میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مینو رفیعی با اشاره به شعار انسان سالم محور توسعه پایدار است؛ گفت: این شعار به این معنا است که هدف اصلی توسعه خلق محیط خلاق و پرنشاط برای افراد جامعه است و برای خلق چنین محیطی مردم باید از کیفیت زندگی خود راضی باشند که یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی سلامت است.

وی ادامه داد: در شاخص سلامت فرمول‌هایی وجود دارد که محور اصلی آن امید به زندگی است و یکی از این شاخص‌ها میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال است.

مدیرکل مرکز پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با بیان اینکه میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال در ایران ۲۲ در ۱۰ هزار است؛ گفت: این آمار نشان می‌دهد در سطح خاورمیانه وضعیت خوبی داریم اما می‌توانیم این تعداد را کاهش دهیم که برای این کار باید بر کاهش بیماریهای ژنتیک تمرکز داشته باشیم.

رفیعی با بیان اینکه در سنین زیر یکسالگی ۵۰ درصد تخت‌های بخش اطفال بیمارستان را مبتلایان به بیماریهای ژنتیکی پرمی‌کنند؛ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سازمان مشاوره ژنتیک است که می‌تواند در داشتن جامعه خلاق، مولد و سالم نقش داشته باشد.

وی با تاکید براینکه داشتن فرزندهای سالم می‌تواند بخشی از سیاست‌های جمعیتی باشد؛ اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک غیردولتی داریم. پزشکانی که دوره‌های مشاوره ژنتیک که به وسیله سازمان بهزیستی و با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار شده را در این مراکز سپری می‌کنند.

رفیعی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند اما گروهی از مردم وجود دارند که علیرغم ازدواج‌های فامیلی یا داشتن افرادی در خانواده که دارای مشکلات و معلولیتهایی هستند؛ به این مراکز مراجعه نمی‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ پیشگیری از تنبلی چشم گفت: در حال حاضر فازی به این برنامه اضافه می‌شود که شامل شناسایی کودکان مبتلا به انحراف چشم مخفی است. این بیماری ممکن است با معاینه نیز تشخیص داده نشود بنابراین قرار است به مربیان آموزش داده شود تا انحراف چشم مخفی را تشخیص دهند. انجام این برنامه به مشارکت فعال مردم نیاز دارد و این مشارکت نیز با آگاه‌سازی مردم اتفاق می‌افتد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشاوره قبل از ازدواج به زوجین اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی کشور در سال گذشته اجرا شد و در سال جاری نیز گسترش پیدا خواهد کرد؛ ارائه خدمات مشاوره‌ای قبل از ازدواج به زوجین است.

وی ادامه داد: طرح خدمات مشاوره‌ای قبل از ازدواج به صورت رایگان ارائه خواهد شد و بنا داریم در هر استان یک شهرستان را انتخاب و طرح فوق را اجرا کنیم که این طرح در نیمه دوم سال جاری اجرا خواهد شد.

رفیعی اضافه کرد: درحال حاضر تمام ازدواج‌ها خدمات مشاوره ژنتیک را در دستور کار دارند. همچنین خانواده‌هایی که نیاز به آزمایش‌های خاص دارند و توان مالی انجام این آزمایش‌ها را ندارند؛ مورد حمایت قرار می‌گیرند که این موضوع در سال جاری گسترش یافته و کیفیت این مشاوره‌ها را ارتقا می‌دهیم.

وی با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی و تنبلی چشم گفت: در حوزه غربالگری شنوایی سال گذشته ۶۳ درصد پوشش داشته‌ایم و نزدیک ۹۹۰ هزار تحت غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۲هزار و ۲۰۰نفر شناسایی و درمان شده‌اند.

مدیر کل مرکز پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با تاکید براینکه ناشنوایی بر عملکرد اجتماعی و مواردی همچون انتخاب شغل و غیره در افراد اثر می‌گذارد؛ گفت: کسانی که با ناشنوایی متولد می‌شوند معمولا تحت تاثیر مشکلات ژنتیک یا بیماری‌های حین بارداری مادر بوده‌اند اما گاهی کودکی که سالم تشخیص داده می‌شود؛ ممکن است در سنین ۳ یا ۴ سالگی برا ثر سرماخوردگی و عفونت‌های مکرر گوش دچار ناشنوایی شود.

وی اظهار کرد: برای کودکان ۵، ۶ ساله برنامه‌ای داریم تا در این سن یک بار دیگر مورد غربالگری شنوایی قرار گیرند و امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم این برنامه‌ را اجرایی کنیم. همچنین امیدوارم بتوانیم با خرید دستگاه‌های وارد فاز میان‌سالی شویم و غربالگری شنوایی را در این سنین انجام دهیم چراکه ناشنوایی می‌تواند سالمندی را تحت تاثیر قرار داده و حتی سالمندان شاغل را خانه‌نشین کند.

رفیعی افزود: یکی از موضوعاتی که در سال جاری مورد توجه قرار دارد کمپین آگاه‌سازی مردم در بحث مشاوره ژنتیک، کمپین پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از حوادث و همچنین کمپین آگاه‌سازی از معلولیت‌های دوران سالمندی است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج امسال ۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده؛ بر نقش مشارکت جامعه در اقدامات پیشگیرانه تاکید و اظهار کرد: نقش فعال مردم سبب توسعه خدمات و فرهنگ سلامت می‌شود.

مدیرکل مرکز پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با تاکید بر اهمیت اصل عدالت در برنامه‌های پیشگیری نسبت به برنامه‌های درمان گفت: در حوزه سلامت همکاری بین بخشی بسیار مهم بوده و این موضوع از وظایف دولت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز