خبرگزاری کار ایران

هشدار پلیس فتا درباره دانلود اپلیکیشن‌های موبایلی

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۳۰۸

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: بسیاری از دارندگان گوشی‌های هوشمند این روز‌ها با دانلود اپلیکیشن‌های مختلف موبایلی از سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف خود را در خطر جاسوسی قرار می‌دهند.

به گزارش ایلنا، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با بیان اینکه برخی اپلیکیشن‌های موبایلی موجود در این سایت‌ها و فروشگاه‌ها از کدهای مخرب استفاده کرده و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می‌گیرند، گفت: فهیمدن این موضوع نیز بسیار مشکل است چرا که کدهای این اپلیکیشن‌ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم عامل باعث می‌گردند تا بتوان از گوشی کاربران جاسوسی نمایند.

وی با بیان اینکه برخی از این اپلیکیشن‌ها از کاربران می‌خواهند که به سوالاتی پاسخ دهند، و یا پیامکی به شماره‌ای یا ایمیلی ارسال نمایند گفت: این نوع ارتباط می‌توانند باعث آلوده شدن گوشی به بدافزارهایی شوند که اطلاعات شخصی کاربران را مورد حمله قرار دهند.

به گفته آذردرخش، موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک‌های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس‌ها، کلیپ‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه گوشی، ارسال لیست تماس‌های دریافتی و شماره مخاطبین موجود در گوشی و... است.

وی با بیان اینکه در بسیاری موارد قربانی اینجاسوسی خود کاربر است و در برخی موارد دوستان و نزدیکان کاربر قربانی اینجاسوسی‌ها می‌گردند، افزود: اخاذی از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زیاد از وی یکی از مهم‌ترین موارد است.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری ادامه داد: بسیاری از اطلاعات کاربران که از این طریق به سرقت می‌رود بعد‌ها باعث ایجاد آزار و اذیت وی و نزدیکان و بستگان می‌گردد. چرا که مجرمان از این اطلاعات علاوه بر اخاذی برای سرگرمی و اذیت آزار قربانیان استفاده می‌کنند به عنوان مثال ارسال پیامک‌های مستهجن و محتوای نامناسب با شماره کاربر برای افراد دیگر، یک مورد اذیت وآزار است که مجرمان انجام می‌دهند.

آذردرخش با اشاره به اینکه تهدیدات امنیتی گوشی‌های همراه هوشمند بسیار بیشتر از لب تاب و کامپیوترهای خانگی است، افزود: چرا که میزان اطلاعات شخصی که کاربران با خود در موبایل‌های هوشمند حمل می‌کنند به مراتب بیش از نوت بوک و و کامپیوترهای خانگی آن‌ها است ضمن آنکه دسترسی سارقان یا هکر‌ها به گوشی همراه به مراتب سهل‌تر می‌باشد.

وی به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرد: از سیستم رمز نگاری مناسب برای گوشی‌های خود استفاده کنید و رمز آن را ترکیبی از اعداد و حروف قرار دهید.

این مقام مسئول با بیان اینکه همواره آنتی ویروس گوشی و تبلت خود را به روز نمائید، گفت: بر روی گوشی خود یک برنامه امنیتی مانند نرم افزار ضد جاسوس نصب نمائید و از شر برنامه‌‌هایی که استفاده نمی‌‌کنید خلاص شوید. هنگامی که کار شما با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شوید یا Log Out کنید. این کانال را همین طور به حال خود باز نگذارید تا دیگران اطلاعات شما را کنترل کنند.

آذردرخش به دارندگان گوشی‌های هوشمند توصیه کرد: از دانلود بی‌مورد نرم افزار‌ها و کلیپ‌‌های موجود در سایت‌ها خودداری نمایند و فقط برنامه‌ها و نرم افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و تنها به نمونه‌های رسمی موجود اعتماد کنند در سایت‌های معتبر که گا‌ها «هم پولی است دریافت نمایند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، وی در پایان در توصیه به کاربران و شهروندان گفت: در صورت مواجه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice. ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز