خبرگزاری کار ایران

طالبیان:

مراحل قانونی ثبت کاخ ثابت پاسال در جریان است

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۰۵۵

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اعتراض به صحبت مدیر کل استان تهران مبنی بر عدم امکان ثبت ملی کاخ ثابت پاسال گفت: این مسئله به استان مربوط نمی‌شود و ما در حال پیگیری آن بر اساس ضوابط وقوانین هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان در حاشیه نشست خبری خود که صبح امروز (شنبه 29 فروردین) برگزار شد، گفت: در حال حاضر مرمت‌هایی عظیمی در حال رخ دادن در کشور است که از جمله آنها می‌توان به مرمت مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد، اما متاسفانه این اخبار به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد دفن پیکر مطهر چند شهید گمنام در میدان امیر چخماق یزد و احتمال دفن دیگر شهدا در میدان‌های تاریخی سایر شهرها اظهار کرد: اتفاقی که سال گذشته در میدان امیر چخماق یزد افتاد، قرار بود؛ اتفاق خوبی باشد و اگر با هماهنگی دستگاه‌ها انجام می‌شد، به این شرایط می رسید، اما ما مجددا نامه نگاری‌های لازم را کرده‌ایم و امیدواریم که حتما قانون در این مسائل رعایت شود زیرا همه به دنبال این مسئله هستند.

طالبیان افزود: درچند نقطه دیگر مانند تویسرکان و یا بخشی از اصفهان نیز این مسئله مطرح شد که با هماهنگی‌های لازم مکان مورد نظر جابجا شد، میراث فرهنگی نیز اعلام کرده در این زمینه حاضر به ارائه هر نوع کمک اعم از کار کارشناسی طراحی و حتی کمک مالی است، زیرا همه ما مدیون شهدا هستیم و باید در جهت اعتلای این عزیزان تلاش کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در ارتباط با اظهارنظر مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران مبنی براینکه کاخ ثابت پاسال ثبت ملی نخواهد شد، گفت: من به ایشان اعتراضات لازم را کردم، مسئولیت ثبت آثار با ستاد است و ارتباطی با میراث فرهنگی استان ندارد، بنابراین مدارک لازم تهیه شده تا در شورای ثبت بررسی شود.

وی در ارتباط با ضابطه‌مندکردن ساخت و سازها در عرصه پایگاه توس در نزدیکی شهر مشهد اظهار کرد: در دو ماه گذشته گروهی برای پژوهش و کاوش به این منطقه رفتند، تعدادی ازساکنان روستاهای اطراف اقدام به ساخت و سازهایی کرده‌اند که مورد اعتراض ما است و قطعا نسبت به سال های گذشته در سال 93 کنترلهای بهتری انجام شد، اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم که این مسئله خواست عموم مردم را می طلبد. همچنین در آن منطقه کاروانسراهای بسیار ارزشمندی وجود دارد که در خواست کردیم، بخشی از بودجه جاده امام رضا به مرمت این آثار اختصاص داده شود. طبقه دوم موزه خراسان نیز در 28  اردیبهشت ماه افتتاح  خواهد شد.

طالبیان در ارتباط با وضعیت پایگاهها گفت: در دهه گذشته پایگاهها واقعا ضعیف شده بودند و ما برای احیای آنها تلاش کردیم، بودجه اختصاصی برای میراث‌های جهانی و ملی در نظر گرفته شده که امیدواریم با همکاری متقابل استان و مدیر پایگاه اقدامات خوبی انجام شود.

این مقام مسئول همچنین ضمن بیان اینکه تعداد آثار تقلبی کشف شده از قاچاقچیان قابله ملاحظه است، تصریح کرد: این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم که موزه‌ای از آثار تقلبی ایجاد شود تا مردم این آثار را از نزدیک مشاهده کنند و در جریان این اتفاقات قرار بگیرند.

وی در پایان اشاره کرد: در زمینه تسهیل اطلاع‌رسانی در خصوص تخلفات حوزه میراث فرهنگی نیز درخواست تلفن سه رقمی را کرده‌ایم که در صورت تحقق آن مردم می‌توانند؛ گزارشات لازم را در زمینه آن به ما اعلام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز