خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

سرانجام ماجرای بافت تاریخی شیراز به کجا خواهد رسید؟/ نگرانی کنشگران از تخریب مجدد این بافت

هرچند که از بهمن ماه سال گذشته تخریب بافت تاریخی شیراز در پی اجرای طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری متوقف شده است، اما از آنجا که این توقف با انتقاد شدید مسئولان استان فارس روبرو شد، همچنان این نگرانی برای فعالان میراث فرهنگی وجود دارد که با ادامه اجرای طرح توسعه، این روند تکرار شود از همین روخواستار تعیین تکلیف قطعی برای این وضعیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تابستان سال گذشته با سرعت گرفتن اجرای طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تخریب بافت تاریخی شیراز که از آثار ثبت شده و با ارزش میراث فرهنگی ایران است، نیز شدت گرفت و منجر به از بین رفتن چندین خانه ثبت شده میراث فرهنگی همچون خانه اصغرزاده، خانه حلی ساز و چندیدن خانه ارزشمند دارای معماری سنتی ایرانی و میراث دار فرهنگ شیراز شد.

پس از این اتفاقات و اعلام اعتراض فراگیر فعالان و دوستداران میراث فرهنگی که اظهار می کردند؛ طرح توسعه حرم مطهر باید با شیوه‌ای صورت گیرد که بافت تاریخی کنار خود را نیز حفظ کند، هیاتی متشکل از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از تهران به شیراز رفتند و به برسی این طرح و میزان تخریب در بافت تاریخی شیراز پرداختند.

 همزمان با این مساله «مسعود سلطانی فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با ارسال 5 نامه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن موسی (ع)، توقف آنی روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شد.

این اقدامات در بهمن ماه سال گذشته در آستانه نشانه گذاری برخی دیگر از خانه های تاریخی اطراف حرم برای تخریب احتمالی، از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری  متوقف شد، توقفی که با انتقادات شدید برخی مسئولین استان فارس و شهر شیراز از جمله شورای شهر شیراز روبرو شد که طی نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی خانه های ثبت شده میراث فرهنگی را واحدهای مسکونی متروکه خواندند و خواستار ادامه اجرای این طرح شدند.

 اکنون پس از گذشت 3 ماه از توقف این طرح سیاوش آریا کنشگر میراث فرهنگی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران ضمن اعلام نگرانی از آغاز مجدد تخریب بافت تاریخی شیراز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از آنجا که هیچ نهاد رسمی به طور قطعی درباره سرانجام این اتفاقات اظهارنظری نکرده است، این نگرانی وجود دارد که در سال جاری مجددا تخریبی در این منطقه انجام شود.

این کنشگر میراث فرهنگی افزود: حتی اگر این اتفاق نیز نیفتد؛ در آینده و در دوره های دیگر نیز همواره این نگرانی وجود دارد که با تغییر مسئولان، مجددا این تخریب ها به جریان بیفتد، بنابراین خوب است که تعیین تکلیف قطعی در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه پس از دستور توقف تخریب بافت تاریخی شیراز هیچ تخریب و قانون شکنی رخ نداده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از 6 اثر ثبت شده در میراث فرهنگی تخریب شده اند که این امر بر اساس قانون تخلف محسوب می شود، بنابراین انتظار داریم که با متخلفان برخورد شود تا دوباره شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

کد خبر : ۲۷۰۸۳۶