خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دانشگاه در گذشته مرده بود/امید در میان دانشجویان در حال فراگیر شدن است

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: در خواست دانشجویان برای راه اندازی کانون ها و تشکل های سیاسی نشان از این دارد که امید در میان دانشجویان در حال فراگیر شدن است؛ در حالی که در گذشته این مطالبات وجود نداشت و دانشگاه بیشتر حالت مرده به خود گرفته بود.

طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که برنامه دانشگاه آزاد برای ایجاد شور سیاسی و علمی در دانشگاه‌ها چیست؟ گفت: تاکید ما بر دانشجو محوری است؛ نه اینکه فقط در گفته باشد به هر حال باید به نیازهای دانشجویان توجه کرد و دانشگاه وظیفه دارد به نیازهای مخاطبان خودش که دانشجویان طیف عظیمی از آن هستند، توجه کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از نیار‌های جدی دانشجو برای اینکه بتواند در محیط علمی مسایل علمی را فرا بگیرد، نشاط است؛ این نشاط به معنای ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکوفایی استعدادهای دانشجویان است که قاعدتا بخشی به فعالیت‌های سیاسی بر می‌گردد؛ به هر حال جامعه ما یک جامعه سیاسی است و دانشجو که قشر روشنفکر و پیشرو در جامعه است؛ طبیعی است که این نیاز را بیشتر حس می‌کند.

هاشمی افزود: از‌‌ همان آغاز که مدیریت جدید فعالیت‌ها را آغاز کرده بحث بر سر این بود که در چهارچوب قوانین و مقرراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم کرده و کشور این اجازه را می‌دهد ما از همه ظرفیت‌هایی که دانشجویان بتوانند در دانشگاه فعالت فرهنگی سیاسی اجتماعی هنری داشته باشند استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما از همه ظرفیت‌های هنر در دانشگاه بهره خواهیم برد، گفت: البته در این راستا از چهارچوب‌ها و خطوط قرمز به هیچ وجه تخطی نخواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: قرار است مسیر تازه‌ای در دانشگاه به روی دانشجویان گشوده شود و آن اینکه دانشجویان بتوانند در حوزه مدیریتی دانشگاه نقش داشته باشند و به نظرات آن‌ها توجه شود. اگر ما مکان‌هایی درست می‌کنیم که در آن مشاوره به دانشجو می‌دهیم، باید از دانشجویان نیز مشاوره بگیریم. از این پس در حوزه فعالیت‌های فرهنکی و اجتماعی، عامل اصلی طراحی برنامه ریزی و اجرا را دانشجویان قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که در ارتباط با فضای باز سیاسی در دانشگاه شعار زیاد داده می‌شود، راهکار عملی شما برای تحقق این وعده چیست؟ گفت: ما بالاخره محدودیت‌های زیادی را داریم و در این راستا یک قالب ریزی‌هایی شده و این قالب‌ها را شکستن سخت است ولی در حال حاضر با توجه به اینکه دانشجویان برای گرفتن مجوز کانون و تشکل های سیاسی و نشریات دانشجویی اقدام کرده اند، خود نشان از این دارد که این شور و انگیزه‌ تا حدودی ایجاد شده است.

هاشمی ادامه داد: این مطالبات نشان از این دارد که امید در میان دانشجویان در حال فراگیر شدن است؛ در حالی که در گذشته این مطالبات وجود نداشت و دانشگاه بیشتر حالت مرده به خود گرفته بود. امروز دانشگاه دارد نشان می‌دهد که زنده است و با پشتوانه‌ای مانند آیت الله هاشمی و سیاست‌های میرزاده تردید نداریم که این نشاط و سرزندگی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه زنده می‌شود.

کد خبر : ۲۷۰۲۶۶