خبرگزاری کار ایران

آسیب‌شناسی رتبه پایین ایران در تیمز و پرلز؛

درک مطلب و تحلیل دانش آموزان مشکل دارد/ نحوه تدریس معلمان باید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۸۳۹

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: برای افزایش رتبه و جایگاه ایران در آزمون‌های بین المللی، نیازمند تقویت درک مطلب در دانش آموزان هستیم.

ابراهیم طلایی سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از رتبه پایین ایران در آزمون‌های بین‌المللی تیمز (سنجش پیشرفت ریاضی و علوم در پایه چهارم و هشتم) و پرلز (ارزیابی سواد خواندن) چیست، گفت: یکی از مواردی که ایران نتوانسته رتبه مناسبی در ارزیابی پرلز به دست بیاورد، این است که ما در کلاس‌هایمان یک عدم هماهنگی میان شیوه تدریس، خواندن و شیوه ارزیابی پرلز وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در شیوه خواندن در کلاس‌های درس مشکل داریم و نیازمند یک بازآفرینی و بازنگری در شیوه آموزش و نوشتن دانش آموزان هستیم.

طلایی یکی دیگر از دلایل رتبه پایین ایران را در میان ۶۰ کشور دنیا در این آزمون‌ها، مشکل در درک مطلب دانش آموزان عنوان کرد و گفت: برداشت‌های بین سطور یا بین خطوط توسط دانش آموزان دارای ارزش است و دانش آموزی موفق است که بین محتوای متن را بفهمد و درک عمیقی از آن داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در کلاس آموزش‌های خواندن ما کمتر به درک و عمق مطالب توجه می‌شود. برای افزایش رتبه و جایگاه ایران در آزمون‌های بین المللی نیازمند تقویت بحث درک مطلب در دانش آموزان هستیم.

وی اصلی‌ترین راه‌حل را برای این موضوع آموزش معلمان عنوان کرد و گفت: باید خواندن توسط معلم را دستکاری کنیم که آن هم بستگی به تربیت خود معلم دارد؛ یعنی در واقع در اینجا نقش کلیدی را معلمان بر عهده دارند.

طلایی در ادامه تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید دوره‌های آموزشی خاصی را برای تدریس مناسب در کلاس‌ها به معلمان بدهد و همچنین افرادی که در آینده قرار است؛ معلم شوند را با مدل مناسب «آموزش خواندن» و پیشرفت‌هایی که در بخش تحقیق و پژوهش در حوزه خواندن وجود دارد، آشنا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به آزمون تیمز اشاره کرد و گفت: نتایج نشان داده، دانش آموزان ایرانی کمترین نمرات را از سوالاتی به دست آورده‌اند که نیاز به تحلیل و تعمیق دارد، اما در مقابل سوالاتی که محاسبه‌ای است، مانند آزمون ریاضی را می‌توانند به خوبی پاسخ دهند، اما در سوالاتی که نیاز به تحلیل دارد، کمتر موفق بوده‌اند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که باید شیوه آموزش ریاضی ما به جای اینکه تمرکز زیادی بر روی محاسبات داشته باشد، روی تحلیل و مکاشفه متمرکز شود تا دانش آموز خود به حل مساله و مرتبط کردن مسایل بپردازند و حتی این موضوع را به زندگی روزمره و اجتماعی خود نیز تسری دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز