خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

هشدار درباره احتمال وقوع آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان / عدم تامین بودجه تجهیزات اطفاحریق

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۵۸۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان ضمن هشدار در مورد احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل گلستان گفت: هنوز بودجه‌های مصوب برای تامین تجهیزات اطفا حریق به دست ما نرسیده است.

اسماعیل مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد احتمال وقوع آتش‌سوزی به دلیل افزایش دمای هوا در پارک ملی گلستان گفت: با توجه به اینکه اکنون با شرایط آب وهوایی تابستان در فصل بهار روبرو هستیم و دمای هوا در این منطقه به بالای ۲۸ الی۳۰ رسیده است، احتمال وقوع آتش سوزی بسیار زیاد است و نگرانی‌های بسیاری را برای ما به وجود آورده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل تجهیزات اطفا حریق که سال گذشته گریبانگیر این منطقه حفاظت شده بود، برطرف شده است یا خیر، اظهار کرد: مصوبه‌هایی برای بودجه به ما ابلاغ شده است، اما هنوز بودجه‌ای در اختیار ما قرار نگرفته تا بتوانیم تجهیزات موردنظر را خریداری کنیم، همچنین تاکنون هیچ قرار دادی با دستگاه یا شرکتی برای استفاده از هلیکوپتر آب پاش بسته نشده است، در مجموع باید گفت؛ آنچه به دست ما رسیده تنها مصوبه است و اعتباری به همراه آن نیست.

دولت بودجه حل مشکل پارک ملی گلستان را ندارد

در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در مورد کشته شدن ۹ گونه جانوری از ابتدای سال ۹۴ تاکنون در پارک ملی گلستان افزود: جاده‌ای که از میان این پارک ملی می‌گذرد، به یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما تبدیل شده است، زیرا پارک ملی گلستان زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری است که در این منطقه تردد می‌کنند و متاسفانه به دلیل اینکه یک طرف جاده را دیوای بتنی ساخته‌اند، این جانواران پس از عبور از جاده به دیواره بتنی بر می‌خورند و دوباره باز می‌گردند و در حین این رفت آمد‌ها با اتومبیل‌ها‌ برخورد می‌کنند و تلف می‌شوند.

مهاجر با بیان اینکه تغییر مسیر این جاده به خارج از پارک ملی مصوبه هیات دولت پیشین و کنونی را نیز دارد، گفت: تغییر مسیر جاده ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و دولت اکنون این بودجه را ندارد که به وزارت راه دهد؛ بنابراین، خانم ابتکار و مجموعه محیط زیست استان گلستان به دنبال راهی برای تامین این بودجه هستند.

وی تصریح کرد: کل بودجه استان گلستان به ۲۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، به همین دلیل با شرایط اقتصادی حاکم، بعید است؛ این طرح به راحتی اجرایی شود و اگر هم بودجه تعلق بگیرد، تغییر مسیر جاده ۳ الی ۴ سال طول خواهد کشید.

مهاجر در مورد بخشی از خسارات وارده به حیات وحش کشور به دلیل عبور جاده از پارک ملی گلستان اظهار کرد: هر سال حداقل ۴ الی ۶ قلاده پلنگ که گونه جانوری کم وحمایت شده است، در این جاده تلف می‌شوند؛ همچنین هرساله تلفات ۲ الی ۳ خرس را نیز در این جاده داریم. علاوه بر آن هرساله تعداد زیادی خوک، روباه، آهو و... نیز در این جاده تلف می‌شوند و به اتومبیل‌ها و مسافران آن‌ها نیز خسارت وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه برخی اقدامات همچون احداث خاک‌ریز برای کاهش مشکلات انجام شده است، ادامه داد: اگر با خشکسالی روبرو باشیم، میزان تلفات بیشتر هم خواهد شد، زیرا طرف مقابل جنگل زمین زراعی است و حیوانات برای تامین غذای خود بیشتر به آن سوی جاده می‌روند و احتمال تلف شدنشان نیز بیشتر می‌شود.

وی در پایان افزود: امیدواریم که بارفع تحریم‌ها، وضع اقتصادی بهتر شود و بودجه تغییر مسیر جاده در اختیار وزارت راه قرار گرفته و این معضل هرچه سریع‌تر رفع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز