خبرگزاری کار ایران

دشت حاصلخیز قزوین در آستانه کویری شدن

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۴۴۴

سخنگوی شورای عالی استان‌ها در راستای اجرایی کردن شعار سال و تحقق آن بر تشکیل کارگروه یا کمیسیون مشترک ویژه‌ای متشکل از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی استان‌ها و دولت تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، احد چگینی نماینده استان قزوین در شورای عالی استانهای کشور در نطق پیش از دستور خود در پانزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، اظهار داشت: قزوین سرزمینی است که اولین شهر صنعتی ایران در سال ۱۳۴۶ در آن تاسیس شده است و در این منطقه صد‌ها تپه باستانی شناسایی شده که هر یک برگ زرینی از تاریخ و تمدن میهن اسلامیمان را در سینه‌اش جای داده است و حفاری یکی از این تپه‌ها در شهر سگزآباد آن نشانگر تمدن ۹هزار ساله یکجانشینی در این دشت حاصلخیز است.

وی در ادامه در خصوص برخی از مشکلات شهر خود گفت: قزوین علیرغم نزدیکی به پایتخت و داشتن چندین شهرک صنعتی و استقرار ۳۵۰۰ واحد صنعتی، از نرخ بیکاری قابل توجهی برخوردار است.

به گفته عضو شورای عالی استانهای کشور، نرخ بیکاری در استان قزوین ۱۰. ۳ درصد است. این رقم پایین‌تر از میانگین کشوری است که مدیران و مسئولان دستگاهای اجرایی باید به منظور برطرف کردن این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند و در این زمینه از طرح‍‌های پیشنهادی در زمینه اشتغالزایی استفاده کنند.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استانهای کشور با اشاره به کم آبی این استان ادامه داد: دشت حاصلخیز قزوین با وجود ۴۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از حاصلخیز‌ترین دشتهای کشوراست، متاسفانه در آستانه کویری شدن قرار گرفته و ۳۵۰۰هکتار باغات سنتی انگور، بادام و پسته آن با قدمتی ۵۰۰ ساله به علت کم آبی به ۲ هزار هکتار تقلیل یافته و همین مقدار نیز در حال نابودیست.

 وی افزود: این در حالی است که رودخانه حیات بخش شاهرود بی‌تفاوت از شمال این استان گذشته و سالیانه چندین میلیون متر مکعب آب شیرین را که کوه‌های این استان آبریزگاه آن است بدون هیچ بهره برداری به دریای خزر روانه می‌کند.

چگینی در ادامه با اشاره به طوفان و بارش شدید در ابتدای سال جاری افزود: قریب به ۲۲میلیارد تومان به واحدهای مسکونی، مزارع و تأسیسات زیربنایی شهرهای تاکستان واسفرورین خسارات وارد شده است و بیش از ۱۲۰۰ واحد مسکونی از ۲۰ الی ۸۰ درصد تخریب شده و ۸۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند. در این حادثه حدود ۱۵ میلیارد تومان به شهر اسفرورین و ۷ میلیارد تومان به شهر تاکستان و نواحی خسارت وارد شده است.

درخواست اعتبار ویژه برای استان قزوین

وی با تقدیر و تشکر از کلیه مسولانی که در جهت رفع مشکلات ناشی از بارش تگرگ در منطقه تلاش کردند؛ خواستار تخصیص اعتبارات ویژه‌ای به این منطقه توسط هیئت دولت شد.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها در ادامه یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی در چند سال اخیر را، عدم بارش نزولات آسمانی و به تبع آن کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی این استان دانست.

به گفته چگینی؛ نیروگاه حرارتی ۲۰۰۰ مگاواتی شهید رجایی با سوخت مازوت در حاشیه اتوبان قزوین کرج استقرار است. این نیروگاه خشکسالی را نصیب قزوین کرده است و علی رغم تلاشهای رئیس سازمان محیط زیست هنوز این مشکل حل نشده و نیاز است که هرچه سریع‌تر این نیروگاه از این منطقه منتقل یا در راستای حل عوارض آن، مکانیزم لازم اتخاذ و از وقوع فاجعه زیست محیطی در استان جلوگیری شود.

وی در پایان با ارائه پیشنهادی در راستای اجرایی کردن شعار سال و تحقق آن (همدلی و همزبانی دولت و مردم) خاطر نشان کرد: کارگروه یا کمیسیون مشترک ویژه‌ای متشکل از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی استان‌ها و دولت تشکیل تا پس از تبیین سیاستهای کلی این شعار و اتخاذ مکانیزم‌های لازم، راه را برای اجرایی نمودن و تسهیل این همزبانی و همدلی فراهم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز